ویروس کرونا؛ چند نکته ضروری درباره ویروس جدید کرونا

باتوجه به افزایش اطلاعات نادرست و شایعات در مورد خطر ویروس کرونا، درستی چند مورد از آن‌ها را بررسی می‌کنیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،در مورد کرونا اخبار و شایعات بسیاری شنیده می‌شود که گاهی تشخیص حقیقت را برایمان دشوار می‌کند. در این مطلب قصد داریم به حقایقی درباره این ویروس اشاره کنیم و راه‌های کاهش شیوع و ابتلا به آن را با هم مرور کنیم.

استفاده از ماسک فایده‌ای ندارد

همانطور که در سطح جامعه مشاهده می‌کنید، تعدادی از ماسک استفاده می‌کنند، اما با توجه به اطلاعات و شواهد موجود استفاده از ماسک تاثیر چندانی ندارد. یکی از دلایل موثر نبودن استفاده ماسک این است که ماسک‌ها هم چشم ها را نمی‌توانند بپوشانند و هم به دلایل باز بودن اطرافشان اثر چندانی ندارند همچنین به دلیل عرق کردن و رطوبت نمی‌توان آن‌ها را برای مدت طولانی روی صورت داشت و باید به طور مرتب عوض شوند.

سازمان بهداشت جهانی می‌گوید؛ برای محافظت از خودتان به هنگام سرفه و عطسه، جلوی دهان و بینی را با دستمال یا آرنج خود بگیرید و دستمال خود را فوری در سطل زباله در بسته بیندازید. از افرادی که سرفه و عطسه می‌کنند حداقل یک متر فاصله بگیرید و به شستن مرتب دست‌ها با مواد بهداشتی و صابون توجه داشته باشید.

خودتان را با انجام این کار‌ها اذیت نکنید

_خوردن سیر
_دهان شویه
_شستشوی بینی با محلول نمک
_مالیدن روغن کنجد اطراف بینی

سازمان جهانی بهداشت و متخصصان تغذیه اعتقاد دارند انجام این کار‌ها هیچ تاثیری در برابر این ویروس جدید ندارند و فقط توان و مقاومت بدنی را از طریق مواد غذایی سالم باید بالا برد.
حیوان خانگی ناقل نیست

کرونا از طریق حیوانات منتقل نمی‌شود

تاکنون هیچ نظریه‌ای از طرف سازمان بهداشت جهانی و متخصصان این زمینه مبنی بر اینکه سگ‌ها و گربه‌ها ناقل ویروس کرونا هستند، بیان نشده است، اما این نکته به معنای آن نیست که پس از تماس با آن‌ها نباید دست‌های خود را با آب و صابون بشوییم. طبق اطلاعات بدست آماده حیوانات خانگی می‌توانند ناقل‌ای کُلای یا اشریشیاکلی و سالمونلا باشند و می‌توانند به انسان منتقل شوند.

طبق گمانه زنی‌ها، محل پیدایش ویروس کرونا بازار فروش حیوانات زنده در شهر ووهان چین و احتمالا منشا آن حیوانات وحشی بوده است. باید در نظر داشته باشیم که ممکن است ویروس پیش از انتقال به انسان در بین جانوران شیوع پیدا کرده باشد همانطور که آنفلوانزای مرغی، ابولا و سارس همینطور گسترش پیدا کردند، اما به آن معنا نیست که جانوران به طور کلی خطرناک و ناقل بیماری هستند.

کووید ۱۹ به ندرت کُشنده است

طبق نظریه متخصصان هر چند ممکن است این ویروس افرادی را به شدت بیمار کند، اما بیشتر افراد فقط نشانه‌های خفیفی از بیماری مانند سرفه وتب نشان می‌دهند و خوب می‌شوند. با مطالعه متوجه خواهیم شد که سرماخوردگی‌های معمولی و فصلی که در زمستان همه گیر می‌شود، منجر به مرگ تعدادی از افراد می‌شود برای مثال در بریتانیا ۶۰۰ نفر بر اثر ابتلا به سرما خوردگی جان خود را ازدست می‌دهند.

پروفسور جاناتان بال از دانشگاه ناتینگهام اعتقاد دارد:"خطر همه گیری آن در مقایسه با سرما خوردگی فصلی و با توجه به پیشگیری‌ها اقدامات احتیاطی در بریتانیا، بسیار کم است. "

او می‌گوید:"به احتمال زیاد ذرات بسیار ریزی در سرفه و تنفس فرد بیمار ناقل بیماری است" و با قرنطینه افرادی که از ووهان چین آمده اند، خطر همه گیری این بیماری را کمتر می‌کند.

تمام متخصصان توصیه می‌کنند با رعایت بهداشت فردی می‌توانیم از سرماخوردگی و ویروس کرونا پیشگیری کنیم.
بیشتر بخوانید: شایعات مربوط به ویروس کرونا را اینجا بخوانید

ویروس کرونا تا کنون دارویی ندارد

متخصصان در تلاش ساخت واکسن هستند، اما تاکنون هیچ دارو و واکسن خاصی وجود ندارد و ساخت واکسن مخصوص به دلیل آزمایشات متعدد مدتی طول می‌کشد، بنابراین مصرف آنتی بیوتیک‌ها تاثیری در این امر ندارد.

باید توجه داشت گرچه ممکن است هر فردی در هر سنی ممکن است به آن دچار شود و تعداد مبتلایان به این ویروس هر روز در چین بیشتر می‌شود، اما افراد پیر و کسانی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای مانند تنگی نفس، آسم، بیماری‌های قلبی، سرطان و دیابت هستند، بیش از دیگران آسیب پذیرند.
خوردن غذای چینی

خوردن غذای چینی باعث بیماری نمی‌شود

استرس و نگرانی‌های موجود که از طریق فضای مجازی بر سطح جامعه حاکم شده است، اما باید بدانید احتیاجی نیست از خوردن غذای رستوران محل پرهیز کنید و غذای چینی نخورید. حتی سازمان جهانی بهداشت اعلام کرده است دریافت نامه و بسته‌های پستی از چین خطری ندارد.
باید دانست که ویروس کرونا نمی‌تواند به مدت طولانی بر روی سطوحی مانند فنجان و دستگیره در‌ها بماند. همچنین برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری باید در فاصله دومتری فرد مبتلا قرار داشته باشید تا خطری شما را تهدید نکند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۱ ۰۵ اسفند ۱۳۹۸
از فرودگاه تهران شروع شده.
آخرین اخبار