ویروسی که به سبک مارکوپولو بدون ویزا سفر می‌کند

ویروس کرونا در اواخر سال میلادی گذشته از چین شروع شد و با سرعت عجیبی می‌رود تا دور دنیا را در ۸۰ روز طی کند.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمانگروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در ۳۱ دسامبر ۲۰۱۹، سازمان جهانی بهداشت (WHO) اولین گزارش‌های مربوط به ویروس ناشناخته کرونا را در قالب تعدادی از بیماری‌های ذات‌الریه در ووهان، شهری در شرق چین با جمعیت بیش از ۱۱ میلیون نفر در یافت کرد.

از آن زمان به بعد این بیماری که پیش از این با نام ویروس کرونا شناخته می‌شد و حالا  کووید ۱۹ نامیده می‌شود، در چین تقریبا ۷۶ هزار و ۲۶۲ نفر را مبتلا کرده و نزدیک به  ۷۰۰ مورد دیگر نیز در ۲۵ کشور جهان گزارش شده است. اگرچه این بیماری بیشتر در چین محدود می‌شود، اما پیشرفت Covid-۱۹ به حدی رسیده است که ایالات متحده آمریکا، فرانسه، آلمان، استرالیا، ژاپن، کانادا، کره جنوبی، امارات متحده عربی، انگلیس و فنلاند و در آخر هم ایران را درگیر کرده است.

حداقل ۲۱۱۲ نفر در چین جان باختند، این بدان معناست که تعداد کشته شدگان کووید۱۹ در سال‌های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۳ بیش از شیوع سارس بوده است. در خارج از چین نیز ۵ کشته وجود داشته است: در فیلیپین، فرانسه، ژاپن و دو مورد در ایران.

دولت چین ووهان و شهر‌های اطراف آن در استان هوبی را که حدود ۵ میلیون نفر جمعیت دارد، قرنطینه کرده است. بسیاری از کشور‌های جهان، تمام پرواز‌های مستقیم خود به این کشور را به حالت تعلیق درآورده‌اند، تا آنجا که ایالات متحده ورود اتباع بیگانه را که اخیراً به چین سفر کرده‌اند ممنوع اعلام کرده است.


بیشتر بخوانید: چه کسانی در معرض ابتلا به ویروس کرونا هستند؟/ مردان بیشتر مراقب باشند


بیش از ۳۷۰۰ خدمه و مسافر در یک کشتی کروز در یوکوهامای ژاپن، به مدت دو هفته قرنطینه شدند که تاکنون نتیجه آزمایش ۴۵۴ نفر در این کشتی مثبت بوده و برای معالجه پزشکی به ساحل منتقل شده‌اند؛ سایر مسافران هم در کابین‌های خود حبس شده‌اند. دولت استرالیا وعده داده که شهروندان خود را در تاریخ ۱۹ فوریه از این کشتی دریایی خارج می‌کند.

۳۰ ژانویه بود که سازمان جهانی بهداشت Covid-۱۹ را یک موقعیت اضطراری خواند که به معنای لزوم اقدام بین‌المللی برای مهار شیوع این ویروس است. طی دهه اخیر پنج اعلامیه PHEIC درخصوص وضعیت بحرانی بهداشت عمومی صادر شده است. 
اگرچه عنوان coronavirus یا همان کرونا برای نامگذاری این ویروس شناخته‌تر بوده است، اما در ۱۱ فوریه WHO نام رسمی این بیماری را Covid-۱۹ اعلام کرد. براساس پیش نویس مقاله کمیته بین‌المللی طبقه بندی ویروس‌ها، ویروس ایجاد کننده این بیماری احتمالاً به اسم سندرم تنفسی حاد Coronavirus ۲ یا Sars-CoV-۲ شناخته می‌شود.

Covid-۱۹ چگونه شروع شد؟

به نظر می‌رسد که این بیماری از یک بازار غذا‌های دریایی در ووهان نشأت گرفته شده است که در آن حیوانات وحشی از جمله مارماهی، پرندگان، خرگوش‌ها، خفاش‌ها و مار‌ها به طور غیرقانونی معامله می‌شوند. طبق تحقیقات انجام شده، مشخص شده است که ویروس کرونا از حیوان به انسان منتقل می‌شود، بنابراین این نظریه وجود دارد که اولین افراد مبتلا به کرونا، از طریق تماس با حیوانات به این ویروس دچار شده‌اند.

اگرچه تجزیه و تحلیل اولیه از ویروس Covid-۱۹  نشان داد که شبیه ویروس‌هایی است که در مار‌ها دیده می‌شوند، اما تحقیقات برای دستیابی به منبع اصلی حیوانات ناقل Covid-۱۹ همچنان ادامه دارد. تیمی از ویروس شناسان در انستیتوی ویروس شناسی ووهان، مقاله مفصلی را منتشر کردند که نشان می‌دهد آرایش ژنتیکی ویروس جدید کرونا ۹۶ درصد مشابه با ویروس موجود در خفاش‌هاست. اما بر اساس بررسی‌های انجام شده در موارد اولیه ابتلا به Covid-۱۹ می‌تواند تایید کننده فرضیه شیوع ویروس از بازار ووهان باشد.

ووهان

بازار ووهان در تاریخ ۱ ژانویه برای بازرسی و ضدعفونی تعطیل شد، اما زمانی که کووید ۱۹ در خارج از بازار هم شیوع یافته بود. در ۲۱ ژانویه، دفتر بهداشت جهانی اقیانوس آرام اعلام کرد که این بیماری بین انسان‌ها نیز منتقل می‌شود، شواهدی از این امر پس از آلوده شدن کارمندان پزشکی به این ویروس آشکار است. موارد گزارش شده در تایوان، تایلند، آلمان، ویتنام، ژاپن، فرانک، انگلیس و ایالات متحده می‌تواند مصداق خوبی برای اثبات این فرضیه باشد.

Covid-۱۹ دقیقاً چیست؟

کورونا ویروس‌ها گروه بزرگی از ویروس‌ها هستند که هم انسان و هم حیوانات را آلوده می‌کنند. این ویروس‌ها در انسان باعث بیماری تنفسی می‌شوند که شامل سرماخوردگی شایع تا عفونت‌های بسیار جدی‌تر است. شناخته شده‌ترین مورد بیماری‌ همه گیر کروناویروس‌‌ها، سندرم تنفسی حاد (سارس) بود که اولین بار در سال ۲۰۰۲ در جنوب چین تشخیص داده شده و به ۲۶ کشور سرایت شد که بیش از ۸۰۰۰ نفر را مبتلا و منجر به فوت ۷۷۴ تن شد این در حالی است که تعداد مبتلایان به Covid-۱۹ اکنون از مبتلایان به سارس پیشی گرفته است.

در حالی که علت شیوع فعلی در ابتدا ناشناخته بود، در ۷ ژانویه مقامات بهداشت چینی تشخیص دادند که این بیماری ناشی از کرنش ویروس است که قبلاً در انسان مشاهده نشده بود. پنج روز بعد، دولت چین ترتیب ژنتیکی ویروس را به اشتراک گذاشت تا سایر کشور‌ها بتوانند کیت‌های تشخیصی خود را توسعه دهند. این ویروس اکنون Sars-CoV-۲ نام دارد.

اگرچه علائم کروناویروس‌ها خفیف است و شامل مواردی از جمله آبریزش بینی، سردرد، سرفه و تب و در بعضی موارد منجر به بیماری جدی‌تر دستگاه تنفسی از جمله ذات‌الریه و برونشیت می‌شود. این موارد می‌تواند به ویژه در بیماران مسن یا افرادی که سابقه بیماری دارند، خطرناک باشد و به نظر می‌رسد این مورد در Covid-۱۹ اتفاق می‌افتد. در تاریخ ۵ فوریه، مقامات بهداشت چینی گزارش دادند که دو سوم افرادی که بر اثر ابتلا به Covid-۱۹ درگذشتند، مرد بودند که بیش از ۸۰ درصد آن‌ها بالای ۶۰ سال سن داشته و بیشتر آن‌ها از قبل دچار بیماریها‌یی مانند دیابت یا بیماری‌های قلبی عروقی بوده‌اند.

Covid-۱۹ تا چه حد گسترش یافته است؟

از ۱۳ فوریه، مقامات بهداشتی چین بیش از ۷۰ هزار و ۵۰۰ مورد مبتلا و ۱۷۷۰ مرگ و میر را تصدیق کرده بودند. مقامات بهداشتی هوبی گزارش دادند که تعداد ۱۰۸ نفر دیگر روز چهارشنبه بر اثر ویروس کرونا در این استان جان باختند و از ابتدای شیوع این ویروس تاکنون ۲ هزار و ۲۹ نفر مبتلا شده‌اند. در گزارش هوبی تعداد جان باختگان در چین حداقل ۲۱۱۲ نفر اعلام شده است. پزشکان و امدادگران چینی در خط مقدم شیوع بیماری قرار داشته‌اند که حداقل ۱۷۱۶ نفر از آن‌ها به ویروس مبتلا شده‌اند که از این تعداد شش نفر جان باخته‌اند.

کشور‌های دیگر نیز از جمله تایلند، ژاپن، هنگ کنگ، سنگاپور، تایوان، استرالیا، مالزی، ماکائو، روسیه، فرانسه، ایالات متحده، کره جنوبی، آلمان، امارات متحده عربی، کانادا، انگلیس، ایتالیا، هند، فیلیپین، نپال، کامبوج، سریلانکا، فنلاند، سوئد و اسپانیا موارد ابتلا به ویروس کرونا را تایید کرده‌اند؛ در نقشه منتشره گروه بهداشت عمومی دانشگاه جان هاپکینز کشف موارد قطعی در ایران هم علامت گذاری شد.

کرونا

در انگلستان، دو مورد اول Covid-۱۹ در تاریخ ۳۱ ژانویه تأیید شد. افراد آلوده از همان خانواده بودند و هنگام اقامت در هتلی در یورک بیمار شدند. در حال حاضر کار برای ردیابی افرادی که احتمالاً با آن‌ها در تماس بوده‌اند، در حال انجام است اگرچه تصور نمی‌شود که خود هتل خطر عفونت قابل توجهی داشته باشد. در ۱۳ فوریه تعداد افراد مبتلا به کووید ۱۹ در انگلستان به نه نفر افزایش یافته است. اکنون هشت نفر از این ۹ نفر بعد از معالجه Covid-۱۹ مرخص شده‌اند.


بیشتر بخوانید: خطر شیوع کرونا در ایران/ هر آنچه باید در مورد ویروس تازه وارد بدانید


در ایالات متحده، مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در خصوص همه سفر‌های غیر ضروری به چین توصیه شده است، در حالی که دفتر امور خارجه و مشترک المنافع انگلستان مانعی در مورد همه سفر‌ها به استان هوبی و همه سفر‌های ضروری به سایر استان‌های چین نمی‌بیند.

در تاریخ ۳۱ ژانویه وزیر بهداشت آمریکا اعلام کرد که اتباع خارجی که در ۱۴ روز گذشته به چین سفر کرده بودند، اجازه ورود به آمریکا را ندارند. نیوزیلند همچنین از ورود اتباع خارجی که از چین یا پس از گذر از چین به این کشور سفر می‌کنند، ممانعت می‌کند.

در همین حال، روسیه به منظور مهار شیوع ویروس کرونا، مرز خود با چین را بست. در تاریخ ۳۰ ژانویه، نخست وزیر میخائیل میشوستین گفت که بسته شدن مرز‌ها بخشی از اقدامات جدی برای جلوگیری از گسترش Covid-۱۹ در روسیه خواهد بود. از آن زمان، این کشور دو مورد Covid-۱۹ را در سیبری کشف کرده است.

چه اتفاقی خواهد افتاد؟

در حالی که هنوز تعداد موارد در چین رو به افزایش است، سایر کشور‌ها افزایش میزان انتقال چندانی را مشاهده نکرده‌اند. اولین مورد تأیید شده انتقال انسان به انسان در اروپا، در ژانویه بود که  در آلمان در مردی گزارش شد که ویروس را از یک همکار چینی که او را برای بازدید از شانگ‌های راهنمایی کرده بود، گرفت. موارد بعدی در تایوان، ویتنام، ژاپن و انگلیس افرادی را نیز درگیر کرده بود که به چین سفر نکرده‌اند.

پس از تأخیر در تصمیم گیری، در ۳۱ ژانویه، WHO شیوع بیماری کووید ۱۹ را اضطراری بین المللی اعلام کرد. مدیر کل Tedros Adhanom Gbrebreesus سرعت شیوع این بیماری در چین و موارد انتقال انسان به انسان در خارج از کشور را از جمله عوامل موثر در تصمیم سازمان بهداشت و درمان برای اعلام شرایط اضطراری بین المللی ذکر کرد.

کرونا

از سال ۲۰۰۹ تاکنون فقط ۵ اعلامیه اضطراری بین المللی بهداشت عمومی وجود داشته است؛ آنفولانزای خوکی در سال ۲۰۰۹، شیوع فلج اطفال در سال ۲۰۱۴، شیوع ابولا در آفریقای غربی در سال ۲۰۱۴، شیوع ویروس Zika در سال ۲۰۱۵ و کنگو در سال ۲۰۱۹ و حالا کووید ۱۹ که با این سیر جهانگردی‌ای که آغاز کرده، باید لقب مارکوپلوی دوم را به آن اطلاق کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار