از پاچینی مرغ سوخاری با سس مخصوص تا خوراک مقوی ژیگو برای عصرانه + طرز تهیه

در گزارش زیر شما را با طرز تهیه ۵ نوع عصرانه خوشمزه و لذیذ آشنا می‌کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   همیشه مهمانی‌ها و دورهمی‌ها به صرف ناهار و شام برگزار نمی‌شود عصرانه نیز گزینه مناسبی برای دورهمی‌های دوستانه است. در این بسته خبری خوراکی‌های پیشنهادی برای مهمانی عصرانه را بیان کرده ایم؛ با توجه به سلیقه خود و ذائقه مهمانتان منوی خود را انتخاب کنید.

فلفل دلمه‌ای شکم پر با پنیر

دلمه فلفل خوب است، اما فلفل دلمه‌ای شکم پر ظاهر زیباتری دارد و خوشمزه‌تر نیز هست. در ضمن شما برای پر کردن شکم این سبزی خوش رنگ کاملا آزاد هستید. استفاده از گوشت چرخ کرده، سوسیس و برنج برای یک غذای سریع عالی است، اما می‌توان جایگزین‌های دیگری نیز داشت مثل سویا یا قارچ به جای گوشت.

فلفل دلمه‌ای شکم پر با پنیر + دستور تهیه

موقع انتخاب کردن فلفل برای فلفل دلمه‌ای شکم پر، نوع رنگ بستگی به سلیقه شما دارد، اما فلفل‌های سبز مزه‌شان کمی ملایمتر است و شیرینی کمتری نسبت به فلفلهای، قرمز و زرد و نارنجی دارند. فلفل‌های سبز توی این دستور با وجود گوشت و وسوسیس واقعا طعم خوبی پیدا می‌کنند.

مواد لازم:

فلفل دلمه‌ای: ۶ عدد
گوشت چرخ کرده کم چرب: ۱۱۰ گرم
سوسیس: ۱۰۰ گرم
پیاز نگینی شده: ۱ عدد کوچک
سیر: ۲ حبه
گوجه نگینی شده: ۲ عدد متوسط
برنج: ۱/۲ پیمانه
آب: ۱ و ۱/۴ پیمانه
سس ورچسترشایر: ۱ قاشق غذاخوری
ادویه: ۱/۲ قلشق چایخوری
سس گوجه: ۲ و ۱/۲ پیمانه
پنیر چدار: ۱/۲ پیمانه رنده شده
فلفل دلمه‌ای شکم پر با پنیر برای روز‌های شلوغی

طرز تهیه:

۱. فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سلسیوس گرم کنید.

۲. قسمت بالای فلفل‌ها را ببرید و جدا کنید، دانه‌ها و بخش‌های متصل به آن را هم جدا کرده و دور بریزید. تکه‌های بالایی فلفل را که جدا کردید، نگینی کنید تا به مواد میانی اضافه شوند.

۳. یک قابلمه بزرگ آب را روی گاز گذاشته و بگذارید بجوشد. فلفل‌ها را به مدت ۵ دقیقه در آن بپزید. پس از این زمان فلفل‌ها را درآورده و خشک کنید.

۴. در یک ماهیتابه بزرگ، گوشت چرخ کرده، سوسیس، پیاز و سیر را روی حرارت متوسط گاز گذاشته گرم کنید تا زمانی که هیچ بخشی از گوشت صورتی نماند. هر گونه چربی داخل ماهیتابه را خالی کنید.

۵. گوجه‌ها را که قبلا با حرارت آب نرم کرده‌اید، نگینی خرد کرده و همراه با آبشان داخل ماهیتابه بریزید. برنج، ۱ و ۱/۴ پیمانه آب، فلفل دلمه‌ای نگینی و سس ورچستر شایر و ادویه را هم به آن بیفزایید.

۶. بگذارید به قل بیفتد، سپس حرارت را کاهش داده و درب ماهیتابه را بگذارید. به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه یا تا زمانی که برنج نرم شود آن را بپزید. در صورت نیاز می‌توانید باز هم به آن آب اضافه کنید.

۷. ۱/۲ پیمانه سس گوجه را داخل یک ظرف پهن بریزید (همانند ظرف پیرکس داخل تصویر)، داخل هر کدام از فلفل‌ها را با مواد مخلوط گوشت و برنج پر کنید. باقیمانده سس را روی فلفل‌ها بریزید.

۸. ظرف را با فویل آلومینیوم پوشانده و به مدت ۳۵ دقیقه در فر بگذارید. پس از این مدت فویل را بردارید. روی فلفل‌ها را پنیر چدار بریزید و به مدت ۱۰ دقیقه دیگر بگذارید بمانند یا تا زمانی که پنیر ذوب شده و فلفل‌ها نرم شوند. موقع برداشتن فلفل‌ها از داخل ظرف آن‌ها را همراه با سس بردارید و سرو کنید.

نکات لازم

برای فریز کردن فلفل‌های شکم پر پخته را در ظرفی دردار با ارتفاع مناسب بگذارید. اگر بخواهید دوباره آن‌ها را گرم کنید، ابتدا آن‌ها را در ظرفی در یخچال گذاشته و بگذارید یک شب تا صبح بمانند سپس موقع گرم کردن آن‌ها را در فر با حرارت ۱۷۵ بگذارید گرم شوند.‌
می‌توانید آن را بدون گوشت درست کنید، در اینصورت یا سویا را جایگزین کرده یا سبزیجات برشته خودتان را همراه با برنج داخل مواد بریزید. استفاده از سبزیجات برشته در فر طعم خوبی به آن می‌دهد.‌

می‌توانید سس ورچستر شایر را حذف کنید. اگر سس سویا دارید ۲ قاشق از آن را جایگزین کنید در غیر اینصورت نیازی نیست. سس ورچسترشایر برای ایجاد طعمی کبابی و خوشمزه استفاده می‌شود، اما بدون آن هم غذای شما خوشمزه است.

ادویه مورد نظر در این غذا ادویه ایتالیایی است تا بتوانید طعمی پیتزایی و خوشمزه به آن بدهد، اما من از ادویه‌های معمولی خودم استفاده می‌کنم. فقط طعمی متفاوت، اما خوشمزه خواهد داشت.

همانطور که قبلا هم گفتیم برای انتخاب رنگ فلفل دلمه‌ای آزاد هستید، اما فلفل‌های سبز طعم بهتری داشته و شیرینی کمتری نسبت به سایر فلفل‌ها دارند.

در صورتی که از پنیر ورقه‌ای استفاده می‌کنید روی هر کدام از فلفل‌ها یک ورقه بگذارید البته بطوری که لبه‌های پنیر بیرون نزند، چون در غیر اینصورت به ظرف شما خواهد چسبید.

این غذا در عرض یک ساعت آماده می‌شود و از این جهت برای روز‌هایی که سرتان شلوغ است، گزینه مناسبی است.


دستور تهیه ژیگو خوراک مقوی و مجلسی

ژیگو یک غذای گوشتی فرانسوی است که معمولا در ایران از ران و سردست گوسفند تهیه می‌شود البته از گوشت گوساله هم می‌توانید استفاده کنید.

دستور تهیه ژیگو خوراک مقوی و مجلسی

مواد لازم:

ران یا دست گوسفند – به میزان لازم
سیر – یک بوته
ادویه نمک، فلفل و زردچوبه - به میزان لازم
ساقه کرفس – دو تا سه عدد
پیاز بزرگ – یک تا دو عدد
رب گوجه فرنگی – دو تا سه قاشق غذاخوری
مواد لازم سس سیر
سیر- ۶ حبه
پیاز خردشده – یک عدد
ترشی سیر – به میزان لازم
ادویه و زعفران - کمی
روغن - به میزان لازم

طرز تهیه:

چربی‌های ران گوسفند یا یک سردست را گرفته و با نوک چاقو حفره‌هایی را هر دو طرف سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنیم. سپس در داخل حفره‌ها حبه‌های سیر قرار می‌دهیم. در داخل تابه‌ای بزرگ کمی روغن ریخته و ران گوسفند را کمی سرتفت داده تا حفره‌ها بسته شده و مانع بیرون زدن حبه‌های سیربشود.
در این فاصله فر را با حرارت ۱۷۵ درجه سانتی گراد روشن می‌کنیم و می‌گذاریم داغ شود. یک ظرف مناسب فر که به اندازه ران گوسفند نیز باشد برمی داریم و آن را درون ظرف قرار می‌دهیم، سپس چند حبه سیر، چند تکه ساقه کرفس، یک پیاز خلالی، کمی رب، نمک، فلفل زردچوبه مخلوط روی ران گوسفند می‌ریزیم و یک لیوان آب داغ نیز اضافه می‌کنیم، سپس ظرف را با فویل آلومینیم می‌پوشانیم و بعد از آن داخل فر قرار می‌دهیم. در این فاصله چند بار ژیگو را را زیر و رو می‌کنیم تا هر دوطرف خوب پخته و رنگ بگیرد.

روش تهیه سس گارلیک:
در این فاصله سس گارلیک (سس سیر) را آماده می‌کنیم، به این صورت که کمی پیاز را نگینی ریز می‌کنیم و با کمی روغن و سیر ریز شده سرتفت می‌دهیم و رب گوجه فرنگی اضافه می‌کنیم ودر ادامه نمک، فلفل قرمز، زردچوبه و کمی زعفران حل شده در آب جوش را اضافه می‌کنیم. سپس مقداری ترشی سیر سنتی را برمی داریم و سرکه آن را به سس اضافه و همچنین حبه‌های ترشی را نیز تکه تکه می‌کنیم، به طوری که در سس رویت شود. بعد از غلیظ شدن زمانی که ژیگو پخت و در ظرف مد نظرمان قرار دادیم، روی آن را سس گارلیک (سس سیر) می‌ریزیم و سرو می‌کنیم. این غذا یک غذای مکمل در مهمانی‌ها می‌باشد و معمولا یک ران سه کیلویی را برای ۱۵ نفر محاسبه می‌کنیم و سرو آن باید حتما توسط یک آشپز صورت بگیرد.


خاگینه مغزدار تبریزی

خاگینه مغزدار تبریز یکی از انواع دسر خوشمزه و مقوی به شمار می رود که مناسب ماه مبارک رمضان است. مهمترین نکته در تهیه خاگینه این است که باید دمای خاگینه و شربتش متضاد باشند. یعنی شربت را وقتی درست کردید بهتر است در یخجال بگذارید. وقتی کاملا خنک شد، روی خاگینه بریزید تا خمیر نشود. در ادامه با ما همراه باشید تا با طرز تهیه این دسر خوشمزه آشنا شوید.

خاگینه مغزدار تبریزی + طرز تهیه

طرز تهیه شربت خاگینه:

برای تهیه شربت خاگینه ابتدا نصف پیمانه شکر و نصف پیمانه آب و یک چهارم پیمانه گلاب و ۲ دانه هل و یک کم زعفران دم کرده را با هم مخلوط کنید و روی حرارت بگذارید اجازه بدهید مقداری غلیظ شود؛ و بگذارید خنک شود می‌توانید آن را داخل یخچال قرار بدهید.

طرز تهیه خاگینه مغزدار تبریزی:

برای تهیه خاگینه ۲ عدد تخم مرغ و یک کم وانیل را با همزن خوب بزنید و بعد ۲ قاشق غذاخوری پر ماست سفت و ۲ قاشق غذاخوری آرد سفید و یک قاشق بکینگ پودر اضافه کنید و با قاشق هم بزنید. تابه را روی حرارت گرم کنید و روغن بریزید وقتی روغن داغ شد نصف مواد خاگینه را داخل تابه بریزید و در آن را ببندید وقتی یه کم خودش را گرفت یک مقدار مغز گردو خرد شده بریزید و روی آن پودر دارچین بپاشید و بعد بقیه مواد خاگینه را روی آن بریزید و در آن را بگذارید تا حسابی پف کند. بعد از آنکه خودش را گرفت برگردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود. وقتی دو طرف آن کاملا پخت و طلایی شد شربت خنک شده را روی آن بریزید.

نکته برای تهیه خاگینه مغزدار تبریزی:

* اندازه شربت سلیقه‌ای است من خودم کم شیرین دوست دارم. شما می‌توانید میزان شکر و حتی کل شربت را کم و زیاد کنید.

* هنگام پخت خاگینه می‌توانید از دمکنی استفاده کنید.

اگر فاصله قابلمه با شعله تان کم است از شعله پخش کن استفاده کنید تا آرام بپزد و نسوزد.

اگر می‌خواهید پف کند برای این مقدار از قابلمه کوچک استفاده کنید، من از قابلمه‌های نوزادی استفاده کردم.


پاچینی مرغ سوخاری رستورانی در خانه با سس مخصوص

پاچینی در واقع قسمت بازوی مرغ یا کتف مرغ یا همان قسمت بالای بال مرغ است که با پودر سوخاری و ادویه‌جات مختلف مزه‌دار و طبخ می‌شود. طرز تهیه پاچینی چندان پیچیده و سخت نیست و به راحتی می‌توانید در منزل آن را تهیه کنید. اگر چه پاچینی رستورانی در دستگاه جوجه گردان درست می‌شود، اما برای درست کردن آن در خانه حتی نیازی به فر یا توستر هم ندارید. طرز تهیه پاچینی مرغ رستورانی با سس مخصوص در خانه به علاوه آموزش ترکیب ادویه پاچینی را در مجله کوروش بخوانید.

طرز تهیه پاچینی مرغ سوخاری رستورانی در خانه با سس مخصوص

از پاچینی مرغ سوخاری با سس مخصوص تا خوراک مقوی ژیگو برای عصرانه + طرز تهیه

مواد لازم:

برای ۴ نفر
بازوی مرغ: ۱۲ عدد

ادویه پاچینی شامل: ½ قاشق چایخوری پودر آویشن، نمک، پودر فلفل پاپریکا و دانه فلفل سیاه تازه و کوبیده شده به مقدار لازم

تخم مرغ: ۲ عدد هم زده

آب پیاز رنده شده: مقداری

زعفران دم کرده غلیظ: ۲ قاشق غذاخوری

کنجد سفید بو داده: ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار

روغن مایع: به مقدار لازم

از پاچینی مرغ سوخاری با سس مخصوص تا خوراک مقوی ژیگو برای عصرانه + طرز تهیه

طرز تهیه:

برای درست کردن پاچینی می‌توانید بازو یا همان کتف مرغ را به صورت آماده از فروشگاه‌ها زنجیره‌ای یا هایپرمارکت و مغازه‌های مرغ فروشی تهیه کنید. برای آماده کردن گوشت جهت تهیه پاچینی کتف را با یک دست بگیرید و با دست دیگر با نوک یک چاقوی تیز گوشت را از قسمت بالا به طرف پایین استخوان بکشید تا قسمت بالای استخوان کتف به اصطلاح لُخت شود و گوشت به صورت توپی در انتهای استخوان جمع شود. سپس به مدت ۲ ساعت کتف‌های آماده شده را در آب پیاز، کمی آبلیمو و زعفران بخوابانید تا مزه‌دار شوند.

برای آماده کردن پاچینی یا پاچین مرغ، کنجد، آویشن، پودر فلفل پاپریکا، پودر فلفل سیاه تازه و آسیاب شده و نمک را در یک ظرف با هم مخلوط کنید. اگر طعم پاچینی را تند دوست دارید مقداری پودر فلفل قرمز هم به ادویه پاچینی اضافه کنید. در یک ظرف جداگانه تخم مرغ‌ها را بشکنید و کتف‌ها را یکی یکی ابتدا به تخم مرغ آغشته کنید و سپس در ظرف حاوی ادویه و کنجد بغلتانید. حالا دوباره کتف‌ها را در ترکیب کنجد و ادویه بغلتانید تا سطح آن‌ها کاملا با کنجد و ادویه‌جات پوشیده شوند.

در یک قابلمه کوچک مقداری روغن مایع بریزید و اجازه دهید حسابی داغ شود. مقدار روغن باید زیاد باشد تا پاچینی‌ها در روغن غوطه‌ور شوند و البته روغن کمتری هم به خودشان جذب کنند. صبر کنید تا پاچینی‌ها در روغن داغ سرخ شوند و سطح روی آن‌ها طلایی شود و سپس با کفگیر سوراخ‌دار آن‌ها را از روغن بیرون بیاورید و روی حوله تمیز کاغذی بگذارید تا روغن اضافی گرفته شود. سپس پاچینی را در ظرف مورد نظرتان سرو کنید.

نکته: طرز تهیه مرغ پاچینی در توستر یا فر هم مرسوم است. برای این کار کف سینی فر را چرب کنید. پاچینی‌ها را در سینی فر یا توستر بچینید و دور استخوان را با آلومینیوم مخصوص آشپزی بپوشانید. سینی را در طبقه وسط فر یا توستر بگذارید و پاچینی را به مدت ۳۰ الی ۴۵ دقیقه دقیقه در درجه ۱۹۰ درجه سانتی‌گراد گریل کنید. سس مخصوص پاچینی معمولا سس کچاپ تند یا معمولی و یا سس بوفالو است. طرز تهیه سس بوفالو را هم در اینجا بخوانید که برای سرو در کنار انواع غذا‌های سوخاری و کبابی مثل بال مرغ سوخاری یا کبابی یک انتخاب بی‌نظیر است.


ساندویچ سرد مرغ و سبزیجات

یک غذای سالم همراه با انواع ویتامین‌های مفید برای بدن. شما می‌توانید این ساندویچ را از شب قبل آماده کرده و در یخچال نگهداری کنید. این مقدار مواد برای یک ساندویچ کافی است و در مدت ۳۰ دقیقه تهیه می‌شود.

از پاچینی مرغ سوخاری با سس مخصوص تا خوراک مقوی ژیگو برای عصرانه + طرز تهیه

مواد لازم

سینه مرغ: ۱۲۰ گرم
مایونز: ۲ قاشق غذاخوری
سس خردل: ۱ قاشق غذاخوری
سرکه سفید: ۱/۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه: به میزان لازم
اسفناج: ۱ پیمانه (۳۰ گرم)
هویج رنده شده: ۱ عدد
نان ترتیلا (مشابه نان لواش): ۱ عدد
انواع ساندویچ سرد

طرز تهیه

۱. سینه مرغ را به صورت کبابی سرخ می‌کنیم سپس آن‌را خرد می‌کنیم.

۲. مرغ را داخل یک کاسه متوسط می‌ریزیم و سس مایونز، خردل و سرکه را روی آن ریخته و آن‌ها را مخلوط می‌کنیم. سپس آن‌ها را با کمی فلفل مزه‌دار می‌کنیم.

۳. اسفناج را کمی تفت داده و بخار پز می‌کنیم.

۴. اسفناج و هویج را وسط نان ترتیلا و یا لواش قرار می‌دهیم. سپس مخلوط مرغ را روی آن‌ها می‌ریزیم. سپس نان را رول می‌کنیم و آن‌را داخل ورق کاهی می‌پیچیم. سپس آن‌را با چاقو از وسط برش می‌دهیم و برای مدت ۱ شب داخل یخچال گذاشته و سپس سرو می‌کنیم.

 

منابع: برترین ها, خراسان, زندگی آنلاین, بیتوته

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار