نان های سبوس دار با عطر سلامتی

مصرف نان ها سبوس دار بدلیل وجود سبوس گندم این پوسته عجیب و اسرارآمیز برای سلامتی بدن لازم و ضروریست.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، از جلوی فروشگاه که رد می‌شوی بوی نان‌های تازه مشامت را نوازش می‌دهند و تو را ناخودآگاه وارد فضایی می‌کنند که حس و بوی خوب انواع نان‌ها مجاب به خریدنت می‌کنند.
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی
 
با یکی از شهروندان زنجانی که مشغول خرید نان  بود سر صحبت را باز می‌کنم، به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،می‌گوید: برای حفظ و سلامتی خود و خانواده سعی می‌کنم بیشتر نان سنگگ بر سر سفره بگذارم، چون تا آنجایی که می‌دانم نان سنگک بیشترین سبوس را داراست.

او می‌افزاید: بعضی مواقع هم به خاطر خواست بچه‌ها که خوردن نان‌های فانتزی رو دوست دارند به این فروشگاه که انواع نان ها‌ی فانتزی در آن عرضه می‌شود مراجعه می کنم، در اینجا هم سعی می‌کنم از فروشنده برای خرید با کیفیت‌ترین نان مشورت بگیرم.

نان از غذا‌های اصلی مردم سراسر دنیاست و در همه‌ی کشور‌های دنیا به سبک‌ها و شیوه‌های مختلفی درست می‌شود. در دنیا نان‌هایی پخت می‌شود که با نان‌های ما ایرانی‌ها فرق زیادی دارند.
 
 
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی

 از بین این همه نان با شکل‌های مختلف چه نانی را بهتر است انتخاب کنیم

با توجه به اینکه غذای غالب مردم، نان و فرآورده‌های آردی است و بخش عمده‌ای از نیاز‌های انـرژی و پـروتئین بـدن را تـأمین میکند، دانستن بهترین نوع نان و خواص نان سبوس دار اهمیت فراوان دارد.

نان سبوس دار نانی است تهیه شده از آرد سبوس دار که پس از فرآیند تخمیر اسیدفیتیک آن تخریب و کلیـه املاح و ویتامین‌های مغذی موجود در آن آزاد و جذب بدن می‌گردد. انواع نان سبوس دار شامل نان سبوس گندم و نام جو سبوس دار می باشد که هریک خواص مختص به خود را برای سلامت بدن دارا می باشند.
 
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی

سبوس فواید گسترده‌ای برای حفظ سلامت بدن داشته، یکی از مهمترین خواص سبوس، فیبر موجود در آن می باشد که به عملکرد دستگاه گوارش کمـک کـرده و مـانع از یبوسـت می گردد و به ویژه به پیشگیری از بیماری‌های روده بزرگ از جمله سرطان کولون کمک می کند. از دیگر خواص نان سبوس دار ارزش غذایی بسیا بالای آن بوده، به طوریکه انواع سبوس، سرشار از ویتامین‌های گروه ب؛ و اسید‌های چرب مفید برای بدن شامل امگا ۳ و امگا ۶ است. برای آشنایی بیشتر با خواص نان سبوس دار، فواید سبوس و اهمیت مصرف آن با ما همراه باشید.

حفظ استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندانها، درمان یبوست (Constipation)، رفع چاقی، پیشگیری از بروز سرطان روده و بیماری‌های قلبی عروقی از خواص نان سبوس دار است.

سبوس چیست؟

 

 

نان های سبوس دار با عطر سلامتی

 
یک دانه گندم یا جو از سه قسمت اصلی تشکیل شده است. سـبوس، آندوسـپرم و جوانـه کـه سـبوس خارجی‌ترین لایه دانه است و آن قسمت از غله مورد نظر است که دائما در معرض آفتاب و هوا بوده واز تشعشع خورشـید استفاده می کند. تحقیقات پژوهشگران نشان داده هیچ ماده غذایی جهت تسهیل و بهبود عملکرد دستگاه گوارش با سبوس برابری نمی کنـد، بـه همین دلیل سبوس به طلای گیاهی معروف شده است، همچنین غلات کامل و حاوی سبوس منبع غنی منیزیم معدنی هستند. منیزیم ماده اصلی حدود ۳۰۰ سیستم آنزیمی در بدن است و مصرف این ماده معدنی بسیار برای سلامت قلب، سلامت مغز و سلامت استخوان‌ها اهمیت دارد.
 

حفظ سلامتی و کاهش وزن با نان های سبوس دار

دنیایی کارشناس ارشد تغذیه و رژیم درمانی به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان،با اشاره به اینکه نان سبوس بدلیل وجود فیبر خوراکی و انواع ویتامین‌ها خواص تغذیه‌ای فوق العاده‌ای دارد می‌گوید: سبوس در حالت کلی از دسته فیبرهاست و فیبر‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند، یک دسته فیبر‌های محلول و یک دسته فیبر‌های نامحلول، سبوس از دسته فیبر‌های نامحلول به شمار می‌آید.
 
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی

او می‌افزاید:در رابطه با خواص فیبر‌های محلول فیبر‌ها جز مواد غذایی هستند که انرژی قابل توجهی ندارند، ولی خواص زیادی برای سلامتی دارند.

دنیایی ادامه می‌دهد: فیبر‌های نامحلول دارای ویتامین‌های گروه ب هستند که کمبود آن باعث بیماری‌های عصبی در افراد می شود و از دیگرخواص مهم فیبر‌ها ایجاد احساس سیری و کنترل وزن در افراد است.

این کارشناس تغذیه ادامه می‌دهد: نکته مهمی که در مورد فیبر‌ها باید در نظر داشته باشیم سعی کنیم فیبر‌هایی که به شکل ترکیب شده با نان است حتما بصورت پودر شده و فرآیند تخمیر در آن صورت گیرد چرا که اگر مرحله تخمیر انجام نشود مانع جذب آهن یا کلسیم در بدن می‌شود.
 
او می‌افزاید:اسید فیتیک منبع اصلی ذخیره فسفات در گیاهان است و یک آنتی اکسیدان طبیعی به شمار می‌آید. از ذخایر اصلی و غنی اسید فیتیک می‌توان به پوسته گندم  اشاره  کرد.
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی

دنیایی می‌افزاید:اسیدفیتیک موجود در سبوس اگر تخمیر نشود ممکن است اختلالاتی مانند کمبود آهن کلسیم و منیزیم و سایر املاح را ایجاد کند.

این کارشناس تغذیه می‌گوید: امروزه بیماری‌های متابولیکی همچون اختلالات کبدی، تیروئید و چاقی در گروه‌های سنی بزرگسال ،کودکان و نوجوانان دیده می‌شود و مصرف نان سبوس دار می‌تواند بر کنترل وزن و قند خون تاثیر گذار باشد.

دنیایی ادامه می‌دهد:همچنین فیبر موجود در سبوس، اگر همراه مصرف آب کافی بین ۸ تا ۱۰ لیوان باشد موجب کاهش یبوست می‌شود و  به شکل تدریجی کمک به کاهش وزن می‌کند و می‌تواند در کاهش بیماری‌های کبدی و اختلالات گوارشی و سایر بیماری‌ها تاثیر گذار باشد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه انرژی دریافتی ما بیشتر از گروه نان و غلات و یا برنج حاصل می‌شود توصیه می‌کند: همراه با برنج یا نان؛ سبوس را به شکل پودر و تخمیر شده در فرایند پخت و مصرف غذا داشته باشیم.

دنیای افزود:این نکته که افراد فکر کنند فقط صرفا با مصرف سبوس یا فیبر می‌توانند کاهش وزن داشته باشند اشتباه بوده بلکه فقط زمینه را برای کاهش وزن آماده می‌کند و اگر کسی بخواهد کاهش وزن داشته باشد حتما باید میزان دریافت کالری را هم  کنترل کند.

او گفت:افرادی که دچار کبد چرب، بیماری‌های قلبی و ... هستند حتما به این نکته توجه داشته باشند که در کنار مصرف فیبر‌ها میزان دریافت کالری نیز در سلامتی آن‌ها اهمییت دارد و این افراد باید توجه ویژه به این مسئله داشته باشند.

این کارشناس تغذیه می‌گوید: کنترل دریافت کالری در افراد در کنار سایر فاکتور‌ها کمک موثری به بهبود و سلامت وضعیت آن‌ها  می کند .

دنیایی گفت: کنترل کالری و رژیم درمانی حتما باید توسط یک متخصص انجام شود، چون در کنار کاهش کالری حتماباید از گروه‌های غذایی مختلف بهره‌مند شد.

زنجان جزو رتبه‌های برتر در تولید نان با کیفیت 

 
مدیر کیفی غله و بازرگانی استان  زنجان به خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان، با بیان اینکه نان به عنوان قوت اصلی در بیشتر کشور‌های جهان محسوب می‌شود، افزود:شناخت، تولید و مصرف نان سالم و سبوسدار در تمام جامعه باید نهادینه شود.
 
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی

جعفری اظهار کرد: نان‌های سبوس سرشار از فیبر و املاح غذایی اند که از بسیاری بیماری‌ها از جمله یبوست، بواسیر و سرطان کولون پیشگیری می‌کنند در صورتی که نان‌های سفید با ظاهر زیباتر، اما فیبر و ارزش غذایی ندارند.

او با اذعان به اینکه نان سبوس دار در تامین امنیت غذایی مهم است، از اعمال درصد تعریف شده سبوس گیری در تولید آرد در کارخانه‌های آرد مرتبط با این اداره کل خبر می‌دهد.

او می‌گوید: نان پخته شده با آرد تحویلی این اداره کل باید دارای مقداری سبوس باشد و کارخانه‌های آرد موظف به اعمال درصد‌های سبوس گیری تعریف شده در تولید آرد هستند؛ بر این اساس باید آرد تولید شده برای بربری ۱۸ تا ۲۲ درصد، لواش ۱۲ تا ۱۸ درصد و سنگگ بین ۷ الی ۱۲ درصد سبوس گیری شود.

جعفری افزود: ۸۶۱ واحد لواش، ۲۲۱ واحد بربری، ۲۲ واحد سنگکی، یک واحد تافتون که در مجموع هزارو ۱۰۵ واحد نانوایی یارانه پز در سطح استان فعالیت می‌کنند.
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی
 
مدیر کیفی غله و بازرگانی استان همچنین ادامه داد: همچنین واحد‌های آزاد پز در سطح استان ۲۰۲ واحد بربری، ۱۹۲ سنگکی، ۱۵۶ لواش، ۱۹ تافتون، ۸۲ شیرمال، ۲۳ نانوایی فانتزی، که جمعا ۶۷۴ نانوایی آزاد پز در سطح استان فعالیت دارند.

او با اشاره به اینکه  طبق بررسی مرکز پژوهش های غلات سطح کشور  کیفیت نان های تولید شده در استان زنجان جزو بهترین های کشور هستند  ابراز کرد: سازمان صنعت معدن و تجارت استان و دانشگاه علوم پزشکی دو ارگان اصلی هستند که بر کیفیت نان و میزان سبوسی واحد‌های یارانه پز و هم برواحد‌های نانوایی آزاد نظارت می‌کنند.

این مقام مسئول گفت:با واحد‌های یارانه پز لواش که از سبوس کمتر از مقدار گفته شده استفاده کنند و یا آرد شیرینی پزی برای سفید‌تر شدن نان مصرف کنند مبرخورد می‌شود.

جعفری ادامه داد:همچنین کارخانجات آردسازی موظفند آرد‌هایی تولید کنند که مطابق با استاندارد‌های ترکیب سبوس با آرد باشد و چناچه کارخانه‌ای آردی تولید کند که از نظر کیفیت و میزان سبوسی  برخلاف این استانداردها باشد جهت رسیدگی به تخلف این واحد‌ها به مراجع ذی صلاح معرفی خواهند شد.
 
 
نان های سبوس دار با عطر سلامتی

او ادامه داد: این موارد در رابطه با بحث درجه بندی کارخانجات آرد لحاظ می‌ شود و کارخانه های که این  مسایل را رعایت نکنند میزان سهمیه تولید آرد شان کاهش می یابد.
 
گزارشی از زهرا نصیری
انتهای پیام/ن
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.