تجلیل از فعالان کتابخوانی در فارس

از فعلان کتابخوانی در فارس تجلیل شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مسئولان فرهنگی استان فارس شعار شیراز کتاب می‌خواند را برای فعالیت‌های ترویجی برگزیدند و چشم‌اندازی برای ترویج کتابخوانی در میان کتاب نخوان‌ها در نظر گرفتند.

طرح پایتختی کتاب ایران عنوان طرحی است که هر ساله گزینش آن اسفندماه انجام شده و بر مبنای آن هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود.

این طرح در اسفند ۹۳ برای نخستین بار اجرا شد و اهواز به عنوان اولین پایتخت کتاب ایران برای سال ۹۴ انتخاب شد.

در سال‌های بعد به ترتیب نیشابور در سال ۹۵، بوشهر در سال ۹۶، کاشان در سال ۹۷ و در نهایت یزد در سال ۹۸ به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شدند.

شهر شیراز نیز از همان دوره نخست تلاش کرد که این عنوان را کسب کند، اما با وجود تلاش‌های انجام شده تا دوره ششم موفق به کسب این عنوان نشد.

امسال در ششمین دوره انتخاب پایتخت کتاب ایران، شیراز از بین ۳۸ شهر راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی ششمین برنامه به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب شد.

 کسب عناوین این چنینی آغاز راهی برای فعالان فرهنگی است به ویژه در شهری، چون شیراز که برای کسب این عنوان ۵ سال به صورت مستمر تلاش کرده است.

ترغیب دیگر شهرستان‌ها به کتابخوانی

مهدی امیدبخش، معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس با پرداختن به برنامه پس از کسب عنوان پایتختی کتاب، گفت: جدا از بحث شیراز که موفق شد عنوان پایتختی را کسب کند عملکرد دیگر شهرستان‌های استان نیز در این دوره بسیار خوب بوده است.

او، بیان کرد: امسال ۵ شهرستان استان جزء ۳۰ شهرستان نهایی کسب عنوان پایتختی بودند که در مجموع ۱۷ شهرستان نیز گزارش عملکرد خود در زمینه ترویج کتاب را به تهران ارسال کرده است.

امید بخش تصریح کرد: علاوه بر شیراز، شهر اوز نیز موفق شد عنوان شهر خلاق کتابخوانی را کسب کند و در مجموع دوم شود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس ادامه داد: این اتفاق سبب می‌شود سال آینده تعداد شهر‌های بیشتری به سمت برنامه‌های ترویج کتاب و کتابخوانی بروند.

استمرار حضور از دلایل کسب عنوان پایتختی کتاب

او، افزود: آن چیزی که شیراز را پایتخت کتاب کرد، چندین آیتم بود که اصلی‌ترین آن استمرار این شهر برای کسب عنوان پایتختی کتاب بود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس اضافه کرد: شیراز ۵ سال در این برنامه شرکت کرد و تا مرحله فینال نیز راه پیدا کرد که تنها برای ما کسب عنوان مهم نبود.

امیدبخش اظهار کرد: فعالیت‌های ترویج کتابخوانی، شهروند محور بودن برنامه‌ها، همکاری دستگاه‌های فرهنگی و غیرفرهنگی از دیگر عوامل کسب این عنوان بود.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس اکنون که شیراز موفق به کسب این عنوان شده تازه شروع کار ما است و باید با برنامه‌ریزی و ساماندهی بیشتر به برنامه‌های ترویج کتابخوانی این عنوان را حفظ کنیم.

تشکیل کارگروه دبیرخانه پایتختی کتاب شیراز

او، با تاکید بر تشکیل کارگروه دبیرخانه پایتختی کتاب شیراز در اسفندماه و تجلیل از فعالان و مروجان فرهنگ کتابخوانی گفت: تشکیل این کارگروه می‌تواند برنامه‌های چشم‌انداز پایتختی کتاب را با سامان بیشتری پیش ببرد.

امید بخش بیان کرد: برای کسب عنوان پایتختی هم باید برنامه‌هایی را اجرا کرد و چشم‌اندازی را در نظر داشت که این چشم‌انداز با تشکیل کارگروه محقق می‌شود و همه دستگاه ملزم به حضور و مشارکت می‌شوند.

معاون فرهنگی و مطبوعاتی ارشاد فارس تصریح کرد: برنامه‌های کتابخوانی در استان فارس با اجماع کلی دنبال می‌شود و قائم به یک شخص و یک دستگاه نخواهد بود و در سال ۹۹ تمامی ایده‌ها در قالب کارگروه اجرا می‌شود.

دستاورد‌های کسب عنوان پایتختی کتاب

مسئولان فرهنگی استان فارس شعار شیراز کتاب می‌خواند، را برای فعالیت‌های ترویجی برگزیدند و بر این هستند که کتاب نخوان‌ها را به جرگه کتابخوان‌ها درآورند و معاون فرهنگی ارشاد فارس نیز بر این موضوع صحه می‌گذارد.

نامزد شدن شیراز به‌عنوان پایتخت کتاب جهان و معرفی به یونسکو، افزایش بن خرید کتاب در نمایشگاه کتاب استانی، اختصاص بودجه دائمی به دبیرخانه پایتختی کتاب، کمک به توسعه زیرساخت‌های کتابفروشی‌های شیراز برای تعمیر، تجهیز و خرید کتاب، حضور مستمر و پررنگ در نمایشگاه‌های کتاب داخلی و خارجی مثل نمایشگاه بین‌المللی تهران و فرانکفورت آلمان بخشی از دستاورد‌های کسب عنوان پایتخت کتاب است.

افزایش سرانه کتاب‌های اهدایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان فارس، افزایش سرانه خرید کتاب و حمایت از ناشران و عضویت دائم اداره‌کل فرهنگ و ارشاداسلامی فارس در شورای سیاست‌گذاری پایتختی کتاب ایران و ترکیب داوران این رویداد، بخشی از دستاورد‌های پایتختی کتاب ایران برای شیراز و فارس است.

منبع: تسنیم

انتهای پیام/ت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار