درباره انواع پسماند و قوانین مربوط به آن بیشتر بدانید

پسماند به مواد جامد،مایع و گاز(غیر از فاضلاب) گفته می شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زاید تلقی می شود.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، پسماند به مواد جامد،مایع و گاز(غیر از فاضلاب) گفته می شود که به طور مستقیم یا غیر مستقیم حاصل از فعالیت انسان بوده و از نظر تولید کننده زاید تلقی می شود . به طور عمده پسماند به 5 گروه تقسیم می شوند.

گروه اول پسماندهای عادی است، پسماند هایی که به صورت معمول از فعالیت های روزمره انسان ها در شهرها، روستاها و خارج از آن ها تولید می شود  که شامل زباله های خانگی و نخاله های ساختمانی هستند.

پسماند پزشکی و بیمارستانی به کلیه پسماندهای عفونی و زیان آور ناشی از بیمارستان ها، مراکز بهداشتی، درمانی، آزمایشگاه های تشخیص طبی و سایر مراکز مشابه گفته می شود. سایرپسماندهای خطرناک بیمارستانی از شمول این تعریف خارج است.

پسماندهای ویژه، به کلیه پسماندهایی گفته می شود که به دلیل بالابودن حداقل یکی از خواص خطرناک از قبیل سمیت، بیماری زایی، قابلیت انفجار یا اشتعال، خورندگی و مشابه آن به مراقبت ویژه نیاز داشته باشد و آن دسته از پسماندهای پزشکی و نیز بخشی از پسماندهای عادی، صنعتی و کشاورزی که نیاز به مدیریت خاص دارند جز پسماندهای ویژه محسوب می شوند.

پسماندهای کشاورزی، به پسماندهای ناشی از فعالیت های تولیدی در بخش کشاورزی گفته می شود که فضولات، لاشه حیوانات، محصولات کشاورزی فاسد یا غیر قابل مصرف را شامل می شود.

پسماندهای صنعتی به پسماندهای ناشی از فعالیت های صنعتی و معدنی و پسماندهای پالایشگاهی صنایع گاز، نفت و پتروشیمی و نیروگاهی و امثال آن گفته می شود از قبیل براده ها، سرریزها و لجن های صنعتی.

بر اساس برخی از قوانین مدیریتی پسماندها، محل های دفن پسماندها بر اساس ضوابط زیست محیطی توسط وزرات کشور با هماهنگی سازمان و وزارت جهاد کشاورزی تعیین خواهد شد.

همچنین شورای عالی شهرسازی و معماری موظف است در طرح ناحیه ای جامع، مناطق مناسبی را برای دفع پسماند در نظر بگیرد و مخلوط کردن پسماندهای پزشکی با سایر پسماندها و تخلیه و پخش آنها در محیط و یا فروش استفاده و بازیافت این نوع پسماندها ممنوع است.

نگهداری، مخلوط کردن، جمع آوری، حمل و نقل، خرید و فروش، دفع، صدور و تخلیه پسماندها در محیط بر طبق مقررات این قانون و آیین نامه اجرایی آن خواهد بود. در غیر اینصورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضایی به جزای نقدی در بار اول برای پسماندهای عادی از پانصد هزار ریال تا یک‌میلیون ریال و برای سایر پسماندها از دو میلیون ریال تا یکصد میلیون ریال و در هر صورت تکرار، هربار به دو برابر مجازات قبلی در این ماده محکوم می شوند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، پسماند
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.