خوش شانس یعنی محمد بن سلمان!

بن سلمان بسیار خوش شانس است همانگونه که اقتصاد امریکا او را در پرونده قتل خاشقچی مبرا کرد امروز هم بازار نفت او را برای آمریکا عزیز کرده است.

خوش شانس یعنی محمد بن سلمان!به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با گذشت ۵ روز از افشای ماجرای دستگیری شاهزادگان سعودی همچنان مقامات و رسانه‌های سعودی روزه سکوت گرفته اند.

اگر چه در دلایل دستگیری ولیعهد سابق سعودی و همچنین احمد بن عبد العزیز گمانه‌های مختلفی از مخالفت ایشان با تعطیلی عمره گرفته تا مخالفت با پادشاهی بن سلمان ذکر شد، اما کلیه شواهد نشان می‌دهد سلمان در آخرین تسویه حساب خانوادگی و با این اقدام کوشید تا در زمان حیاتش کلیه موانع موجود در برابر سلطنت بن سلمان را پاکسازی کند و در عین حال با شناسایی هواداران این مخالفین آنان را نیز از سر راه بردارد.

علی رغم واکنش‌های متعدد جهانی به این مساله و حساسیت رسانه‌ها بر آن مقامات و رسانه‌های سعودی سکوت کرده، در کمال آرامش به تعقیب سیاست‌های تعریف شده می‌پردازند. این در حالی است که از ابتدا روشن بود که بن سلمان و پدر بدون هماهنگی با ترامپ آب هم نمی‌خورند و در عین حال روشن‌تر اینکه آمریکا در سایه حفظ شاهزادگان معارض درصدد نگه داشتن بن سلمان در وضعیت خوف و رجا در خصوص سلطنت به منظور سر به فرمان نگه داشتن خاندان سلطنتی بوده است.

اما اتفاقات این روز‌های بازار نفت، عدم توافق اوپک و روسیه در اجلاس اوپک پلاس، اظهار خرسندی ترامپ از سقوط قیمت‌های جهانی نفت وتاکید سعودی برافزایش تولید نفت دربالاترین سطح توان نشان میدهد ازیکسو مهم‌ترین دغدغه ترامپ گران نشدن قیمت بنزین درامریکا در آستانه انتخابات است و در این میان بن سلمان با قول افزایش تولیدات سعودی این خواسته ترامپ را در عمل محقق کرده است.

اگر چه تن دادن بن سلمان به این وضعیت قبل از هرچیز به گونه‌ای لجبازی بچگانه با روسیه برگشت دارد، اما در عمل مورد ستایش آمریکایی‌ها است. آمریکا در سایه این عدم توافق اگر چه تولیدات "نفت شل" خود را مقرون به صرفه نمی‌داند، اما با کمک سعودی می‌تواند از گران شدن بنزین در این کشور آسوده خاطر باشد.

با این حساب حتی اگر دلیل واقعی تن ندادن روسیه به کاهش تولید نفت تلاش برای ضربه زدن به امریکا باشد اقدام حمایت امیز بن سلمان در تولید و عرضه نفت در عالیترین سطح می‌تواند خوشایند ترامپ قرار گیرد بر این اساس به نظر می‌رسد مقامات سعودی می‌توانند در کمال آرامش مساله تسویه حساب با مخالفین سلطنت بن سلمان را به شکل کامل به سرانجام برسانند و البته دور از ذهن نیست که در صورت تداوم تلاطمات ناشی از کاهش قیمت نفت در بازار جهانی مساله جانشینی بن سلمان به جای پدر در سایه چراغ سبز امریکا به زودی عملیاتی شود.

بن سلمان بسیار خوش شانس است همانگونه که اقتصاد امریکا او را در پرونده قتل خاشقچی مبرا کرد امروز هم بازار نفت او را برای آمریکا عزیز کرده است. شاید بی جهت نباشد که طی روز‌های اخیر برگزاری دادگاه‌های محاکمه مخالفین حکومت سرعتی عجیب و غریب پیدا کرده است.

منبع: العالم

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار