گزارش/

خرید اقلام اساسی به صورت آنلاین و دریافت در درب منزل / کرونا نیاز دولت الکترونیک را گوشزد کرد

خبرهایی مبنی بر خرید اقلام اساسی به صورت آنلاین و تحویل آن با همکاری پست ایران در درب منزل به گوش می رسد که باید دید تا چه حد این امر شدنیست.

کرونا چشم دولت الکترونیک را باز کرد/ کرونا به کمک تحقق دولت الکترونیک شتافتبه گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هرساله در روزهای پایانی سال خیابان های شهر مملو از شور و حال عید بود که متاسفانه امسال چنین چیزی وجود نداشت و با ورود ویروس کرونا بازار شب عید و کسب و کارهای بسیاری در کشور با مشکل مواجه شدند و مردم سعی می کنند بیشتر به خرید آنلاین رو آورند و کسب وکار های اینترنتی فروش چند برابری محصولات و خدمات‌شان را تجربه کرده‌اند.

رشد ۴۰ درصدی خریدهای اینترنتی

 به طوری که  حسین مدرس خیابانی قائم مقام وزیر صمت  در این خصوص اظهار کرد: الگوی خرید مردم بعد از شیوع بیماری کرونا مقداری جابه جا شده است. در این راستا برنامه فروش های اینترنتی چند روزی است، بیشتر شده به طوری که فروش اینترنتی ۴۰ درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: با شیوع ویروس کرونا برخی از مشاغل از جمله پوشاک، کیف و کفش با کاهش تقاضا در بازار روبه رو شدند و فشار خرید نیز بیشتر بر روی کالاهای اساسی مقابله با ویروس کرونا قرار گرفت.

لازم به ذکر است در شرایط به وجود آمده مردم می خواهند در خانه هایشان بمانند؛ پس در این شرایط باید کمک کرد تا آنها خریدهای اینترنتی مطمئنی داشته باشند.

تحقق دولت الکترونیک چه کمکی به این وضعیت می کرد؟

از سالهای گذشته، مقامات دولتی جمهوری اسلامی ایران و مهم تر از همه روسای جمهور و وزرای فناوری اطلاعات آنان، به لزوم راه‌اندازی دولت الکترونیک اشاره کرده و تأکید زیادی روی آن داشته‌اند اما در حال حاضر میبینیم که با گذشت چندسال و با وجود وعده وعیدهای بسیار ,این امر محقق نشد؛ چرا که امسال  اگر دولت الکترونیک وجود داشت مردم برای برآورده کردن نیاز های اولیه  خود در خانه می ماندند و از هر خدمات و محصولاتی می توانستند به طور اینترنتی بهره ببرند .

گفتنی است راه‌اندازی دولت الکترونیک  با وجود این ویروس خطرناک می‌تواند به‌نوبه‌ی خود سهم مهمی در کاهش هزینه‌های کسب‌و‌کار‌ها و همچنین تسهیل تعامل آن‌ها با دولت داشته باشد؛ هم چنین سال‌ها پیش، دولت ایران در گزارشی جامع، از طرح ویژه‌ای به‌ نام تکفا (طرح توسعه و کاربرد فناوری ارتباطات و اطلاعات ایران) رونمایی کرد که این طرح به مرحله اجرایی نرسید.

کرونا نیاز دولت الکترونیک را گوشزد کرد

مجتبی انصاری نسب کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در همین خصوص اظهار کرد: نمی توانیم بگوییم کشورمان در چندسال اخیر در زمینه دولت الکترونیک پیشرفت چشم گیری داشته اما در هرصورت برداشتن قدم‌هایی در این زمینه، کاری مثبت بوده است؛ همچنین در حال حاضر سایت‌های دولتی بسیاری در ایران وجود دارند که هر یک به‌نوبه‌ی خود، به برقراری روابط دیجیتال کمک شایانی کرده‌اند.

وی ادامه داد: در این روزها باید دولت الکترونیک فعالیت خود را بیشتر کند تا مردم مجبور نباشند برای برطرف کردن نیازشان به مراکز خرید و بازارها مراجعه کنند.

آغاز به کار جشنواره فروش بهاره مجازی

دیروز علی رهبر رئیس مرکز توسعه تجارت الکترونیک کشور با اشاره به اینکه جشنواره بهاره مجازی با اینترنت رایگان برای فروش کالا‌ها و اقلام گوناگون برای عدم حضور مردم برای خرید ایام عید و همچنین ارائه تخفیفات متعدد از فردا آغاز به کار خواهد کرد گفت: سال گذشته ٢٠٨ میلیارد تومان فروش اینترنتی داشتیم لذا سامانه‌ای برای پیگیری شکایات احتمالی مشتریان در نظر گرفته شده است.

او با اشاره به اینکه خیلی از مردم برای تامین مایحتاجشان دچار ریسک شدند و لذا در این خصوص نگران هستند افزود : از سوی دیگر واحدهای صنفی کالاهایشان را برای شب عید تامین کرده اند اما به دلیل بیماری کرونا بازارشان با کسادی روبرو شده است لذا جشنواره بهاره مجازی به عبارتی جشنواره فروش اینترنتی طراحی شد تا آغاز به کار کند به طوری که شعار ما در این جشنواره همدلی مردم و اصناف است.

کسب و کار های دارای مجوز, اینترنتی می شوند

حق توزیع کالا با کسانی است که پروانه کسب دارند، در فروشگاه های اینترنتی اگر کالاهایی وارداتی است باید از مبادی قانونی وارد شده باشد و باید از مبادی قانونی بیاید و اگر تولید داخل است باید مجوزهای لازم را داشته باشد.

گفتنی است وجود پروانه کسب در موضوع فروشگاه‌های اینترنتی می‌تواند دلگرمی مصرف کننده در قبال مشکلاتی از قبیل، معیوب بودن احتمالی کالا و یا دیر رسیدن کالا به دست مشتری باشد.

بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت

دولت دو بسته حمایتی برای شاغلان فاقد درآمد ثابت در دستور کار دارد یکی بحث خرید اعتباری به گونه‌ای که کارگران ساختمانی و کارگران فصلی و روزمزد و دستفروشان و رانندگان تاکسی و کارگران رستوران‌ها می‌توانند یک الی دو میلیون تومان خرید اعتباری انجام دهند.

برآوردهای اولیه نشان می دهد حدود سه میلیون خانوار مشمول این طرح شناسایی شده اند و این تسهیلات با کارمزد ۴ درصد است و پس از ثبت نام متقاضیان و استحقاق سنجی افراد، به نوبت پرداخت خواهد شد، در مرحله دوم حدود یک و نیم میلیون خانواری که حتی دارای درآمد متغیر هم نداشتند توسط سازمان هدفمندی یارانه‌ها شناسایی شده اند و در هفته آینده اولین بسته حمایتی را دریافت خواهند کرد.

دولت ها و نهادها اهمیت جدی دولت الکترونیک را درک کنند 

علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات، پایش و بهبود محیط کسب و کار در گفت‌وگو با  خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به شرایط ویژه کسب و کارهای داخلی و خارجی در مواجهه با ویروس کرونا و سرعت بخشیدن به اعطای مجوزهای کارگاه ها، گفت: وزارت امور اقتصادی و دارایی تسهیل کننده صدور مجوزهای کسب و کار است، یعنی مرکز پایش مسیر صدور مجوزها را هموارتر و زمان را کوتاه تر می کند چرا که مسئول اصلی صدور مجوزها خود نهادهای مربوط به آن کسب و کار هستند.

وی با اشاره به شرایط ایجاد شده برای کسب و کارها گفت: این روزها همه می دانیم این کسب و کارها در سراسر دنیا با کاهش سمت تقاضا به مشکل بر خوردند. باید دید پس از گذر این دوران چه سیاست هایی در پیش گرفته می شود تا منجر به تحریک تقاضا شده و تشدید تورم رخ ندهد.

او بیان کرد: کسب و کارهای پلتفرمی بهترین روزها را پیش روی خود دارند تا بتوانند کسب در آمد کنند و از طرفی کسب و کارهای سنتی بهترین فرصت برای تبدیل شدن بخشی از کارشان به پلتفرم، دارند.

فیروزی توضیح داد: حتی این روزها دولت و نهادها باید اهمیت جدی دولت الکترونیک را درک کنند و دولت را به معنای واقعی الکترونیکی مدیریت کنند.


بیشتر بخوانید:وضعیت کسب و کارها در دوران پسا کرونا چه می شود؟ 


 بسته های مورد نیاز اقلام اساسی به صورت آنلاین به دست مردم می رسد

یک منبع آگاه در گفت و گو خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان,در همین خصوص اظهار کرد: برآنیم تا بسته های مورد نیاز اقلام اساسی به صورت آنلاین به دست مردم برسد.این اقلام شامل گوشت, شکر, برنج و مرغ  هستند.

در پایان امیدواریم دولت تحقق الکترونیکی شدن خود را از اهدافش بداند تا در صورت قرار گرفتن در چنین وضعیتی نگرانی جدی برای عموم مردم به وجود نیاید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فاطمه
۱۳:۵۳ ۱۷ فروردين ۱۳۹۹
کاشکی سایت معرفی می کردن برای خرید لوازم بهداشتی و سوپرمارکتی
آخرین اخبار