گزارش/

درختکاری مختص اسفند نیست/حفاظت از عرصه های منابع طبیعی راهی برای توسعه پایدار

بهترین راه پیشگیری از گرد و غبار، فرسایش خاک و بیابانی شدن کشور، توسعه نهال کاری و تقویت پوشش گیاهی است.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به قرار گرفتن ایران در کمربندی خشک و نیمه خشک، هر میزان نهالی که در کشور کاشته شود، باز هم کم است چرا که درختان گرد و غبار و دی اکسید کربن موجود در هوا را جذب و اکسیژن تولید می کنند.

همه ساله هفته منابع طبیعی از ۱۵ تا ۲۱ اسفند در کشور برگزار می شود که نخستین روز این هفته در تقویم، روز درختکاری نامگذاری شده است و مردم در این روز با حضور در طبیعت و کاشت درخت به استقبال سال نو می روند‌.

طبق اظهارات مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع آبخیزداری کشور، امسال در حوزه درختکاری همگانی برنامه متفاوتی آغاز شده به طوریکه از ۱۴ آذر با مشارکت اقشار مختلف مردم نهال کاری صورت گرفته است.

با توجه به اهمیت سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی به سراغ مسئولان ذی ربط می رویم تا از آخرین اقدامات پیرامون نهال کاری و هفته منابع طبیعی با خبر شویم:


بیشتر بخوانید: تاکید سرپرست وزارت کشاورزی برای مبارزه با ملخ های صحرایی


کاشت ۱۳ میلیون اصله نهال در کشور/ حفاظت از منابع طبیعی بستر فعالیت های اقتصادی و اجتماعی

وحید جعفریان مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین اقدامات پیرامون روز درختکاری و هفته منابع طبیعی اظهار کرد: امسال در حوزه درختکاری عمومی و همگانی برنامه متفاوتی در مقایسه با سال های قبل صورت گرفته به طوریکه با توجه به مباحث علمی و فنی، ارتقای سازگاری با پیامدهای تغییر اقلیم و استفاده به موقع از نزولات جوی از ۱۴ آذر فعالیت های درختکاری با همکاری سایر دستگاه های اجرایی آغاز شده است.

وی افزود: بنابر آمار از ۱۴ آذر امسال تاکنون حدود ۱۳ میلیون اصله نهال از گونه های بومی و سازگار با اقلیم های مختلف هیرکانی، ارسبانی و زاگرسی کاشته شدند.

جعفریان ادامه داد: سازمان جنگل ها در نظر دارد که در سال های آتی در همین بازه زمانی فعالیت های نهال کاری را متناسب با شرایط اقلیمی ادامه دهد.

این مقام مسئول شعار امسال هفته منابع طبیعی را «نهال کاری همگانی برای ایرانی سرسبز» اعلام کرد و گفت: امسال برخی دستگاه های اجرایی نظیر شهرداری، دهیاری، سپاه، بسیج و هلال احمر برنامه مدونی برای پوشش گیاهی داشتند و به همین منظور ما هم همکاری خود را در قالب تفاهم نامه فی مابین انجام دادیم.

مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت مردمی سازمان جنگل ها و مراتع با اشاره به اینکه فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از ۱۵ اسفند در سراسر کشور برگزار می شود، بیان کرد: با توجه به شیوع ویروس کرونا، امسال با ملاحظات خاصی مبنی بر رعایت نکات ایمنی و مسائل بهداشتی روبرو هستیم، اما به طور کلی در هفته منابع طبیعی سعی بر آن است که با استفاده از ظرفیت رسانه ها موضوع اهمیت و ضرورت حفاظت از منابع طبیعی را دنبال کنیم.

وی با اشاره به اینکه حفظ منابع طبیعی بدون همکاری جوامع محلی امکان پذیر نیست، بیان کرد: در دنیا کشورهایی دارای بهترین منابع طبیعی هستند که مردم بیشترین توجه را به این عرصه ها دارند چرا که بستر حیات بسیاری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی وابسته به مدیریت منابع طبیعی است.

جعفریان ادامه داد: با وجود آنکه دستیابی به توسعه پایدار نیازمند برخورداری از سرمایه منابع طبیعی است، از این رو در سنوات اخیر حساسیت جامعه را نسبت به مراقبت و جلوگیری از تخریب عرصه ها دیده ایم.

به گفته وی، در دنیا کشورهایی دارای بهترین منابع طبیعی هستند که مردم بیشترین توجه را به این عرصه ها دارند چرا که بستر حیات بسیاری از فعالیت های اجتماعی و اقتصادی وابسته به مدیریت منابع طبیعی است.

 

 درختکاری در ایران مختص اسفند نیست/مشارکت مردم امری مهم در حفاظت و توسعه نهال

عباس سمیعی مدیر کل روابط عمومی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و دبیر ستاد هماهنگی برگزاری هفته منابع طبیعی با اشاره به اینکه درختکاری در ایران تنها به اسفند ختم نمی شود، اظهار کرد: با توجه به شرایط اقلیمی موجود و میزان بارندگی مناسب، سازمان جنگل ها، نهالکاری را در سطح کشور از ۱۴ آذر آغاز کرده و تا کنون ۱۲ میلیون اصله نهال با مشارکت اقشار مختلف مردم کاشت شده است.

وی افزود: امسال همانند سال های گذشته، هفته منابع طبیعی و آبخیزداری با هدف اشاعه سنت حسنه درختکاری و ترویج فرهنگ حفظ و احیای منابع طبیعی از تاریخ ۱۵ لغایت ۲۱ اسفند با شعار نهال کاری همگانی برای ایرانی سرسبز در کشور برگزار می شود.

سمیعی با تاکید بر مشارکت مردم در حفاظت و توسعه نهال کاری در هفته منابع طبیعی بیان کرد: با توجه به آنکه مردم سرمایه ارزشمند برای حفظ و نگهداری منابع طبیعی محسوب می شوند، به همین دلیل هفته منابع طبیعی فرصت مناسبی برای مشارکت اقشار مختلف در سرسبزی میهن اسلامی است.

مدیر کل روابط عمومی سازمان جنگل ها بهترین راه پیشگیری از گرد و غبار، فرسایش خاک و بیابانی شدن سرزمین را توسعه نهال کاری و تقویت پوشش گیاهی اعلام کرد.

دبیر ستاد هماهنگی برگزاری هفته منابع طبیعی ادامه داد: ۱۵ تا ۲۱ اسفند هرسال هفته آبخیزداری و منابع طبیعی است که نخستین روز این هفته در تقویم روز درختکاری نامگذاری شده که در این روز مردم با حضور در عرصه های منابع طبیعی با کاشت درخت به استقبال سال نو می روند و با انجام این کار به صورت نمادین در آستانه بهار زندگی را به زمین باز می گردانند.

وی درخت را نجات بخش زمین و زندگی بشر دانست و گفت: درختان دی اکسید کربن و گازهای مضر را جذب و اکسیژن پس می دهند و از این طریق اکسیژن خالص را به مردم اهدا می کنند.

این مقام مسئول در پایان تصریح کرد: رهبر معظم انقلاب عنایت ویژه ای نسبت به پاسداری از فضای سبز و ترویج امر درختکاری دارند و توصیه هرسال ایشان برای حفظ جنگل ها و مراتع حجت را برای صیانت از منابع طبیعی بر همگان تمام کرده است که بدین منظور سازمان جنگل ها از اقشار مختلف مردم دعوت می کند با اجرای این سنت حسنه در جهت سرسبزی ایران قدم بر دارند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۰ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
آی یکی به دادم برسه
خود جناب رهبری گفتن به نخبگان توجه کنید
حق من توسط وزارت نیرو ضایع شده
من فقط یک امریه ساده میخواستم
من برگزیده بنیاد نخبگانم، مردم از دانشگاه آزاد امریه گرفتن
یکی کمک کنه
آقای اردکانیان شما مگه خابی شما که ادعای مردمی بودن داری حق من توسط وزارت شما ضایع شده
آی مردم، یکی کمک کنه دیگه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
حالا که خد اراشکر وضع بارندگی خوب شده، درختکاری وجنگل کاری باید به طوروسیع وسریع درهمه جای ایراان انجام بگیرد!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۹ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
سازمان جنگلها بهتره به جای این شعار دادن های صدمن یه غاز به فکر بیکارهایی باشه که با مدرک دکترا تو این رشته ها دارن مسافرکشی میکنن یا بچه هایی که از دانشگاه تهران مدرک دارن اما دارن تو باربری کار میکنن تعداد این افراد واقعا زیاده و هیچ شعاری هم درکار نیست بهتره به جای این شعارها برن فساد رو در ادارات منابع طبیعی ریشه کن کنن که تو روز روشن جلوی چشم مردم وسط رودخونه هتل نسازن بله الان در کشور ما فاسد ترین بخش همین ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی هستن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
درختکاری بایددرتمام مناطق ایران، بخصوص درشمال که باقطع بی رویه رو بروبوده ومناطق مستعد آب وهوایی ومناطقی که باتخریب جنگل ها روبروبوده، انجام بگیره، چن ماه پیس دولت اتیوپی، 300 میلیون درخت راباکمک مردم دریک روز کاشت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۴ ۱۵ اسفند ۱۳۹۸
فقط شعار میدهید عمل ندارید
آخرین اخبار