پاسخ به سوالات شما؛

آیا امکان انتقال ویروس کرونا از طریق پسماند‌های ماسک‌ها ودستکش‌ها وجود دارد؟

ضرورت دارد برای مدیریت پسماندها، ملاحظاتی از سوی مردم در جمع‌آوری و انتقال آن به سطل زباله صورت بگیرد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، اگرچه آگاهی مردم از بیماری کرونا و راه‌های مقابله با ویروس بالا رفته، اما در عین حال استفاده بیشتر از لوازم بهداشتی مشکلات تازه‌ای به وجود می‌آورد.

این روز‌ها در خیابان‌های شهر ما شاهد پسماند‌های لوازم بهداشتی مانند ماسک و دستکش را زیاد می‌‌بینیم، اما مسئله نگران کننده‌تر جمع آوری این اقلام ویروسی توسط رفتگران است، رفتگران بیش از هر قشر دیگری در معرض مواجه با ویروس کرونا هستند. زباله گرد‌ها و کودکان کار نیز قربانیان دیگر این سهل انگاری‌اند.

دستکش و ماسک‌هایتان را در کف خیابان، جوی آب، تاکسی، اتوبوس، مترو، آسانسور رها نکنید، پس از جدا کردن دستکش از انگشت‌ها پوشش خارجی دستکش یا ماسک را به سمت داخل مچاله کنید دستکش را در کیسه بیاندازید و گره بزنید و کیسه را در سطح زباله بیاندازید

یک کارشناس محیط زیست با بیان اینکه پسماند‌های مربوط به بیماری کرونا، ناقل این ویروس هستند، گفت: با توجه به روند صعودی انتشار ویروس کرونا در کشور، ضرورت دارد برای مدیریت اجرایی پسماند‌های عادی و پزشکی تدابیر و ملاحظات ویژه‌ای در نظر گرفته شود.

محمد حیدری کارشناس محیط زیست درباره رهاشدن پسماند اقلام مربوط به کرونا در معابر از سوی برخی شهروندان اظهار کرد: ضوابط و روش‌های مدیریت پسماند چه پسماند خانگی یا سایر پسماند‌ها به ویژه پسماند پزشکی باید از سوی افراد رعایت شود، اما متاسفانه افرادی هستند که بهداشت را رعایت نمی‌کنند و این روز‌ها هم شاهد پسماند‌های مربوط به کرونا در شهر هستیم.

این کارشناس محیط زیست با بیان اینکه دفع صحیح پسماند‌های پزشکی عامل مهمی در کاهش انتشار ویروس کرونا محسوب می‌شود، گفت: طبق قانون مدیریت پسماند، پسماند‌های تولیدی در مراکز درمانی به چهار دسته پسماند‌های عادی، عفونی، تیز و برنده و شیمیایی تقسیم‌بندی شده است که پسماند‌های آلوده به ویروس کرونا، جزو پسماند‌های عفونی محسوب می‌شوند.

او ادامه داد: از آنجا که امکان انتقال ویروس کرونا از طریق پسماند‌های ماسک ودستکش‌ها وجود دارد، ضرورت دارد برای مدیریت پسماندها، ملاحظاتی از سوی مردم در جمع‌آوری و انتقال آن به سطل زباله صورت بگیرد. لازم است که فرد وقتی اقلامی همچون دستکش و ماسک را استفاده کرد برای دور انداختن پسماند، آن را در یک نایلکس ویژه بیاندازد و سپس به سطل آشغال منتقل کند و از رها کردن این اقلام در محیط خودداری کنند.

این کارشناس محیط زیست تاکید کرد: در واقع در بخش حمل و نقل هم تمهیدات لازم برای گندزدایی و ضدعفونی مستمر ناوگان حمل و نقل به ویژه خودرو‌های حمل کننده پسماند‌های پزشکی و بیمارستانی در مراکزی که بیماران مبتلا به کرونا در آن تحت درمان هستند نیز باید صورت بگیرد.

حیدری خاطرنشان کرد: طبق قانون، مدیریت پسماند‌های پزشکی در تمام مراکز درمانی و بیمارستان‌ها بر عهده وزارت بهداشت است و ضوابط چگونگی مدیریت پسماند‌های پزشکی نیز از قبل مشخص است، اما این ضوابط باید به درستی اجرا شود.

او با تاکید بر اینکه رعایت ضوابط بهداشتی در کنترل ویروس کرونا در کشور بسیار تاثیرگذار است، گفت: نظارت بر روند مدیریت صحیح پسماند‌ها بر عهده سازمان محیط زیست است و با توجه روند صعودی شیوع ویروس کرونا و ناقل بودن پسماند‌های پزشکی، مدیریت این بخش از اهمیت مضاعف برخوردار است و سازمان محیط زیست باید به طور جدی با متخلفان برخورد کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار