دولت با تزریق اعتبارات و اهتمام فراوان خود برای رفع مشکلات استان گلستان نشان داد تا دولت در تمامی رویدادها همچنان در کنار مردم است.

به گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اگر نام استان گلستان به گوشمان برسد، شاید تنها تصورمان از آن سیل شدیدی باشد که فروردین ماه سال ۹۸ رخ داد، این سیل به گفته کارشناسان، بر اثر پر شدن سد‌های گلستان، وشمگیر، لایروبی نکردن رودخانه‌ها و محدود بودن خروجی آب به سمت دریا بوده است.

اما در همان ابتدا این حادثه، دولت تدبیر و امید حضور پررنگ خود را بار دیگر به افراد آسیب دیده این مناطق یادآوری کرد؛ برای مثال دولت بیش از ۳۰ هزار میلیارد برای جبران خسارت سیل به گلستان پرداخت کرد که از این مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال آن به صورت بلاعوض و وام با بهره ۴ درصد در اختیار مردم برای جبران آسیب بخش‌های کشاورزی و مسکن به مردم پرداخت شده است.

عید/ اهتمام فراوان دولت برای ساماندهی مناطق سیل زده استان گلستان/

به گفته هادی حق شناس استاندار گلستان، حدود هزار و ۷۰۰ واحد مسکونی بر اثر سیل تخریب شده که ۹۵ درصد آن در بهمن سال ۹۸ پی کنی شد و ساخت بخش عمده‌ای از این واحد‌ها هم تا پایان همان سال به اتمام رسید.

البته حدود یک هزار کیلومتر مسیر رودخانه‌های استان خسارت دیده بود که ۲۲۱ کیلومتر آن با حمایت دولت لایروبی و دریچه سد وشمگیر آق قلا هم بازسازی شد.

در ادامه می‌توان تلف شدن هزاران دام و طیور و برجای ماندن لاشه‌های آنها، نابودی هزاران هکتار اراضی کشاورزی، مشکلات بهداشتی و آسیب‌های فراوان اجتماعی را از دغدغه‌های مردم استان گلستان دانست که تا مدت‌ها گلستان و شهروندان آن را گرفتار خود کرد.

اما ناگفته نماند که دولت با تزریق به موقع اعتبارات، اهتمام فراوان خود برای رفع مشکلات زیرساختی نشان داد تا آثار این سیل سریع‌تر از حد انتظار از خاطره‌ها محو شود.

عید/ اهتمام فراوان دولت برای ساماندهی مناطق سیل زده استان گلستان/

پرداخت تسهیلات ارزان قیمت برای ساخت و تعمیر خانه‌ها، اعطای کمک بلاعوض به سیل زدگان و پرداخت بخشی از خسارت‌های کشاورزان خسارت دیده، دیگر اقدامات دولت برای جبران حدود ۵۰ هزار میلیارد ریال خسارت ناشی از سیل به بخش‌های دولتی و مردم است.

علاوه بر بحث سیل، دولت اقدامات بسیار بزرگ و تاثیرگذاری در این استان در حوزه اشتغال و صنایع تولیدی به نام خود ثبت کرده است، برای مثال می‌توان به اتصال راه آهن ایران از طریق مرز خشکی اینچه برون گلستان به ترکمنستان و قزاقستان، پی گیری برای تصویب منطقه آزاد اینچه برون در مجلس، رونق صنعت با بهره گیری از ستاد تسهیل و رفع موانع تولید و کارگروه اقتصاد مقاومتی، افزایش چتر بیمه، سرمایه گذاری ۳ هزار میلیارد ریالی در بخش گاز رسانی، کاهش بیکاری از ۱۳.۸ به ۱۱.۸ درصد و افتتاح یا کلنگ زنی ۸ هزار و ۳۰۳ طرح عمرانی اشاره کرد.

با رخ دادن این سیل بسیار شدید، می‌توان گفت که حداکثر شهروندان استان گلستان کار خود را از دست دادند، اما با تلاش و کمک دولت، کارگاه‌های کوچک و متوسط فراوانی در مناطق شهری و روستایی این مناطق ایجاد شدند تا بیکاری در این استان چشمگیر نشود؛ همچنین افزایش صادرات غیر نفتی، افزایش سرمایه گذاری و ایجاد فرصت‌های شغلی از جمله طرح‌های اجرا شده‌ای بود که نقش فراوانی در کاهش آمار بیکاران استان گلستان داشته است.

عید/ اهتمام فراوان دولت برای ساماندهی مناطق سیل زده استان گلستان/


آخرین اقدامات استانداری گلستان جهت ساماندهی مناطق سیل زده

هادی حق شناس استاندار گلستان در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان درباره اقدامات انجام شده برای سیل زدگان در سال ۹۸، بیان کرد که در ابتدای وقوع حادثه سیل ۲۱ هزار واحد مسکونی نیازمند بازسازی یا احداث بود که ۱۴ هزار واحد مسکونی تحویل سیل‌زدگان داده شد، همچنین ۷ هزار و ۷۰۰ واحد دیگر هم تا پایان سال ۹۸ به سیل زدگان تعلق گرفت. در ابتدای سال ۹۸ احداث چندین مدرسه شروع شده بود که تا پایان امسال به بهره برداری رسید.

استاندر گلستان خاطرنشان کرد:حق شناس در ادامه بیان کرد که در سال قبل حدود ۳۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به سیل زدگان پرداخت و همچنین در بخش دیگر ۱۸۸ کیلومتر از مسیر‌ها هم لایروبی شد. افزون بر این  مبلغ ۳ هزار و ۴۴۸ میلیارد تومان منابع برای پرداخت خسارت سیل گلستان در بخش‌های مختلف اعم از زیر ساخت، کشاورزی و مسکن پیش بینی شده بود که در سال ۹۸، ۳ هزار و ۸۰ میلیارد تومان خسارت، شامل بلاعوض و تسهیلات پرداخت شده است.


بیشتر بخوانید: ۱۱ ماه پس از سیل؛ آیا گلستان، گلستان شد؟!


گزارش از نوشین نثاری

انتهای پیام/
 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار