علل عفونت روده؛ علائم و درمان آن

روده‌ها؛ لوله‌های بلند طنابی شکلی هستند که سبب تجزیه غذا شده و از طریق آن غذای ورودی به بدن ماه دفع می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، روده ها بیماری‌های مخصوص به خود را دارد. عفونت‌های روده‌ای یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مربوط به این عضو است که می‌تواند مشکلات بسیاری را برای افراد به ارمغان بیاورد لذا افراد باید توصیه‌های بهداشتی در این خصوص جدی بگیرند. با توجه به اهمیت موضوع در این باره با دکتر ایرج خسرونیا، رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران گفتگو کرده ایم.  وی در این باره می‌گوید: یکی از نشانه‌های بیماری عفونت روده داشتن مشکل اسهال و استفراغ می‌باشد و افراد بسیاری با این علایم به پزشک متخصص مراجعه می‌کنند. دکترخسرونیا با بیان این نکته که «بیماری عفونت روده‌ای مانند دیگر بیماری‌های عفونی، از طریق انگل، ویروس و قارچ انتقال می‌یابد»، خاطرنشان کرد: پس از عفونی شدن روده در اثر تماس با میکروب‌ها، تب شدید، دل پیچه و اسهال و استفراغ در افراد مشاهده‌ می‌شود.
رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران عنوان کرد:
بیماری عفونت روده‌ای به دلیل مصرف غذا‌های مانده و فاسد شدنی و برخی اوقات نیز به دلیل مصرف مواد غذایی و آب آلوده در فرد بروز می‌یابد بدین صورت که میکروب وارد بدن شده و تبدیل به اسهال یا در مواقع حاد نیز اسهال خونی مشاهده می‌شود. وی ابراز کرد: در صورت ابتلا به بیماری عفونت روده‌ای حجم زیادی از آب بدن از بین خواهد رفت که در این صورت پیامد‌های مختلفی از جمله بی حالی، خواب آلودگی وکاهش سطح هوشیاری و ایجاد ضعف عمومی در بدن مشاهده خواهد شد.

دکتر خسرونیا بیان کرد: در صورتی که بر اثر وارد شدن برخی از ویروس‌ها به طور مثال شیگلا، پیامد‌های مختلفی از جمله اسهال خونی در فرد رخ خواهد داد که در صورت تشخیص پزشک به دلیل حاد بودن بیماری، فرد باید در بیمارستان بستری شود تا اقدامات درمانی لازم برای وی انجام شود. این متخصص داخلی خاطرنشان کرد: در صورت بروز علایم بیماری عفونت روده‌ای، فرد باید سریعا به پزشک مراجعه نماید تا درمان لازم صورت بپزید، زیرا درمان در مراحل اولیه آسان‌تر بوده و فرد سریع‌تر بهبود می‌یابد.

وی افزود: اگر فرد در صورت ابتلا به بیماری عفونت روده‌ای دیر هنگام به پزشک مراجعه نماید، آب و الکترولیت بدن وی از دست خواهد رفت لذا افراد باید برای انجام اقدامات درمانی سریعا به پزشک مراجعه و در صورت لزوم در بیمارستان بستری شوند. وی توصیه کرد: جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری‌های روده‌ای رعایت اصول بهداشتی ضروری می‌باشد لذا توصیه می‌شود افراد قبل از غذا خوردن به شستن دست‌ها اقدام کنند، در صورتی که با وسیله نقلیه از محلی به محل دیگر می‌رسند یا به دستگیره درب که آلوده است دست می‌زنند به دلیل اینکه روی آن‌ها میکروب‌های بیماری زا بسیاری وجود دارد حتما دست‌ها را بشویند.

دکتر خسرونیا اضافه کرد: سبزیجاتی که در منزل میل می‌شود به دلیل اینکه در زمین پرورش یافته اندو در برخی اوقات از کود‌های حیوانی نیز برای رشد آن‌ها استفاده می‌شود، لازم است قبل از خوردن حتما ضد عفونی و به طور کامل آن‌ها را شستشو نمایند. رئیس انجمن متخصصین داخلی ایران ابراز داشت: برای اینکه میکروب‌های موجود در سبزیجات و میوه‌ها حتی هندوانه و خربزه روی مواد غذایی دیگر ننشسته و آن‌ها را نیز آلوده نکند باید قبل از گذاشتن آن‌ها در یخچال حتما ضدعفونی و تمیز شوند تا از بروز بیماری‌هاروده‌ای در فرد جلوگیری شود. دکتر خسرونیا ادامه داد: توجه به سلامت موادغذایی از زمان خرید تا پخت، در جلوگیری از بروز هرگونه مسمومیت و عفونت روده‌ای از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی بیان کرد: اکثرا برای درمان میکروب‌ها و انگل‌های موجود در روده، پزشکان معالج بنا برشدت بیماری، درحالی که عفونت‌های ویروسی خفیف و با اسهال و تب خفیف، آبریزش بینی، اشک ریزی، گلودرد و عطسه همراه باشد به روش‌های درمانی آنتی بیوتیکی روی می‌آورند و نیز ضروری است آب از دست رفته بدن به دلیل این بیماری کاملا تامین شده و برای پایین آمدن تب از تب‌بر‌ها استفاده شود. این متخصص داخلی عنوان کرد: افرادی که مبتلا به عفونت‌های روده‌ای می‌شوند، از خوددرمانی و مصرف دارو‌های موجود در منزل خودداری کنند، زیرا این اقدام باعث تشدید بیماری می‌شود. ضروری است برای درمان به پزشک مراجعه شود.

دکتر خسرونیا در پایان گفت: همراه با تلاش بدن برای بهبودی از عفونت روده ضروری است که سطح فشار وارد شده به اندام‌های گوارشی تا حد ممکن کاهش یابد. بدین خاطر به افراد مبتلا به این بیماری توصیه می‌شود که از یک رژیم غذایی مبتنی بر مایعات برای اطمینان از حفظ سطح آب بدن و تامین الکترولیت‌های لازم برای حفظ هماهنگی اندام‌ها استفاده نمایند.

منبع: آفتاب یزد

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۰۳:۵۳ ۲۵ مهر ۱۳۹۹
لطفا اگر کسانی اطلاعات کامل دارند جواب دهند
بنده کرونا گرفتم بعد از چهار ماه گوارشم بهم ریخته روده ام مثل زخم شده زیر پوست جلو شکم طرف راست درد داره هردکنری رفتم مقداری آنتی بیوتیک داده که باعث زخم معده هم شده چکار کنم ضمنا بعضی وقتها احساس سرما دارم و عرق زیادی شبانه
با سپاس
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۹:۰۴ ۲۶ مرداد ۱۳۹۹
بیماری عفونت روده ای پولیت دارم که بسیارکهنه و قدیمی است ازسال ۶۲ در منطقه عملیاتی غرب دریک انفجار تشدید شد لطفا اگرممکن است داروی طبیعی معرفی نمایید. باتشکر
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۱:۳۹ ۳۱ تير ۱۳۹۹
سلام نزدیک یه ماه است که سمت راست پهلوم درد میکمند راهنمایم کنید
Iran (Islamic Republic of)
شیردل ناروی
۰۳:۲۸ ۲۷ فروردين ۱۳۹۹
عفونت روده دارم
آخرین اخبار