توصیه‌های هواشناسی کشاورزی

توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را ببینید.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، توصیه‌های اداره کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری به بهره برداران بخش کشاورزی را در این بسته خبری ببینید:

۱- عدم انجام هر گونه عملیات زراعی از جمله آماده ‏سازی زمین، سم پاشی و محلول پاشی تا پایان هفته با توجه به وزش باد شدید و بارش متناوب باران و برف.
۲- لایروبی و پاک سازی کانال‏‌ها و زهکش‌های آب مزارع و هدایت نهر‌ها با توجه به بارندگی شدید و حجم بالای روان آب ایجاد شده و احتمال ذوب برف ‏ها طی روز‌های دوشنبه تا پنج شنبه (به ‏ویژه در مناطق غربی استان).
۳- تنظیم دمای سردخانه‏‌ها و انبار‌های نگهداری محصولات (سیب ‏زمینی) جهت جلوگیری از سرمازدگی محصول با توجه به نوسانات دما طی هفته جاری (به ویژه کاهش دمای هوا از روز سه شنبه تا پنجشنبه).
۴- انجام کوددهی سرک به مزارع سبزشده در مناطق گرمسیری و جنوبی استان تا پیش از شروع بارش‌ها در بعدازظهر دوشنبه.
۵- تنظیم دما و تهویه گلخانه‌ها و سالن‌های پرورش قارچ با توجه به نوسانات دمایی و همچنین تنظیم نور گلخانه‏‌ها با توجه به ابرناکی هوا و بارندگی طی سه روز آینده.
۶- حفاظت و استحکام سازه و پوشش گلخانه‏‌ها با توجه به بارش شدید باران و برف و وزش باد شدید طی روز‌های دوشنبه تا چهارشنبه.
۷- انجام هرس شاخه‏‌های درختان در معرض خطر شکستگی و احتمال ایجاد خسارت به اماکن و تأسیسات مجاور آن‌ها با توجه به وزش باد‌های شدید طی چند روز آینده.
۸- حفاظت از نهال‏‌های جوان و آسیب پذیر (به ‏ویژه گردو) با استفاده از پوشش ‏های محافظ با توجه به وزش باد شدید.
۹- عدم انجام هرگونه عملیات کشاورزی (روغن پاشی، سم پاشی، محلول پاشی، هرس، شخم و پاکنی) در باغات با توجه به وزش باد شدید و بارندگی، تا روز جمعه.
۱۰- پاک سازی و هدایت کانال‌های انتقال آب باغات با توجه به بارش سنگین طی سه روز آینده.
۱۱- تنظیم دما و تهویه دامداری‌ها و مرغداری‌ها با توجه به نوسانات دما.
۱۲- جلوگیری دامداران وعشایر از توقف و چرای دام‌ها در مسیل‏‌ها و حاشیه رودخانه‏‌ها و خودداری از اسکان در مناطق مرتفع و کوهستانی یا دره‌ها با توجه به رخداد بارندگی شدید طی سه روز آینده و افزایش حجم روان‏آب و سیلابی شدن مناطق و وزش باد و کولاک شدید و احتمال رخداد صاعقه (به‏ ویژه در مناطق غربی).
۱۳- حفاظت از کندو‌های زنبور عسل در برابر بارندگی و وزش باد شدید (پوشاندن کندو‌ها با برزنت‌های روغنی).
۱۴- استقرار کندو‌ها در مکان‌های بالاتر از سطح زمین و امن جهت جلوگیری از آبگرفتگی آن ها.
۱۵- کوچک کردن و یا بستن دریچه پرواز کندو‌ها و مسدود نمودن منافذ کندوها.
۱۶- انجام تغذیه کمکی زنبورها.
۱۷- تنظیم جیره غذایی ماهیان سردآبی و تهویه مناسب استخر‌ها با توجه نوسانات دمایی، بارندگی و احتمال رخداد رعدوبرق طی روز‌های دوشنبه تا پنج شنبه.
۱۸- کنترل و تنظیم دریچه‏های ورودی و خروجی و حجم آب استخر‌ها با توجه به رخداد بارندگی شدید طی سه روز آینده.
۱۹- اتخاذ تدابیر لازم جهت ممانعت از ورود حجم زیاد روان آب به استخر‌ها و گل آلود شدن آب حوضچه‌ها با توجه به بارش سنگین و سیلابی شدن (به ‏ویژه در مناطق غربی و جنوبی استان).

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار