عابدزاده: وقتی در پرسپولیس بودم به حضور در اروپا فکر می‌کردم/ امیدوارم در جام جهانی ۲۰۲۲ به تیم ملی فوتبال کمک کنم

دروازه بان ایرانی تیم فوتبال ماریتموی پرتغال گفت: از وقتی در پرسپولیس بودم به حضور در سطح اول لیگ‌های اروپایی فکر می‌کردم.

به گزارش خبرنگار دنیای ورزش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، امیر عابدزاده  دروازه بان ۲۶ ساله تیم ملی فوتبال ایران و  باشگاه ماریتیموی پرتغالکه سابقه بازی در کشور های انگلیس، آمریکا و لیگ برتر ایران را در کارنامه خود دارد گفت‌وگویی را با یک رسانه پرتغالی انجام داده است.

او در گفت‌وگویی تفصیلی با PortuGOAL، درباره زندگی در جزیره معروف به مروارید اقیانوس اطلس، همکاری با خوزه گومز، رفتن به جام جهانی به همراه با تیم ملی فوتبال ایران در زمان هدایت کارلوس کی‌روش صحبت کرد.  

قبل از آمدن به پرتغال در ایران، انگلیس و ایالات متحده بازی کردید. چه چیزی باعث شد تصمیم بگیرید که به پرتغال بیایید؟

رویا و برنامه من بازی در اروپا بود. بدون توجه به اینکه در طول مسیر چه چیزی انتظار مرا می‌ کشد آرزوی بازی در لیگ های اروپایی را داشتم. من یک تجربه شگفت انگیز در انگلیس، آمریکا و ایران داشتم و با این حال، در مدت زمان حضور در ایران، می‌دانستم که باید برای به دست آوردن رویای خود راهی اروپا شوم  اما نمی‌دانستم چگونه می‌توانم به آنجا بروم و حتی نمی‌دانستم که باید در پرتغال شروع می‌کنم.

با این حال به یاد دارم یک جلسه تمرینی هنگام بازی در تیم فوتبال پرسپولیس تهران، با دروازه بان اول تیم نیلسون جونیور (دروازه بان سابق ویتوریا گیماریش، موریرینس و یونیو دو مادیرا) صحبت می‌کردم. من به او گفتم که دوست دارم در پرتغال بازی کنم و از او درباره سطح استعداد، کیفیت و کیفیت زندگی در آنجا سؤال کردم. به طرز جالب توجه‌ ای چند سال بعد،  من از طریق دوستی که در لیگ دسته دوم بازی می‌کرد به پرتغال آمدم و او نماینده من در فوتبال پرتغال شد. به این ترتیب راه خود را در پرتغال آغاز کردم و همیشه می‌دانستم که به لیگ برتر می‌رسم. این فرصتی برای من بود که بتوانم رقابت کنم و استعدادهای خود را به نمایش بگذارم.

آیا قبل از ورود به ماریتیمو اطلاعات زیادی در مورد پرتغال، مادیرا یا فوتبال این کشور داشتید؟

در واقع ماریتیمو اولین تیمی بود که من هنگام بازی در لیسبون به صورت حضوری در آن بازی کردم. من این تیم را با تمام سوابق درخشانش می‌شناختم. اما من در مورد مادیرا چیزی نمی‌دانستم. حتی من اطلاع نداشتم که چنین جزیره زیبا و چشمگیری وجود دارد و از این بابت شگفت زده شدم.  هنگامی که برای تیم خود بازی کردم فقط به حرکت رو به جلو فکر می‌کردم و تنبلی برایم معنایی نداشت. می‌خواستم در بالاترین سطح یکی از لیگ‌های برتر اروپایی بازی کنم. از آن زمان تا امروز سعی می کنم عملکرد فردی خودم را بهبود ببخشم وبه موازاتش  آرزوهایم را تعقیب  کنم.

چگونه با زندگی  در پرتغال سازگار شده اید؟ زبان، غذا، مردم، زندگی در مادیرا چگونه است؟

این اولین باری نیست که به تنهایی و به دور از خانواده ام زندگی می‌کنم. من به مبارزه به صورت تنهایی عادت دارم و واقعا عاشق ماجراجویی هستم. مردم اینجا فوق العاده اند و با من دوستانه رفتار می‌کنند و  غذا‌های پرتغالی هم جدا خوشمزه هستند. اما  زبان  سخت‌ترین بخش این اتفاق بوده است. من فکر می‌کنم پرتغالی یکی از سخت‌ترین زبان‌ها برای یادگیری است. درک آن بسیار آسان، اما صحبت کردن با گرامر و لهجه مناسب مانند پرتغالی‌ها بسیار دشوار است. هم تیمی‌ها و دوستانم به من می‌گویند که زبان پرتغالی من واقعا خوب است، من چند مصاحبه به زبان پرتغالی انجام داده ام، اما من از خودم انتظار دارم وقتی بیشتر از ۳ سال است که در اینجا زندگی می‌کنم بهتر صحبت کنم. در کل، این کشور شگفت انگیز است و مادیرا مکانی زیبا برای زندگی است و دوست دارم پس از پایان دوران فوتبالم در آنجا زندگی کنم.

در سه فصل با چارلز سیلوا برزیلی  دروازه بان عالی دیگر این تیم برای حضور در ترکیب فیکس ماریتیمو رقابت کرده اید. رابطه شما با چارلز چیست؟

اول و مهمتر از همه  من به هم تیمی هایم احترام می‌گذارم و معتقدم همه یک چیز را می‌خواهند و آن هم موفقیت ماریتیمو است. من عاشق رقابت هستم و این  عامل اصلی  باعث پیشرفت  بازیکن می‌شود و آن‌ها را به سمت تلاش  رو به بالا سوق می‌دهد. این نتیجه باعث می‌شود تیم بهتر عمل کند، بنابراین من از تمام فرصت‌هایی که در طول دوران حرفه‌ای خود باعث شد با هم تیمی هایم به رقابت بپردازم، خرسندم.

من همیشه سعی می‌کنم از هم تیمی هایم به خصوص دروازه بان‌ها نکات جدیدی را یاد بگیرم. من معتقدم که این روش تفکر می‌تواند به هر کسی کمک کند. هدف من این است که از کسی که دیروز بودم بهتر باشم و در نهایت بهترین نسخه از خودم باشم.

نظر شما در مورد نتایج بدست آمده از زمان هدایت ژوزه گومز در این تیم چیست؟

همه ما از اینکه  با یک مربی استاندارد کار می‌کنیم خوشحالی هستیم. من واقعاً معتقدم ماریتیمو از زمانی که به این باشگاه پیوستم بهترین فوتبال را ارائه می‌دهد. ما با انرژی مضاعف برای هواداران بازی می‌کنیم و حس خوبی از آن‌ها می‌گیریم. شخصاً از روز اول ورودش از سرمربی تیممان چیز‌های زیادی آموختم. می‌دانم که فراز و نشیب‌هایی را تجربه کرده ایم، اما گاهی اوقات فوتبال می‌تواند اینروی خود را هم نشان بدهد.

شما جز معدود بازیکنانی هستید که حضور در جام جهانی را تجربه کرده اید. از جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه بیشتر بگویید؟

جام جهانی روسیه یک تجربه شگفت انگیز بود. از همه مهمتر این افتخار بزرگی بود که نماینده کشورم شدم و بسیار افتخار می‌کنم که اولین بازیکن ماریتیمو هستم که در جام جهانی حضور داشته ام. در حال حاضر، تمرکز من روی جام جهانی بعدی است و تمام تلاش خودم را می‌کنم تا بتوانم در سال ۲۰۲۲ به تیم ملی فوتبال ایران کمک کنم.

کار کردن با کارلوس کی‌روش که زمانی هدایت تیم ایران را بر عهده داشت، چگونه ارزیابی می‌کنید؟ چه شد که با او کار کردید؟

او یک جنتلمن واقعی است که حجم بالایی از دانش و آرامش را با خود دارد. او جو متفاوتی را تولید کرده و هنوز پس از ۸ سال که هداست تیم ایران را بر عهده داشت بیشتر از هر کسی دیگر روی ما تاثیر گذاشته است. کارلوس کی‌روش تصویری جدیدی از فوتبال در ایران ایجاد و انتظارات را افزایش داد، همانطور که دیدید جانشین وی نتوانست مانند او ادامه دهد. من شخصا بسیار سپاسگزارم که زمانی شاگرد او بوده ام و  بدون شک چیز‌های زیادی از او یاد گرفته ام.

در گذشته فوتبالیست‌های ایرانی در پرتغال وجود نداشتند، اما حالا مهدی طارمی در ریوآیو و مهرداد محمدی در دسپورتیوو داس آوس داریم (هر سه آن‌ها فصلی عالی در سطح فردی از خود ارائه داده اند). فکر می‌کنید چرا فوتبالیست‌ها به حضور در پرتغال متمایل شده اند؟ آیا با مهدی و مهرداد در ارتباط هستید؟

من افتخار می‌کنم که تعداد بازیکنان ایرانی لیگ پرتغال افزایش پیدا کرده است. مهدی و مهرداد هم تیمی من در تیم ملی بوده اند و هر ۲نفر بازیکنان خوبی هستند که تمام تلاششان را برای تیم‌های خود به کار می گیرند ودر نهایت همه ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا نمایندگان خوب کشورمان در این لیگ باشیم.

طارمی خارق العاده بوده است. نظر شما چیست؟ کارلوس کارواخال سرمربی ریو آویو هم معتقد است با احترام به لیگ پرتغال، اما سطح مهدی از این لیگ بالاتر است و او فوق العاده بازی می‌کند. آیا با کارواخال موافق هستید؟ طارمی تا کجا می‌تواند پیش برود؟

من معتقدم برای رسیدن به سطح بالا، یک بازیکن باید باور قلبی خود را حفظ کند. من بهترین‌ها را برای هم تیمی هایم چه در تیم ملی ایران و چه در ماریتیمو می‌خواهم. من از دیدن آن ها و عملکرد خوبشان لذت می برم زیرا این کار به من انگیزه می‌دهد تا به پیشرفت‌های بیشتر در مسیر خود ادامه دهم. همچنین من اعتقاد دارم مهم نیست که کسی درباره هر بازیکنی چه بگوید یا فکر کند، همه چیز به آنچه در شخص وجود دارد بر می‌ گردد.

جاه طلبی‌های شما در پرتغال تا کجا ادامه دارد؟

من اهداف و آرزو‌های بزرگی دارم که هر روز از آن‌ها تجسم می‌کنم و معتقدم که می‌توانم به آن‌ها برسم. تمرکز من همیشه روی این است که چگونه روزانه خودم را بهبود ببخشم. دیر یا زود می‌دانم که طرز فکرم مرا برای رسیدن به اهدافم کمک می‌دهد.از آنجا که تمرکز من روی بهبود کیفیتی است می‌دانم که با صبوری از مسیری که در پرتغال انتخاب کردم با نتایجی که به دست خواهد آمد, لذت خواهم برد.


بیشتر بخوانید: پیروزی پرگل ماریتیمو با کلین شیت عابدزاده


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار