آشنایی با بازی محلی الختر بختیاری

با بازی محلی الختر که یک بازی بختیاری است است آشنا می‌شوید.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، الختر یک بازی محلی بختیاری می‌باشد که یا به صورت دو نفره و یا به صورت دو گروه ۳ نفره می‌باشد طریقه بازی به این شکل است که هر دو نفر باید یک پای خود را در دست بگیرند و شروع به مبارزه کنند یعنی آنقدر به هم تنه بزنند تا بالاخره یکی از آن دو شکست بخورد. در این بازی باید قوای جسمانی بالایی داشته باشند، چون گاهی به مدت ۵ دقیقه یا بیشتر باید به همین شکل به مبارزه ادامه می‌دهند.

این بازی معمولا در زمینی به طول ۲۰ متر و عرض ۱۰ متر انجام می‌گردد و جنس زمین خاکی یا چمن می‌باشد و زمان بازی در این ورزش نامحدود بوده و اتمام بازی موکول به مبارزه تمام نفرات تیم می‌باشد.

آشنایی با بازی محلی الختر بختیاری

طریقه بازی:

تعداد نفرات هر تیم: ۵ نفر اصلی و یک نفر ذخیره می‌باشد.

لوازم و تجهیزات مورد نیاز: این بازی نیاز به لوازم و تجهیزات خاصی ندارد.

تعداد داوران: تعداد داوران ۳ نفر است که یک نفر اصلی و دونفر دیگر به عنوان کمک داور انجام وظیفه می‌نماید و گروه برگزار متشکل از سرپرست مسابقات یک نفر، کمیته فنی یک نفر، کمیته انظباطی نیز یک نفر خواهد بود.

لباس و کفش ورزشکاران: معمولا ورزشکاران از لباس و کفش معمولی ورزشی استفاده می‌نماید و در موقع مسابقه می‌تواند از یک لنگه کفش جهت پایی که روی زمین قرار دارد استفاده نماید.

آشنایی با بازی محلی الختر بختیاری

طریقه بازی الختر:

ابتدا داور اصلی وسط زمین قرار می‌گیرد و با اعلام ایشان یک نفر از هر تیم از دو خط طولی در حالیکه یک پای آن‌ها با دست به صورت جمع در پشت قرار دارد (به صورت لی لی یک دست پا را گرفته) وارد زمین می‌شوند و سعی می‌کند که بوسیله ضربه زدن با سینه یا دست حریف را از حالت تعادل خارج و بر زمین بزند و پس از آن باید خود را تا انتهای خط طولی زمین برساند تا بتواند ۵ امتیاز کسب نماید برنده باید خود را به محل استقرار تیم مخالف برساند و بازی به همین نحو ادامه می‌یابد تا تمام بازیکنان تیم به مبارزه بپردازند و برنده تیمی خواهد بود که امتیاز بیشتری کسب نماید.

در پایان هر مسابقه هر تیمی که موفق بشود تمامی افراد تیم مقابل را شکست بدهد برنده بازی است و به تعداد نفرات باقیمانده تیم خودش امتیاز می‌گیرد. این روش را مبارزه عمومی دو تیم یا جنگ مغلوبه نامیده اند که مثل مسابقات والیبال گا‌ها سه بار تکرار می‌شود و تیمی که مجددا برنده شود برنده نهایی خواهد بود.

روش دوم هم مسابقه تن به تن یا نفر به نفر است که هر حریفی که به میدان می‌آید به صورت یک پا به صورت انفرادی مبارزه می‌کند و در صورت برنده شدن در میدان باقی می‌ماند و پای خود را رها نمی‌کند.

آشنایی با بازی محلی الختر بختیاری

ویژگی‌های خاص بازی:

۱- بازی گروهی بوده و رشد اجتماعی را در پی داشت

۲- احساس مسئولیت در تک تک افراد

۳- رشد هیجانات مثبت افراد

۴-تقویت حس رقابت مثبت

۵- نرمش و ورزیدگی جسمی

۶- سلامت وبهداشت جسمی

منبع:بخش سرگرمی بیتوته

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.