دانستنی‌های حقوقی؛

مجازات حمل سلاح سرد در قانون چیست؟

یک وکیل دادگستری گفت: هر کس به‌وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند، به حبس از شش ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد.

زینب مبشری مشاورحقوقی و وکیل دادگستری در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت:بعضا دیده می‌شود افراد به بهانه‌های مختلف همراه خود سلاح سرد حمل می‌کنند و زمانی که علت را جویا می‌شویم دفاع از خود در شرایط مختلف را مثال می‌زنند.

او ادامه داد: در ابتدا نیاز است تعریفی از سلاح سرد ارائه دهیم و تفاوت‌های سلاح سرد و گرم را بشماریم. "آیین‌نامه اجرایی قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز " که در سال ۹۲ به تصویب رسیده سلاح سرد را تعریف کرده است.

این وکیل دادگستری بیان کرد: در این آیین نامه آمده است که سلاح سرد عبارت است از: "وسایل، آلات و ادواتی است که برخلاف اسلحه‌های گرم در اثر استفاده، صدا، شعله و حرارت ایجاد نمی‌کند و اصابت آن‌ها به بدن منجر به ایجاد پارگی، خونریزی، از کار افتادن موقت یا دائم اعضا و در نهایت آسیب جسمی و روحی یا فوت می‌شود. "

مبشری افزود: قانون مجازات نیز در این باره بیان کرده است که هر کس به‌وسیله چاقو یا هر نوع اسلحه دیگر تظاهر یا قدرت‌نمایی کند، یا آن را وسیله مزاحمت اشخاص یا اخاذی یا تهدید قرار دهد یا با کسی گلاویز شود در صورتی که از مصادیق محارب نباشد به حبس از شش ماه تا ۲ سال و تا ۷۴ ضربه شلاق محکوم خواهد شد و چنانچه محارب شناخته شود محکوم به حد خواهد شد.

او عنوان کرد: در ماده ۴ قانون مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز یافت بیان شده است که: "وارد کردن هر نوع سلاح، مهمات، اقلام و مواد تحت کنترل به کشور، خارج کردن آن‌ها از کشور، ساخت، مونتاژ، نگهداری، حمل، توزیع، تعمیر و هرگونه معامله آن‌ها بدون مجوز مراجع ذی‌صلاح جرم است و مرتکب به مجازات مندرج در این قانون محکوم می‌شود. "

این مشاور حقوقی در پایان اضافه کرد: قانون گذار معین کرده است که هر کس به طور غیرمجاز سلاح گرم یا سردجنگی یا سلاح شکاری یا قطعات مؤثر یا مهمات آن‌ها را خریداری، نگهداری یا حمل نماید یا با آن‌ها معامله دیگری انجام دهد مجرم است و برای حمل سلاح سرد جنگی، سلاح شکاری یا مهمات آن حبس از نود و یک روز تا شش ماه یا جزای نقدی از ده میلیون تا بیست میلیون ریال را در نظر گرفته است.


انتهای پیام/ش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.