با کودک فضول و خبرچین چگونه رفتار کنیم؟

خبرچینی و فضولی معمولا در سنین کودکی بسیار رایج است. کودکان در سن ۷ تا ۹ سالگی از خبرچینی و پخش شایعات برای تاثیرگذاری بیشتر بر هم‌سن و سالان خود استفاده می‌کنند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، معمولا کودکان در این سنین بسیار سوال می‌پرسند و بزرگتر‌ها را کلافه می‌کنند. اما شما در چنین شرایطی نباید هرگز کودک خود را به سکوت دعوت کنید. این کار باعث استرس درونی او می‌شود و حس ناامنی به کودک می‌دهد. در این شرایط کودک برای پرسیدن سوالاتش دیگر به شما مراجعه نمی‌کند.

به کودکتان اطمینان بدهید

اگر کودکتان بی دلیل و در هر شرایطی نگران است و به همین دلیل در هر کاری سرک می‌کشد، حتما او را آرام کنید. به او بگویید که هیچ دلیلی برای استرس وجود ندارد و همه چیز مرتب است.

به دنبال دلیل باشید

از کنار فضولی‌های کودکتان به سادگی نگذرید. به دنبال دلیل فضولی او باشید و ببینید او در چه شرایط و وضعیتی این کار را می‌کند.

مرز‌ها را مشخص کنید

برای او مشخص کنید که در هنگام صحبت بزرگتر‌ها نباید میان حرف‌هایشان بپرد و باید ساکت باشد. برای ورود به اتاقی که در آن بسته است باید در بزند و اجازه بگیرد و به موبایل و وسایل شخص دیگران دست نزند. به کودکتان هشدار دهید که نباید این قوانین را زیر پا بگذارد، چرا که عواقب سنگینی برایش خواهد داشت.

در مورد خبرچینی به او اطلاعات بدهید

درباره خبرچینی به کودکتان اطلاعات بدهید؛ اینکه درباره چه چیز‌هایی می‌تواند نظر بدهید و در چه مواردی باید ساکت باشد. به کودکتان بگویید که پخش کردن چه خبر‌هایی خوشحال کننده و چه خبر‌هایی ناراحت کننده است. درباره مسائل خصوصی و خانوادگی برایش بگویید، موضوعاتی که باید از خانه بیرون نروند.

پشت سر کسی حرف نزند

کودکان دوست دارند درباره هر چه که در طول روز می‌بینند صحبت کنند. مثلا اینکه هم‌کلاسی‌شان شلوارش را خیس کرده یا کسی که نمره پایین گرفته. به کودکتان یاد دهید که پشت سر کسی حرف نزند. به او بگویید که وقتی خودش پشت سر دوستانش حرف بزند، آن‌ها هم پشت سر او حرف می‌زنند. از او بخواهید که برای اوقاتی که در جمع دوستان هستند، تفریح دیگری غیر از غیبت پیدا کنند.

دلیل سوالات او را بشناسید

سوالاتی مانند «چرا شب می‌شه؟» «چرا آدم‌ها دو تا پا دارند؟» و از این دست سوالات طبیعی و بی اشکال است. اما سوالاتی مثل «چه کسی زنگ زد؟» «با کی حرف می‌زدی؟» «بابا کجا رفت؟» مرز میان کنجکاوی و فضولی هستند. دقت کنید و ببینید این سوالات از چه نوعی هستند. بسیاری اوقات این سوالات ریشه در اضطراب دارند؛ مثلا او نگران جدایی از شما یا سلامتی شماست که با جواب‌های کلی و اطمینان دادن به کودک و اینکه همه چیز خوب است، حل خواهد شد.

منبع: دنیاک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار