انتخابات در چه صورت و در کدام حوزه‌های انتخابیه به دور دوم کشیده می‌شود؟

در هر حوزه انتخابیه که نماینده‌ای نتواند ۲۰ درصد از کل آراء ماخوذه را تصاحب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؛ البته در دور دوم این سقف ۲۰ درصد نیز برداشته می‌شود.

انتخابات در چه صورت و در کدام حوزه‌های انتخابیه به دور دوم کشیده می‌شود؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی روز گذشته (جمعه دوم اسفند) با مشارکت بالای مردم در سراسر میهن اسلامی‌مان در ۲۰۹ حوزه انتخابیه برگزار شد.

از همان شب گذشته، شمارش آراء به مجرد پایان فرآیند اخذ رأی آغاز شد. در دوره‌های پیشین، یک نفر آراء را می‌خواند و نفر دیگری جلوی اسم نامزد انتخاباتی، تیک می‌زد که برای این دوره، این اقدام علاوه بر این دو نفر توسط دو نفر دیگر به صورت جداگانه انجام می‌شود؛ اگر نتیجه دو طرف اختلاف نداشت که مشکلی نیست، اما اگر اختلاف بود، آن صندوق باید دوباره شمرده شود.

یکی از تغییرات در انتخابات مجلس پیش‌رو نسبت به انتخابات مجالس پیشین، کاهش میزان رأی‌آوری منتخبین از ۲۵ درصد به ۲۰ درصد است. بدین معنا که در ادوار قبلی اگر کسی می‌خواست وارد مجلس شود باید ۲۵ درصد آراء صحیح حوزه انتخابیه را از آن خود می‌کرد، اما با اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس در تاریخ سوم خردادماه ۹۵، از این به بعد، نامزد‌ها با تصاحب ۲۰ درصد از کل آراء می‌توانند جواز حضور در بهارستان را به نمایندگی از مردم حوزه انتخابیه خود کسب کنند.

بنابراین در هر حوزه انتخابیه که نماینده‌ای نتواند ۲۰ درصد از کل آراء ماخوذه را تصاحب کند، انتخابات به دور دوم کشیده می‌شود؛ البته در دور دوم این سقف ۲۰ درصد نیز برداشته می‌شود.

دور دوم انتخابات مجلس یازدهم با پیشنهاد وزارت کشور و موافقت شورای نگهبان، در روز ۲۹ فروردین برگزار می‌شود.

منبع: میزان

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.