آمپول بزن، لباست را به روغن ضد کرونا آغشته کن، بیا کنسرت!

برخی از مردم اینجا در ایران، از رعایت‌نکردن نکات پیشگیرانه در مکان‌های مذهبی گله‌مندند و برخی مواضع را مورد انتقاد قرار می‌دهند.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، در حالی که اجرای همه برنامه‌های هنری در ایران لغو شده است، در تورنتوی کانادا، ایرانیان که ناقل چندین مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا بوده‌اند، همچنان ماجرا را جدی نگرفته‌اند و کنسرت‌ها و دیگر برنامه‌های جمعی شان به راه است.

عجیب است، خیلی عجیب است که شنبه‌شب، یکی از خواننده‌های این کنسرت با همه ادعاهایش بابت مسؤولیت اجتماعی هنرمند، اجرای خود را تعطیل نکرده و برگزارکننده‌های برنامه‌هایش هم بلیت‌ها را از کسانی که از حضور انصراف داده‌اند پس نگرفته‌اند.

کنسرت این خواننده، تنها مورد از این وضع عجیب نیست. دیگر خواننده ایرانی نیز که چند روز دیگر قرار است در تورنتو روی صحنه برود، با تعطیلی کنسرت مخالفت کرده و حتی پاسخی در دفاع از برگزاری کنسرت‌ها برای یکی از مخاطبانش فرستاده است.

از آن سو، برگزارکنندگان جشن نوروزی تیرگان در کانادا نیز مصرانه بر برگزاری آن در نوروز ۹۹ تاکید دارند و می‌گویند وزارت بهداشت فدرال و ایالتی کانادا در این باره هشداری به آن‌ها نداده است. این سه اتفاق حالا نگرانی جامعه ایرانی از بروز فاجعه‌ای جبران‌ناپذیر در کانادا را افزایش داده است. با چند ایرانی در تورنتوی کانادا تماس گرفتیم تا بدانیم آنجا چه خبر است و در حالی که شیوع ویروس در جامعه ایرانی آنجا رو به فزونی گذاشته، چرا ایرانی‌ها و البته مسؤولان بهداشت کشور کانادا، فکری برای لغو برنامه‌های هنری نکرده‌اند.

برای رفع تبعیض است؟
برخی از مردم اینجا در ایران، از رعایت‌نکردن نکات پیشگیرانه در مکان‌های مذهبی گله‌مندند و برخی مواضع را مورد انتقاد قرار می‌دهند. آن‌ها گاه حتی برخی باور‌های مبتنی بر انحراف از آموزه‌های مذهبی و نیز خرافه‌گرایی را مورد انتقاد قرار می‌دهند و ایرانیان را به بازگشت به آرمان‌های جهانی و مترقی ایران باستان ارجاع می‌دهند و مدام چماقِ روش‌های مردمان دیگر کشور‌ها برای مقابله با شیوع ویروس کرونا را سر هموطن‌های خودشان در ایران می‌کوبند غافل از این‌که آن سوی دنیا، یکی از مترقی‌ترین دولت‌ها در صیانت از حقوق شهروندی، حتی بدیهی‌ترین کار را در پیشگیری از این ویروس مرموز صورت نداده و برنامه‌های هنری را که محل تجمع مردم‌اند، تعطیل نکرده است.

نیلوفر که در تورنتوی کانادا زندگی می‌کند در این باره به جام‌جم می‌گوید: «این‌که دولت کانادا برنامه‌های ایرانی‌ها را لغو نمی‌کند با توجیه جلوگیری از تبعیض است. دولت حتی برنامه‌های چینی‌ها را هم در اینجا تعطیل نکرده است. مثلا اعراب اینجا برنامه‌های خودشان را تعطیل کرده‌اند. حالا ممکن است این سیاست، زیادی محافظه‌کارانه به نظر برسد و این طور به نظر بیاید که برای حفظ ظاهر که همان جلوگیری از تبعیض باشد، ملاحظه‌ای در رابطه با پیشگیری از شیوع کرونا اتفاق نمی‌افتد، اما با این حال، این خود ما ایرانی‌ها هستیم که باید حواس‌مان به خودمان باشد».

نیلوفر معتقد است ایرانیان در هیچ از یک برنامه‌ها نباید شرکت کنند. او کره جنوبی را مثال می‌زند که اپیدمی کرونا را با برگزاری برنامه‌ای چندهزار نفری تجربه کرد.

از او درباره کنسرت شنبه‌شب در تورنتو می‌پرسم. می‌گوید شش نفر از دوستانش بلیت خریده بودند و نرفتند. آن‌ها تصمیم گرفتند بلیت‌هایشان را به کسان دیگری هم نفروشند، چون فکر کرده‌اند اگر قرار است دیگران بروند هم خطرناک است.

مهسا دیگر ایرانی ساکن تورنتوست. از آقای خواننده عصبانی است و می‌گوید از او که همواره ادعا داشته مسؤولیت‌های اجتماعی‌اش را به جا آورده، بعید بوده برگزاری کنسرت در این شرایط! می‌گوید با این‌که در شب کنسرت همه صندلی‌ها پر بوده، کسانی را هم سراغ دارد که خواسته‌اند بلیت‌های‌شان را پس بدهند، اما برگزارکننده کنسرت نپذیرفته است. می‌گوید در همین لحظه‌ای که با او حرف می‌زنیم، سه مورد جدید کرونا در کانادا مشخص شده است که دو نفر از آن‌ها از ایران آمده‌اند.

هر دو خانم بوده اند و با دو پرواز مختلف به تورنتو آمده‌اند. می‌گوید متاسفانه در فرودگاه کسی را چک نمی‌کنند. همین موارد جدید ابتلا بین ایرانیان تورنتو باعث شده برگزاری این کنسرت، تعجب و البته گاه خشم همه را برانگیزد. آن‌ها می‌گویند این تجمع‌های چندهزارنفری می‌تواند تبعات سنگینی برای جامعه ایرانیان کانادا به دنبال داشته باشد.

هشتگ کنسرت کرونا!
البته خب، فقط یک کنسرت نبوده که در کانادا روی صحنه رفته است. چند شب پیش نیز آن‌سوتر از تورنتو، در مونترال، کنسرت دیگری نیز باحضور ایرانیان کانادا برگزار شده است. حالا آن‌قدر بازار کنسرت‌های ایرانیان در کانادا آن‌هم در روز‌های شیوع ویروس کرونا داغ شده که هشتگی در توییتر هم راه افتاده با عنوان «کنسرت کرونا»!

کنسرت این خواننده به همراه کنسرت قبلی، نگرانی‌ها بابت چند کنسرت آینده و نیز مهم‌تر از همه جشن نوروزی تیرگان در کانادا را افزایش داده است.

آمپول بخور، روغن بزن، بیا کنسرت!
یک خواننده زن نیز چند روز دیگر قرار است در تورنتو روی صحنه برود. یکی از هواداران او برایش نوشته: «آیا می‌توانی پیش‌بینی کنی تا دو هفته دیگر وضع ویروس کرونا در تورنتو چگونه خواهد بود؟ آیا صلاح نمی‌دانی برای کوتاه‌مدت کنسرت‌هایت را به‌خاطر سلامت مردم کنسل کنی؟ کمی منتظر بمانی تا ببینیم اوضاع چگونه می‌شود؟ نگران سلامتی خودت هم هستم».

اما پاسخ خانم خواننده حیرت‌انگیز است و واکنش‌های منفی فراوانی را در پی داشت: «باید هرکس مسؤول سلامتی خودش باشه. اما نمی‌شه زندگی رو به‌خاطر یک ویروس به تعویق انداخت. ویروس‌ها همیشه بودن، ولی اینترنت نبوده تا این‌همه ترس و وحشت در دل مردم بندازه. دولت کانادا هم بهتر می‌دونه که باید چیزی کنسل بشه یا نه. دور‌هم بودن مزایای بیشتری برای سلامتی داره. دستاتونو بشورین. روبوسی نکنین. یک قطره روغن راوینتسارا بزنین به لباستون نزدیک صورت و نه بیشتر. اگر میخواین ماسک هم بزنین. حتی میشه قطره یا آمپول تقویتی خورد، اما زندگی کنین. به امید دیدار.»

جشن تیرگان با کرونا
نگرانی بزرگ‌تر بین جامعه ایرانی کانادا، اما مربوط به جشن نوروزی تیرگان است که هر سال با تجمع نسبتا بزرگی برپا می‌شود. مسؤولان برگزاری این جشن نیز با انتشار اطلاعیه‌ای، آب پاکی را ریخته‌اند روی دست کسانی که نگرانند و گفته‌اند که خیال تعطیلی جشن را ندارند. آن‌ها توپ را به زمین دولت کانادا انداخته‌اند و نوشته‌اند: «ما با مراجع رسمی وزارت بهداشت فدرال و ایالتی در ارتباط هستیم و تابع رهنمود‌ها و پیشنهاد‌های آن مراجع می‌باشیم. مرجع تصمیم‌گیری ما این ارگان‌ها هستند». این در حالی است که دولت کانادا طبق روال گذشته‌اش بعید است بخشی از جامعه مهاجر خود را از برگزاری برنامه‌ای منع کند.

یکی از کاربران ایرانی توییتر که در کانادا ساکن است در همین باره نوشته: «به عنوان یک ایرانی- کانادایی از جشنواره تیرگان انتظار دارم هرگونه تجمع رو کنسل کنه و منتظر اجازه یا رهنمود دولت فدرال یا استانی نشه در این مورد، چون خوب میدونید سیاست ضد تبعیض کانادا اجازه این کارو بهش نمیده. لطفا در عمل ثابت کنید سلامت مردم مقدمه!»

باید منتظر ماند و دید این ابراز نگرانی‌ها می‌تواند برگزارکنندگان برنامه‌های هنری مختلف در کانادا را به پایین‌کشیدن کرکره‌هایشان دست‌کم طی مدتی کوتاه متقاعد کند یا نه.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.