حقایقی تکان‌دهنده از شکنجه زنان در رختشویخانه «مجدلیه» / از کار در میان شپش‌ها تا غذا خوردن از کف زمین! + تصاویر

در سال ۱۹۹۳ گورستانی در ایرلند پیدا شد. مقبره‌ها حاوی بقایای صد‌ها زن بودند که در لباسشویی مگدالین نگهداری می‌شدند.

گورستان جنجالی راهبه‌های قاتل در ایرلند + تصاویربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، مؤسساتی که توسط کلیسا ساخته شد تا ناظر بر احوالات زنانی باشد که جامعه آن‌ها را دور انداخته است، راهبه‌ها بر اداره‌ی این مؤسسات اشراف داشتند، بی شک در ابتدای امر با شعار مهربانی این مؤسسات را راه انداختند تا روح مدارا و گذشت را به طور ویژه در جامعه برانگیزند.

اما کاملاً برعکس چنین رویکردی عمل کردند و خشونت و زورگویی را پیش گرفتند، تا جایی که کار به قتل و کشتار رسید و لکه‌ی ننگی بر پیکره تاریخ به جای گذاشت، این گزارش درباره «لباس شویی‌های مگدالین» در ایرلند است.

در اواسط قرن هجدهم، کلیسا‌های مختلف در سراسر جهان شروع به ساخت یتیمخانه کردند، به موازات آن مؤسسات دیگری هم برای پناه دادن به زنانی که خانواده هایشان آن‌ها را رها کرده بودند اختصاص داده شد.

در همین راستا «لباسشویی‌ها»‌یی را در کشور‌های مسیحی راه اندازی کردند، این لباس‌شویی‌ها برای آن دسته از زنان هم پناهگاه بودند و هم محلی برای کار کردن. اسم آن را لباسشویی‌های مگدالین «مجدلیه» گذاشتند. این اسم در کشور‌های مختلفی وجود داشت، اما لباسشویی‌های مجدلیه ایرلند پر از خشونت و وحشیگری بود.

در سال ۱۷۶۶ میلادی، لباسشویی،‌های مجدلیه به عنوان پناهگاهی برای زنانی که خانواده‌هایشان رهایشان کرده بود افتتاح شد، در ابتدای کار مؤسسه‌ی خیریه‌ای بود که خانم اربلا دَنِیلا برای پناه دادن به برخی زنان  اختصاص داده بود، اما بعد از مدتی تحت نظارت کلیسای کاتولیک در آمد و راهبه‌ها به نظارت مستقیم بر آن پرداختند، به تدریج این لباسشویی‌ها که با هدف مهربانی ساخته شده بودند به زندانی شبانه‌روزی تبدیل گردیدند، که هیچ کاری نمی‌شد در آنجا انجام داد، حتی زنان نمی‌توانستند در آنجا با یکدیگر حرف بزنند، راهی برای فرار کردن هم نبود. در حالیکه زنان در حال رنج کشیدن و تحمل شرایط سخت بودند، کلیسا به اسم آن‌ها پول جمع می‌کرد، در یک اطلاعیه که تاریخ آن به سال ۱۸۳۸ میلادی بازمی گردد، کلیسا برای «تعداد بی شماری از زنان بدبخت درخواست کمک کرد.

گورستان جنجالی راهبه‌های قاتل در ایرلند + تصاویر

با وجود اینکه با آغاز قرن بیستم لباسشویی‌های مجدلیه در شماری از کشور‌ها بسته شد، لباسشویی‌های ایرلند تا سال ۱۹۹۶ به فعالیت خود ادامه دادند. برآورد‌ها نشان می‌دهد حدود هزاران زن زندگی بسیار سختی را در لباسشویی‌های ایرلند در طول ۲۳۰ فعالیت مداوم این مؤسسه تا زمان بسته شدن آن تجربه کردند.

مصاحبه نجات یافتگان با رسانه‌ها باعث رسوایی بزرگ لباسشویی‌های مگدالین شد؛ مارینا گمبلد که در شانزده سالگی به مگدالین رفت می‌گوید مجبور بوده ۱۰ ساعت کار کند و یکبار فنجانی را شکست و راهبه به او گفت: درسی به تو خواهم داد که از این پس حواست را خوب جمع کنی! راهبه یک طناب ضخیم را به مدت یه روز به گردن او بست، و مجبورش کرد تا روی زمین مثل گربه غذا بخورد، زانو بزند و جلوی او التماس کند و طلب عفو و بخشایش نماید.

کاثلین یکی دیگر از نجات یافتگان از مگدالین ایرلند می‌گوید: هر روز صبح با صدای زنگ از خواب بیدار می‌شدیم و مثل ماشین کار می‌کردیم و فقط هفته‌ای یکبار به حمام می‌رفتیم، او می‌گوید: به یاد می‌آورم شپش سرمان را پر کرده بود، شپش‌ها سطح آب را پر می‌کردند و خیلی ترسناک بودند!

ماری یکی دیگر از نجات یافتگان که وقتی به لباسشویی رفت فقط ۱۶ سال داشت، جز ایتام تحت سرپرستی به حساب می‌آمد نیز می‌گوید: راهبه‌ها او را در اتاقی که جسد یک پیرزن در آنجا بود حبس کردند.

گورستان جنجالی راهبه‌های قاتل در ایرلند + تصاویر

البته فرار یکی از راه‌هایی بود که زندانیان لباسشویی‌های مگدالین به آن فکر می‌کردند، اما پنجره‌هایی با نرده‌های آهنین این کار را بسیار سخت کرده بود.

گور‌های دسته جمعی در زمین‌های دیر
در سال ۱۹۹۳ گورستان دسته جمعی در دبلین پایتخت ایرلند پیدا شد. مقبره‌ها حاوی بقایای صد‌ها زن بودند که در لباسشویی مگدالین نگهداری می‌شدند. طبق گزارش گاردین ​آن‌ها به زور حبس شده بودند و هنگامی که تصمیم گرفته شد تا زمینی که در آن دفن شده بودند فروخته شود، ماجرا افشا گردید.

اجساد که تعداد آن‌ها به چند صد تن می‌رسید در گورستان دسته جمعی دفن شده بود. متاسفانه تعداد مرگ و میر‌ها در لباسشویی مگدالین ثبت رسمی نمی‌شد و به همین خاطر سرنوشت آن‌ها برای نزدیکانشان نامعلوم بود و تنها چیزی که همه در این باره اتفاق نظر دارند این است که گورستان یافت شده در ایرلند برای زنانی بود که تا لحظه‌ی مرگشان با رفتار‌های بی‌رحمانه مواجه شده بودند.

موارد مرگ که به طور رسمی در لباسشویی‌ها ثبت شده است ۸۷۹ مورد بوده است، اما مرگ‌هایی که ثبت نشده نبود بسیار بیشتر است، به همین دلیل گروهی به نام «عدالت برای مگدالین» با بازماندگان مصاحبه کرده، شهادت نامه‌هایی در مورد مرگ و دفن را جمع آوری کردند و به بررسی بایگانی روزنامه‌ها پرداختند. سرانجام پس از این همه تحقیقات به این نتیجه رسیدند که تعداد کشته شدگان گزارش نشده نزدیک به هزار و پانصد مورد بوده است و تعداد کشته شدگان لباسشویی مگدالین هنوز هم در ایرلند یک پرونده جنجالی است و بار‌ها توسط مقامات رسمی ایرلند انکار شده است.

در سال ۲۰۱۱ میلادی کمیسیون مبارزه با شکنجه سازمان ملل، تحقیقی را در این باره انجام داد. نتیجه تحقیقات بدرفتاری و سوء استفاده از زنان را ثابت می‌کرد، در سال ۲۰۱۳ میلادی علاوه بر صدور عذرخواهی رسمی دولت، قرار شد تا غرامت به بازماندگان قربانیان لباسشویی‌های مجدلیه پرداخت شود که حدود ۷۵ میلیون دلار بود، و در این معامله به زنان نجات یافته چندهزار دلار براساس زمانی که هر یک در آنجا گذرانده بودند پرداخت میشد.

در سال ۲۰۱۷ میلادی درباره فروش احتمالی زمین لباسشویی مگدالین ایرلند اختلافاتی شکل گرفت، دولت ایرلند خواهان فروش آن بود و برخی بر این باور بودند که بهتر است آنجا به یک موزه تبدیل شود تا تاریخ هیچ سرکوب و خشونتی را فراموش نکند.

جذاب ترین اخبار امروز در سرویس وبگردی

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

مردی که ۲ چهره داشت!+ عکس

قبل کرونا کدام عید مانند امسال خانه نشین شدیم؟

آموزش آشپزی؛ از خورش پیچاق و پلو لیموزین تا گمنه و پفک خانگی

گپ‌وگفتی با مهران غفوریان/ از ماجرای گریه بعد اجرا تا صداپیشگی در کلاه قرمزی

چه بیماری هایی در بین رانندگان حرفه ای رایج است؟

نام‌های جالبی که یک رزمنده برای آرپی‌جی و نارنجک اختراع کرده بود

سیستم ایمنی بدنتان را با ۱۵ خوراکی بیمه کنید

تمام روش‌های پیشگیری از موخوره مو‌ها

این روستا‌ها بیکار ندارند!

منبع: تابناک باتو

انتهای پیام/

برچسب ها: کلیسا ، گورستان ، قبرستان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سلنا
۰۰:۳۵ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
مرررررررگ بر ترررررررررامپ
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
قاعلی
۲۱:۵۷ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
گرسنه ایم یارانه کرونا؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
تا بوده ظالم و مظلوم بوده
اینکه انسان با حقوق حقه خودش آشنا باشه و تن به ذلت نده .اگه اون همه زن یخورده شجاعت داشتند و باهم شورش میکردند خیلی زودتر ازاد میشدن .ولی تن تن به ذلت و خفت دادند.همیشه باید درست قضاوت کرد .ربطی به مسحیت و مسبمونی و یهودی بودن ندارد.به فطرت و ذات و سرشت بستگی داره.یا حق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
به فکر باشین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۷ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
پناه برخدا
Iran (Islamic Republic of)
امیر
۱۹:۴۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام ما که بخاطر بی کاری تعطیلی کارخانجات ناچار راننده مسافر بر اینترنت شدیم و حالا نمیتوانیم کار کنیم از کجا خرج زن بچه و اجاره و حتی نان خالی را هم در بیاوریم خدا به داد ما برسد مسئولین که فقط وعده میدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
۲۰۱۹همینجایی که زندگی میکنی هم خیلی وحشتناکتر اتفاق میافته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چه آدمهای وحشی توی ایرلند بودند ادعای فرهنگ بالا هم دارند خدا میدونه دیگه چه بر سر این زنان بیچاره آوردن چرا شبکه های مدعی حقوق زنان از اینهاحرف نمیزنن
Iran (Islamic Republic of)
محمد شریف نژاد
۱۷:۲۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
غرب دینه واقعی اش وحشی گری است و بس
Iran (Islamic Republic of)
محمدرضا
۱۵:۵۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
Mm
۲۲:۳۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اره واقعا مرگ بر امریگا
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۲۳:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بله؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خدا رو شکر تو یه کشور مسلمان بدنیا اومدم و بزرگ شدم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
تو همین کشور ی روز انگلیسیا یازده میلیون ایرانی رو از قحطی کشتند، صدام بالای دویست هزار نفر از ایرانیها رو کشت، منافقین هفده هزار ایرانی رو کشتند، حالا هم محصولات غذایی تراریخته و صنعتی داره میلونها ایرانی رو مکشه، تو زیاد خیالت راحت نباشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چجور بازماندگانشان هستند که موقع غرامت گرفتن هستند ولی زمان زنده بودنشون نرفتن نجاتشون بدن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خدا بنده رو بدست بنده گرفتار نکنه بخصوص اگه راهبه باشه و خودش را در هر شرایطی برحق یدونه
وحشتناکه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
افراط گرايي = جنايت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
فضای کثیف و وحشی که این لباسشویی داشته در خور نام مجدلیه و گردانندگان اون بوده .کشتار و وحشی گری تو خون صهیونیستهاست
Germany
پاسخ به ناشناس
۱۰:۵۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
الان صهیونیست کجای این قصه بود؟داری مسخره میکنی؟؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
اینها افکار صهیونیستی دارند خودشونو برتر میدونند همینه که بخودشون اجازه ی هر کار پلیدی رو میدند همینه که باید گفت مرگ برصهیونیسم که قرن‌ها انسانها و نابود کرده.