ویروس کرونا؛ نکات بهداشتی برای کادر‌های پزشکی درگیر با مهاجم تاجدار

با توجه به سرعت انتشار ویروس کرونا لازم است کادر پزشکی هم نکات بهداشتی ضروری در مواجهه با آن را به دقت رعایت کنند.

امیر سالاری، متخصص طب اورژانس و مراقبت‌های ویژه در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اقدامات لازم برای محافظت‌های مختلف برای عدم ابتلا به کرونا اظهار کرد: با توجه به اهمیت محافظت پزشکان و کارکنان برای انتقال این نوع ویروس به افراد تحت درمان، باید نکاتی را در نظر گرفت.

او افزود: یکی از نکات مهم طرز پوشیدن و درآوردن لباس‌های حفاظت فردی است. مسائله مهمی که  نه تنها برای ویروس کرونا بلکه برای هر نوع بیماری عفونی باید انجام داد.

سالاری گفت: استاندارد‌های اصلی، احتیاطی است که باید  تمام پزشکان و کادر بیمارستان به آن توجه کنند. راه کار‌هایی که باید به آن توجه شود، جداسازی ترشحات بیمار از خودمان، بهداشت محیط، مدیریت پسماند و اجسام تیز و برنده است. اما در مورد ویروس کرونا مانند آنفلوآنزا نوع B برای مراقبت از بیمار به طور جنرالی یعنی همراه با احتیاط تماسی یا قطرات باید باشد. 

نکات بهداشتی کادر پزشکی

او گفت: تمام کادر بیمارستان باید توجه کنند هنگام مراجعه بیمار مشکوک به این نوع ویروس  باید اقدامات ابتدایی را در نظر بگیرند مانند استفاده از دستکش، ماسک‌های فیلتردار و عینک هنگام بررسی باید به کار رود. وسایلی که برای بیمار استفاده می‌شود مانند (دستگاه فشار خون، استتوسکوپ، ...) انحصاری برای خود بیمار باشد. در صورتی که نیاز بود از این وسایل برای بیمار دیگر استفاده شود؛ باید با الکل اتیل ٧٠ % تمیز و ضدعفونی شود. در صورت احتمال آلودگی دست ها از لمس چشم، بینی و دهان خودداری شود.


بیشتر بخوانید: خطر مرگ مبتلایان به ویروس کرونا برای چه‌ گروه سنی بیشتر است؟


سالاری بیان کرد: بیمار نباید از اتاق بستری خارج شود، مگر ضرورت بالینی داشته باشد. در صورت امکان از انواع پرتابل دستگاه رادیولوژی یا سایر ابزار تشخیصی استفاده شود. بیمار قبل از خروج از اتاق باید از ماسک طبی استفاده کند. برای جابجایی‌های (X-Ray) ضروری بالینی تشخیصی، باید با واحد مقصد هماهنگ کرده  تا آمادگی‌های لازم را فراهم کنند. زمان و مسیر خروج بیمار تا مقصد باید به گونه‌ای هماهنگ شود تا خطری برای سایر بیماران، کادر بیمارستان و ملاقات کننده‌های حاضر در بیمارستان ایجاد نشود.

او گفت:  باید از وسایل حفاظت فردی nCoV - کادر بیمارستانی که همراه بیمار مشکوک به همانگونه که ذکر شد، استفاده  و بهداشت دست را به دقت رعایت کنند. بطور روتین و همیشگی، سطوحی که بیمار لمس می‌کند را  باید تمیز و گندزدایی کنند. باید تلاش کرد تعداد ملاقات کنندگان nCoV - ضمن ثبت اسامی افرادی که به اتاق بستری بیمار مشکوک  و کارکنانی که وارد اتاق می‌شوند به حداقل ممکن تقلیل یابد.

اقدامات تولید کننده آئروسول و احتیاطات هوابرد

برخی اقدامات تشخیصی درمانی هستند مانند تعبیه لوله تراشه، خروج لوله تراشه، برونکوسکوپی، احیا قلبی ریوی، تهویه دستی کمکی قبل از تراکئوتومی، تهویه کمکی غیرتهاجمی، آنتوباسیون منجر به ایجاد آئروسول شده (آئروسل ها (هواپخش) معمولاً به عنوان سیستم‌های کلوئیدی (مایع یا جامد) معلق در گاز (معمولا هوا)” تعریف می‌شوند) و خطر انتقال هوابرد کوروناویروس‌ها را به دنبال خواهند داشت.

کارد پزشکی و نکات بهداشتی

سالاری تصریح کرد: کارکنانی که در زمان انجام اقدامات تولیدکننده آئروسول در اتاق حضور دارند باید به نکاتی توجه کنند. کادر باید برای محافظت از چشم‌ها (پوشیدن عینک یا محافظ صورت) گان و دستکش بلند تمیز (غیراستریل) بپوشند. اگر گان مقاوم در برابر مایعات (ضدآب) نیست، در زمان انجام اقداماتی که امکان تماس با حجم فراوانی از ترشحات بدن وجود دارد، از یک آپرون ضدآب بر روی گان استفاده کنند.

او در پایان گفت: اقدام تولیدکننده آئروسول در یک اتاق با تهویه کافی انجام شود (برای مثال تهویه طبیعی با ١٦٠ لیتر در ثانیه به ازاء هر بیمار یا فشار منفی با تعویض هوای اتاق حداقل ١٢ بار در ساعت) و جهت جریان هوا باید تحت کنترل باشد. همچنین تعداد افراد حاضر در اتاق، باید به حداقل ممکن برسد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار