سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال گفت: من هم موافق اصلاح اساسنامه فدراسیون هستم اما اکنون زمان چنین کاری نیست.

به گزارش خبرنگار فوتبال و فوتسال گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، ابراهیم شکوری درباره انتقاد‌هایی که نسبت به انتخاب او برای دبیرکلی فدراسیون فوتبال به دلیل نداشتن سابقه مدیریتی لازم مطرح است، بیان کرد: درباره من رئیس و هیئت رئیسه محترم فدراسیون تصمیم گیرنده بودند و آن‌ها صلاح دانستند من دبیرکل باشم. داخل اساسنامه فدراسیون هیچ بحثی درباره بحث سرپرستی دبیرکلی نشده است و فکر می‌کنم در قوانین کشوری هم بحثی درباره سرپرستی نیست. به هر حال این موضوع به من تکلیف شد و آن را غنیمت شمردم که فضایی به یک فوتبالی داده شد. به صورت دقیق امروز (جمعه) ۱۵ ماه از آغاز سرپرستی من در جایگاه دبیرکلی فدراسیون می‌گذرد.

کل امور اجرایی فدراسیون را به خوبی پیش بردیم

او درباره اینکه اوایل دوران سرپرستی اش می‌گفتند شکوری ماشین امضاء یک نفر دیگر است، گفت: به هر حال اوایل دوران کاری ام هر ماه این بحث را داشتیم و می‌گفتند طبق ماده ۶۰ اساسنامه فلان ایراد وجود دارد، اما من سعی کردم با زمانی که می‌گذارم و تلاشی که می‌کنم، بحث‌های اجرایی فدراسیون را همراه همکارانم در حوزه دبیرکلی انجام بدهم. فکر می‌کنم در این بحث‌ها مشکلی نداشتیم و کل امور به خوبی پیش رفت.

۵ بار میزبانی ایران در رقابت‌های مختلف قاره‌ای در طول تاریخ بی سابقه بود

شکوری تصریح کرد: امسال ۵ بار میزبان مسابقات آسیایی بودیم که شاید در طول تاریخ بی سابقه بوده است. صفر تا صد این میزبانی‌ها را خود کارکنان فدراسیون انجام دادند. آخرین مورد اجرایی هم همین بحث‌های انتخابات فدراسیون بوده که تاکنون بدون مشکل فرآیند را پیش بردیم. خدا را شکر می‌کنم هیچ ایرادی به بحث اجرایی انتخابات وارد نشده است.

شکوری: موافق اصلاح اساسنامه هستم، اما اکنون زمانش نیست/ همسران بازیکنان برای تعویق بازی‌ها به من پیام دادند

در طول ۱۵ ماه اخیر فشار سنگینی به فدراسیون وارد شده است

او ادامه داد: حضور من با بحث بازنشستگان همراه شد و بلافاصله جام ملت‌های آسیا را داشتیم که آن اتفاق‌ها افتاد و کارلوس کی روش از جمع ما جدا شد. در ادامه مارک ویلموتس سرمربی مان شد و پس از آن بحث ورود بانوان به ورزشگاه‌ها را داشتیم. این بحث خیلی مهم بود. سپس مهدی تاج از فدراسیون جدا شد. پس از مدتی بحث محرومیت میزبانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا پیش آمد. هر کدام از این مباحث پروسه بسیار بزرگی بود. اکنون هم مورد کرونا و اساسنامه فدراسیون پیش آمده است. تمام این موارد در یک سال و نیم اخیر فشار بسیار سنگینی را به مجموعه فدراسیون فوتبال وارد کرد. با تمام این مسائل سعی کردیم در بحث‌های اجرایی کار را به درستی پیش ببریم تا مشکلی پیش نیاید.

کشور‌های اطراف ایران برای فشار آوردن به کشورمان کمپین تشکیل داده اند

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال اظهار داشت: باید قبول کنیم ایران در شرایط سختی قرار گرفته و تمام کشور‌های اطراف مشغول فشار آوردن به کشورمان هستند. آن‌ها با تشکیل کمپینی می‌خواهند از هر طریق به ایران آسیب بزنند. یکی از جا‌هایی که می‌تواند بسیار تاثیرگذار باشد هم ورزش و به ویژه فوتبال است.

تصمیم گیری درباره برگزاری بازی‌ها از حیطه اختیارات فدراسیون و سازمان لیگ خارج است

او با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: تا ۲ روز پیش بحث بود که در شرایط شیوع این بیماری، فوتبال باید ادامه پیدا کند. فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ مسئول برگزاری بازی در فضای ورزشگاه است و بحث اجرایی با ما است، اما بحث تصمیم گیری درباره لغو رقابت‌ها به دلیل موارد بهداشتی، امنیتی و ... از حیطه اختیارات ما خارج است. ما تابع تصمیم نهاد‌های تصمیم گیرنده بودیم و ستاد مقابله با کرونا ابتدا اعلام کرد بازی‌ها بدون تماشاگر برگزار شود.

خانواده و همسران بازیکنان به من برای تعطیلی بازی‌ها پیام می‌دادند

شکوری افزود: من خودم از جنس بازیکنان و مربیان فوتبال هستم و پیام‌های زیادی را حتی از خانواده و همسران بازیکنان دریافت که مسابقات تعطیل شود. به همین دلیل نامه نگاری‌هایی انجام داده و پیشنهاد دادم که بازی‌ها لغو شود. در نهایت رقابت‌های باشگاهی فعلا به حالت تعلیق درآمده است. پس از خارج شدن بیماری کرونا از کشورمان قطعا از ۱۴ فروردین بازی‌ها را شروع می‌کنیم. امیدوارم هرچه سریع‌تر این اتفاق بیفتد و بازی‌ها به روال عادی بازگردد.

بازی‌های تیم ملی در فروردین به تعویق می‌افتد

او درباره بحث تعویق بازی‌های تیم ملی گفت: در ۲ روز اخیر جلسه‌ای با حضور نمایندگان فیفا و AFC در مقر فیفا برگزار شده و از ساعت ۱۱ امروز (جمعه) هم نمایندگان ما برای تصمیم گیری درباره بازی‌های تیم ملی در قطر حضور داشتند. فکر می‌کنم خروجی این جلسه تعویق بازی‌ها تا شهریور ۹۹ باشد. البته باید منتظر باشیم تا صورت جلسه برای ما ارسال شود.

با عقب افتادن رقابت‌های انتخابی جام جهانی باید روال بازی‌ها حفظ شود

شکوری ادامه داد: بازی‌های فروردین ما با هنگ کنگ و کامبوج به صورت قطعی به تعویق می‌افتد و احتمال دارد بازی‌های خردادماه مقابل بحرین و عراق هم عقب بیفتد. به همین دلیل درخواست کردیم روال بازی‌ها حفظ شود.

در شرایط تحریمی با ویلموتس قرارداد بسته ایم و هرکس از این قرارداد جدا شود باید ۳ ماه خسارت بدهد

او درباره آخرین وضعیت پرداخت مطالبات مارک ویلموتس و رقم دقیق بدهی فدراسیون به این مربی بیان کرد: قرارداد ویلموتس ۳ ساله و تا پایان جام ملت‌های ۲۰۲۳ بود. رقم آن هم حدود ۷ میلیون یورو است، اما ۲ بند به صورت کامل و دقیق در قرارداد ویلموتس ذکر شده است که نکته مثبتی است. اولین بند این است که قرارداد در شرایط تحریمی منعقد می‌شود و بحث دوم هم این است که هر یک از طرفین به هر دلیلی از قرارداد جدا شود باید تنها ۳ ماه به طرف مقابل غرامت بدهد.

شکوری: موافق اصلاح اساسنامه هستم، اما اکنون زمانش نیست/ همسران بازیکنان برای تعویق بازی‌ها به من پیام دادند

در پرونده ویلموتس مشکلی نداریم

شکوری افزود: ویلموتس این بحث را در قراردادش ندیده است. یکی از بحث‌هایی که مسئولان حقوقی فدراسیون در فیفا انجام می‌دهند این است که ویلموتس از قرارداد جدا شده و پس از دریافت پول روی نیمکت ما در بازی با عراق نشست. به همین دلیل مشکلی با قراردادش نداشته و پس از دریافت پول بار دیگر جدا شده است. او ۳ ماه بیشتر پول گرفته و این نکته‌ای است که می‌تواند بیشتر به ما کمک کند. در این پرونده مشکلی نخواهیم داشت.

دلایل مان در پرونده ویلموتس منطقی و محکمه پسند است

او درباره اینکه برخی منتقدان می‌گویند اگر فدراسیون قبل از بازی مقابل عراق با ویلموتس قطع همکاری می‌کرد، دست بالا داشت، بیان کرد: اگر آن موقع ویلموتس به ایران نمی‌آمد پولی دریافت نکرده بود. تنها برای جا به جایی پول یک ماه تلاش کردیم چراکه در شرایط تحریمی بودیم. وقتی می‌گوییم در چنین شرایطی هستیم یعنی انتقال پول برای ما مشکل است. من آدم حقوقی نیستم، ولی فکر می‌کنم این دلیل منطقی و محکمه پسند باشد.

نشستن ویلموتس روی نیمکت تیم ملی پس از دریافت پول به سود ما است

شکوری افزود: ما بار‌ها از خود فیفا درخواست کردیم مطالبات مان را به حساب ویلموتس واریز کند، اما امکان انجام دادن این کار برای خود فیفا هم وجود نداشت. ویلموتس به دلیل دریافت نکردن مطالباتش درخواست فسخ کرده بود و فکر می‌کنم اگر قبل از بازی با عراق به او پول نمی‌دادیم به ضررمان می‌شد. درحالیکه ویلموتس پس از دریافت پول روی نیمکت ایران نشست و این موضوع به سود ما است.

برای دریافت خسارت ۳ ماه از قرارداد ویلموتس از او شکایت کرده ایم

او ادامه داد: ما ضمن ارسال دفاعیات مان نسبت به شکایت ویلموتس، برای دریافت ۳ ماه پولی که او بیشتر گرفته هم شکایت کرده ایم. در بدترین حالت باید ویلموتس این پول را به ما بازگرداند. اکنون منتظر اعلام رای دادگاه فیفا هستیم.

گزارش مفصلی از نقاط ضعف و قوت فدراسیون به رئیس جدید می‌دهم

شکوری درباره میزان دقیق بدهی فدراسیون فوتبال گفت: ما اطلاع دقیقی از میزان بدهی‌های مان داریم، اما اجازه بدهید آن را اعلام نکنم. درباره نقاط ضعف و قوت فدراسیون فوتبال در حال تهیه یادداشت بسیار مفصلی هستم و آن را در اختیار رئیس جدید فدراسیون قرار می‌دهم. این یادداشت در حال تکمیل است و می‌خواهم پکیج کاملی در اختیار رئیس جدید فدراسیون بدهم. امیدوارم او هم بتواند فوتبال ایران را به جایی برساند که همچنان قدرت اول آسیا باشیم.

بدهی فدراسیون از ۴۰،۵۰ میلیارد هم کمتر است

او درباره اینکه شنیده می‌شود فدراسیون بین ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیارد تومان بدهی دارد، گفت: چنین رقم‌هایی اصلا در میان نیست و میزبان بدهی مان خیلی کمتر است. البته اگر بخواهیم رقم حدود ۱۰۰ میلیاردی که ویلموتس ادعا کرده حساب کنیم به این رقم می‌رسد. میزان بدهی فدراسیون حتی از ۴۰،۵۰ میلیارد هم کمتر است و بیشتر این بدهی هم به آژانس‌های هواپیمایی است.

برای بازی و تمرین قبل از بازی تیم ملی و رقیب مان در ورزشگاه آزادی باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه کنیم

شکوری درباره انتقاد باشگاه‌ها از فدراسیون و سازمان لیگ به دلیل دریافت نکردن سهم شان از درآمد ناشی از تبلیغات محیطی گفت: ما بار‌ها در این مورد صحبت کرده ایم. مهم‌ترین بحث این است که ورزشگاه‌های ما در اختیار باشگاه‌ها نیستند. برای مثال برای بازی و تمرین قبل از بازی تیم ملی و رقیب مان در ورزشگاه آزادی باید ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون هزینه کنیم و اجاره بدهیم. این ماجرا برای باشگاه‌هایی مانند استقلال، پرسپولیس و باشگاه‌های دیگر هم وجود دارد.

شکوری: موافق اصلاح اساسنامه هستم، اما اکنون زمانش نیست/ همسران بازیکنان برای تعویق بازی‌ها به من پیام دادند

پول نگرفتم باشگاه‌ها از تبلیغات محیطی درست نیست

او افزود: درآمد تبلیغات محیطی کفاف این رقم را نمی‌داد. برای مثال تیم استقلال برای انجام دادن ۱۵ بازی در ورزشگاه آزادی باید بین ۳ تا ۵ میلیارد تومان هزینه کند که فکر می‌کنم رقم بسیار زیادی است. موردی مانند حق عضویت باشگاه‌ها هم مطرح است که سازمان لیگ این مبالغ را کسر کرده و اگر مبلغی از تبلیغات محیطی مانده باشد، به حساب باشگاه‌ها واریز می‌کند. در حال حاضر هم به حساب آن‌ها پول واریز شده و اینگونه نیست که به هیچ وجه درآمد نداشته باشند. ما سال گذشته درآمد خوبی از این بحث داشتیم.

امسال قرارداد خوبی در زمینه تبلیغات محیطی امضا شده است

شکوری ادامه داد: تا زمانیکه ۶۰ درصد درآمد ما محقق نشود در سال‌های آتی هم با مشکل بدهی فدراسیون و باشگاه‌ها مواجه هستیم. اسناد و مدارک مربوط به تبلیغات محیطی موجود است و فکر می‌کنم امسال جزء معدود سال‌هایی بوده که قرارداد خوبی در این زمینه منعقد شده است. ضمن اینکه پول‌ها به حساب سازمان لیگ می‌آید و سپس تقسیم می‌شود. مانند گذشته نیست که کارگزار پول را بگیرد و سپس سهم فوتبال را بدهد. در کل باشگاه‌های ما می‌توانند درامد خوبی داشته باشند.

با همین اساسنامه‌ای که از آن ایراد می‌گیرند از من‌انتقاد می‌کنند

او درباره ایراد‌هایی که نسبت به بحث اساسنامه فدراسیون مطرح است، اظهار داشت: اکنون همه از این اساسنامه ایراد می‌گیرند و در یک ماه و نیم اخیر بسیاری از دوستان به آن انتقاد کرده اند، اما برای قانونی نبودن فعالیت من به همین اساسنامه استناد می‌کنند!

پول‌هایی که در فیفا داریم ۲ برابر بدهی مان است

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال با اشاره به بدهکار بودن این فدراسیون گفت: بله ما بدهی داریم، اما برخی مطالبات هم داریم. مبلغ زیادی از پول مان در فیفا (۸ میلیون دلار) در فیفا بلوکه شده که می‌توانم بگویم ۲ برابر بدهی مان است. در مرکز ملی فوتبال زیرساخت‌های زیادی ایجاد کرده ایم. ۳ زمین استاندارد و ساختمان پک در این مرکز موجود است. در روز‌های آتی خانه فوتسال را احداث می‌کنیم تا تشکیلات کاملا مجزایی از فوتبال داشته باشد. تمام این‌ها هزینه دارد. با تمام مشکلات مان توسعه زیر ساخت‌ها را متوقف نکرده ایم و با گرفتن پول خود از فیفا مشکلی نداریم.

من هم موافق اصلاح اساسنامه هستم، اما اکنون زمانش نیست

او درباره توئیتی که در فضای مجازی منتشر کرده و در آن گفته بود "با وجود اینکه خودم قربانی و منتقد اصلی اساسنامه هستم، برای صلاح فوتبال انتخابات را با همین اساسنامه برگزار می‌کنم" گفت: براساس همین اساسنامه به من انتقاد می‌شود. نه تنها اساسنامه فدراسیون فوتبال ما، بلکه اساسنامه کل کشور‌ها هر سال یا هر ۲ سال یک بار بازبینی می‌شود. من هم موافق اصلاح اساسنامه هستم تفاق هستم، اما اکنون زمانش نیست چراکه پست ریاست و دبیرکلی فدراسیون ما باسرپرست اداره می‌شود. اگر رئیس انتخاب و از او تعهد گرفته می‌شد که در ۳ ماه آینده این اصلاحات انجام شود، بهتر بود.

نمایندگان فیفا ایراد‌های محدودی از اساسنامه گرفتند

شکوری درباره اینکه چرا در ۲ سال اخیر اصلاحات اساسنامه انجام نشد، بیان کر: در مرداد ۹۸ سه نفر از فیفا آمدند و درباره اساسنامه با هم بحث کردیم. فکر می‌کنم ایراداتی که گرفتند، بسیار محدود است. ان‌شاءالله پس از کسب مجوز هیئت رئیسه می‌توانیم ایرادات گرفته شده را نمایش بدهیم.

طبق نظر فیفا وزیر ورزش و معاون او نباید در مجمع فدراسیون حق رای داشته باشند

او افزود: بیشتر بحث این است که وزیر ورزش و معاون او و نماینده ایران در در AFC نباید در مجمع حق رای داشته باشند. البته نکات دیگری هم وجود دارد که محدود است. من توضیحی درباره مراحل اصلاح اساسنامه بدهم. اگر امروز اصلاح اساسنامه را شروع کنیم، باید به هیئت رئیسه برود و سپس در ۲۱ روز مجمع فوق‌العاده تشکیل شود.

دنبال ضربه خوردن فوتبال نیستیم

سرپرست دبیرکلی فدراسیون فوتبال درباره تاکید فیفا مبنی بر اینکه تا زمان اصلاح اساسنامه اجازه برگزاری انتخابات را نمی‌دهد، اظهار داشت: نامه دیگری به فیفا ارسال کردیم که تاکنون جوابی برای آن نیامده است. قطعاً ما دنبال این نیستیم که فوتبال‌مان ضربه بخورد. با این وجود فکر می‌کنم در هفته آتی بحث برگزاری مجمع یا انجام نشدن آن مشخص شود.

فیفا نهاد بالادستی ما است و اگر با برگزاری انتخابات موافقت نکند سراغ اصلاح اساسنامه می‌رویم

او درباره اینکه منتقدان فدراسیون می‌گویند اگر سعید آذری درباره حضور نمایندگان فیفا در ایران افشاگری نمی‌کرد، فدراسیون این موضوع را مسکوت نگه می‌داشت، گفت: آذری از دوستان و استاد خوب ماست که به او ارادت خاصی دارم. موضوع مشخص این است که اساسنامه باید تغییر می‌کرد و این پروسه طی می‌شد. از قبل هم قرار بود انتخابات اردیبهشت برگزار شود، اما جدایی مهدی تاج از فدراسیون سبب شد انتخابات را زودتر برگزار کنیم. چیزی که فیفا از ما می‌خواهد این است که اساسنامه را اصلاح کنیم. اگر فیفا موافقت کند انتخابات را برگزار می‌کنیم، اما اگر موافقت نکند با توجه به اینکه نهاد بالادستی ما است، باید سمت اصلاح اساسنامه برویم.

شکوری: موافق اصلاح اساسنامه هستم، اما اکنون زمانش نیست/ همسران بازیکنان برای تعویق بازی‌ها به من پیام دادند

نامه‌های فیفا را ندیده ایم که به آن جواب بدهیم!

شکوری درباره اینکه پیش نویس اساسنامه چه زمانی نهایی شد، بیان کرد: این موضوع تقریبا برای ۳،۴ ماه گذشته است. در ماه مرداد ۲ نفر از فیفا و یک نفر از AFC به ایران آمدند و درباره بند به بند اساسنامه صحبت کردیم. دوستان فیفا خواستند که نظرات‌مان را بگوییم. ۲،۳ جلسه تشکیل دادیم. اینکه می‌گویند فیفا ۴،۵ بار با فدراسیون فوتبال ایران مکاتبه کرد‌ه است و ما جواب نداده ایم باید بگویم این مکاتبات به هیچ عنوان با دبیرکل و رئیس فدراسیون نبوده و تنها به صورت ایمیل با روابط بین الملل فدراسیون بوده است.

اساسنامه فعلی فدراسیون ۴۷ ایراد ندارد

او درباره اینکه می‌گویند اساسنامه در ۴۷ مورد باید تغییر کند، گفت: من ۴۷ مورد ایراد فیفا را ندیده ام، اما آنچه فیفا برای ما ارسال کرده بحث‌هایی است که در فدراسیون موجود است و تغییر آنچنانی با اساسنامه گذشته ما ندارد. تعداد ایراد‌ها به این عدد نمی‌رسد، اما مثلا می‌گویند ارکان قضایی باید مستقل از فدراسیون و در چارچوب مشخص انتخاب شوند.

از نامزد‌های انتخاباتی درخواست کردیم از توهین، افترا و تخریب خودداری کنند

سرپرست دبیرکلی فدراسیون درباره ممنوع المصاحبه بودن نامزد‌های انتخاباتی گفت: ما از این عزیزان درخواست کردیم از توهین، افترا و مناظره‌هایی که سبب تخریب دیگر نامزد‌ها می‌شود ممانعت کنند. فکر می‌کنم سابقه مناظره‌های قبلی نشان می‌دهد که این اقدام اشتباه نبوده است، اما آن‌ها می‌توانند برنامه‌های خود را در اختیار اعضای مجمع قرار بدهند.

هیئت رئیسه فدراسیون این هفته درباره برگزاری انتخابات تصمیم نهایی اش را اعلام می‌کند

شکوری درباره اینکه حتی اگر فیفا با برگزاری انتخابات موافقت کند با توجه به شیوع ویروس کرونا این انتخابات لغو می‌شود و در آن صورت فدراسیون برای اصلاح اساسنامه ۲،۳ ماه زمان دارد، گفت: کمتر از ۱۰ روز تا انتخابات فرصت داریم و در همین هفته اعضای هیئت رئیسه باید تصمیم نهایی را درباره برگزاری یا برگزار نشدن انتخابات بگیرد. اگر فیفا بر اصلاح اساسنامه تأکید داشته باشد، باید به سرعت سراغ اصلاح اساسنامه برویم و اگر فیفا تأکید هم نداشته باشد، باید اساسنامه را به روز کنیم. مطمئن باشید من، فدراسیون فوتبال، هیئت رئیسه و اعضای مجمع مشکلی با تغییر اساسنامه نداریم.

ایراد‌هایی که فیفا گرفته خوب است و سلامت انتخابات را بیشتر می‌کند

شکوری درباره اینکه به نظر می‌رسد یکی از ایراد‌های فیفا درباره حضور او در کمیته تایید صلاحیت‌های فدراسیون است، توضیح داد: کمیته تایید صلاحیت‌ها مدارک را بررسی می‌کند. داخل اساسنامه ما هم همین موضوع هست. بحث کمیته استیناف هم وجود دارد که فیفا اعلام کرده انتخاب اعضای این کمیته‌ها باید در مجمع باشد شود و نفرات حاضر در کمیته‌ها در مجمع مشخص شوند. فکر می‌کنم این ایرادات خوب است و سلامت انتخابات را بیشتر می‌کند. تمام اعضا هم این مسائل را تایید کردند.

تاکنون پسر ساکت را ندیده و با پسر تاج هم تازه آشنا شده ام

شکوری درباره شایعه ارتباطش با آقازاده‌های ورزشی و مسئولان فدراسیون گفت: من تا به حال پسر ساکت را ندیدم و به تازگی هم پسر مهدی تاج را دیده و به او گفتم اکنون متوجه شدم شما پسر رئیس فدراسیون هستید. آقازاده نیستم و همه دوستان مرا می‌شناسند. حضور من‌در فدراسیون فوتبال اول از همه خواست خدا بوده و بعد از آن هم دوستانی مانند سعید دقیقی خیلی کمکم کردند. زمانی که وارد فدراسیون فوتبال شدم سعی کردم فوتبالی‌ها مثل نیما نکیسا، سعید دقیقی و فراز فاطمی را به فدراسیون بیاورم. امیدوارم این روند ادامه پیدا کند و بتوانیم از خانواده فوتبال در فدراسیون فوتبال دفاع کنیم.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار