زارعی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

خروج نیروهای آمریکایی از مطالبات جدی جناح های عراقی است

کارشناس غرب آسیا گفت: خروج نیرو‌های آمریکایی از عراق جزء مطالبات مردم این کشور بوده و به صورت جدی پیگیری می‌شود.

پرهیز از گرایشات جناحی اعضای کابینه، یکی از مطالبات شهروندان عراقیاصغر زارعی کارشناس مسائل غرب آسیا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به تشکیل کابینه عراق، گفت: با توجه به شرایط چند ماه اخیر عراق، بحران شهرهای مختلف و مطالبات به حق مردم مبنی بر انجام اصلاحات در این کشور، پرهیز از گرایشات سیاسی و جناحی اعضای کابینه را می توان یکی از مطالبات شهروندان از دولت دانست.

او افزود: جریان های قدرتمندی که امروز در صحنه سیاسی عراق فعال هستند، هر یک به دنبال سهم خود از چیدمان کابینه این کشور هستند؛ بنابراین با توجه به رقابتی که میان گروه ها و جریانات سیاسی فعال در عراق وجود دارد، بعید است کابینه مستقل بتواند به حیات خود ادامه دهد.

زارعی ادامه داد: مرجعیت دینی در عراق و برخی از بزرگان طوایف و قبایل این کشور درخواست کرده اند که اصلاحات این کشور به سمتی برود که از دایره نفوذ و اثرگذاری جریانات کاسته شود؛ اما با توجه به ماهیت حاکمیت سیاسی در عراق نمی توان انتظار داشت که دولت آینده بدون وابستگی به جریانات سیاسی تصمیم گیری کند؛ بنابراین چیدمان پارلمان عراق و ساختار قدرت در این کشور مصابق آنچه در قانون اساسی تعریف شده خواهد بود یعنی، رئیس جمهور از میان اکراد، نخست وزیر از میان شیعیان و رئیس پارلمان هم از اهل سنت انتخاب می شود، این چیدمان در ساختار سیاسی- اجتماعی عراق شکل گرفته است.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه برای بررسی آینده عراق اثر گذاری سیاسی قبایل و طوایف این کشور را باید در نظر داشته باشیم، اظهار کرد: ماهیت سیاسی و قدرت در عراق مبتنی بر تقسیم بندی طوایف و قبایل است.

او با اشاره به موضوع اخراج نیروهای آمریکایی از عراق، تصریح کرد: مسئله اخراج نیروهای آمریکایی از عراق به عنوان یک مصوبه در پارلمان پس از شهادت سپهبد قاسم سلیمانی در دستور کار قرار گرفت و تصویب شد و بعد از آن به عنوان یک مطالبه عمومی در پارلمان این کشور تایید شد.

زارعی ادامه داد: روند خروج نیروهای نظامی آمریکا به عنوان یک مطالبه جدی در دستور کار دولت و پارلمان عراق قرار گرفته است و مردم هم به عنوان یک مطالبه جدی آن را دنبال می کنند.

کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه متاسفانه برخی از جریانات سیاسی حاکم در عراق مانند اکراد با توجه به ارتباط دیرینه ای که با ایالات متحده دارند، از خروج نیروهای این کشور ممانعت می کنند، ادامه داد: همچنین برخی از جریانات سیاسی غیر کرد هم در روند خروج آمریکایی ها از عراق مشکل تراشی می کنند؛ با توجه به مصوبه پارلمان عراق این موضوع باید در دستور کار دولت بغداد قرار گیرد٬ اما این فرآیند کمی طولانی خواهد بود و آمریکایی ها هم نسبت به این مسئله آگاه بوده و تلاش می کنند از اختلافات میان جریان های سیاسی عراق بهره برداری کنند تا خروج خود را به تعویق بیندازند.

زارعی با اشاره به مبارزه با فساد به عنوان یکی از مطالبات مردم عراق تصریح کرد: متاسفانه مسولان عراقی در گذشته برای مسائلی مانند مشکلات اجتماعی،  زیرساخت ها و مسائل معیشتی اقدامات جدی انجام نداده اند؛ همین امر باعث شد تا جریانات مقرض این موضوع را به عنوان یک مطالبه برجسته مطرح کنند٬ همچنین آنها با بهره گیری از این مسئله موج سواری کرده و جریانات همسو با خود به کف خیابان ها کشاندند.

طبق اخبار منتشر شده پنجشنبه زمان رای دادن به کابینه جدید دولت عراق به نخست وزیری توفیق علاوی است و برخی از نمایندگان رای دادن به این کابینه را منوط به خروج نیروهی آمریکایی کرده اند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار