نقوی حسینی در گفت‌و‌گو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

لزوم انطباق سیاست نه شرقی، نه غربی با تغییرات نظام جهانی

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: شاید لازم باشد «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» را با وضع کنونی منطبق کنیم.

سیدحسین نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با بیان اینکه جمهوری اسلامی بر اساس برداشت و تفسیر خود از عرصه بین‌المللی، به وجود دو جبهه استکبار و مظلومان و محرومان معتقد است، گفت: کشورهای قدرتمندِ سلطه‌گر اراده خود را بر ملت‌ها تحمیل می‌کنند و با ساختن قطب‌های جهانی، ثروت ملت‌ها را غارت می‌کنند؛ به همین دلیل، خط مشی «نه شرقی، نه غربی، جمهوری اسلامی» مطرح شد.

او با یادآوری اینکه در دوران اولیه انقلاب، دو قطب وجود داشت و فرقی هم در غارت ملت‌ها نداشتند، ادامه داد: جمهوری اسلامی با انتخاب خط مشی یاد شده، در این مسیر گام برداشت و  انصافاً به خوبی حرکت کرده است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: البته این حرکت بدون آسیب نیست و نقص‌هایش باید آسیب شناسی شود. جمهوری اسلامی «نه شرقی و نه غربی» را زمانی در ساختار بین‌المللی مطرح کرد که قطب غربی در دست آمریکا و شرقی هم در دست شوروی سابق بود. اکنون ساختارهای بین المللی تغییر کرده است و بحث شرق و غرب نداریم.

نقوی حسینی تأکید کرد: تغییرهایی در ساختار استکباری نظام جهانی به وجود آمده است و شاید لازم باشد «نه شرقی و نه غربی» خودمان را با وضع کنونی منطبق کنیم.

او با بیان اینکه اکنون با یک دهکده جهانی رو به رو هستیم، بیان کرد: این همان چیزی است که فوکویاما و دیگران دنبال می‌کردند؛ در دهکده جهانی مناسبات، پیدا کردن جایگاه خود در آن و ارتباطات برای هر کشوری بسیار زیاد اهمیت دارد. در عین حال، پایبند بودن به اصول، اعتقادات و باورها هم بسیار مهم است، همچنین جمع اینها تضادی به وجود نمی‌آورد.

نقوی حسینی اظهار کرد: ما باید پایبندی به اصول، باورها و اعتقاداتمان را که معتقدیم ذات انقلاب اسلامی در آن هست، حفظ کنیم و همچنین با برقراری مناسباتمان با کشورهای دیگر، جایگاه کشورمان را تقویت می‌کنیم.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در پروسه برقراری مناسبات نباید از حرکت عقب بمانیم و تسلیم شویم، گفت: برقراری مناسبات به هیچ وجه به معنای تسلیم شدن، التماس و مذاکره نیست؛ اتفاقاً با اقتدار می‌توان این مسیر را طی کرد، زیرا امروز بینش ما در دنیا طرفدار و حامی دارد و بسیاری از کشورها این مسیر و خط مشی را پی می‌گیرند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار