شجاعی در گفت وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کاهش ۸/۸ دهم درصدی نرخ بیکاری در خراسان شمالی

استاندار خراسان شمالی از کاهش ۸/۸ دهم درصدی نرخ بیکاری در این استان خبر داد.

محمدعلی شجاعی استاندار خراسان شمالی در گفت‌وگو با  خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به عملکرد این استان در سال ۹۸ اظهار کرد: بیشترین خسارت سال قبل در استان حدود یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان برآورد شده که بزرگترین خسارت وارده مربوط به سیل ابتدای سال قبل بوده است. علاوه بر خسارات سیل، ۳۷ هکتار از مراتع استان درگیر بحث آتش سوزی شد و خسارت وارده در بخش سرمازدگی نیز ۴۰۲ میلیارد تومان اعلام شده است.

او افزود: در ابتدای سال ۹۸ شاهد بارش‌های سیل آسا در این استان و سطح کشور بودیم که ۶۰۰ میلیارد تومان برای حوزه‌های مختلف اعتبار تخصیص یافت.

استاندار خراسان شمالی تصریح کرد: ۶ هزار و ۵۰۰ واحد مسکونی خسارت دیده از سیل ابتدای سا قبل در حال بازسازی هستند که از این تعداد ۵ هزار و ۴۴۵ واحد در مرحله پی کنی و ۴ هزار و ۱۲۸ واحد در مرحله فنداسیون قرار دارند.

او با بیان اینکه حوزه کشاورزی متحمل ۲۱ میلیارد تومان خسارت ناشی از سیل شد، افزود: در بخش کشاورزی ۱۱ هزار و ۲۳۵ پرونده ثبت شده که از این تعداد ۸ هزار و ۵۵۶ پرونده مورد تصویب قرار گرفته و برای ۶ هزار و ۷۷۳ پرونده نیز مبلغ ۸ میلیارد و ۱۴۸ میلیون تومان اعتبار پرداخت شده است.

شجاعی اظهار کرد: اعتبارات سیل در حوزه‌های دستگاه‌های اجرایی ۲۴۹ میلیارد تومان بود که از این مبلغ ۱۴۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان آن تخصیص یافته است.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به برنامه دوساله توسعه استان، بیان کرد: ساختار کلی تدوین برنامه دو ساله استان شامل چشم انداز توسعه استان و پروژه‌های استانی است. اهداف بنیادین، راهبرد‌های توسعه، نقاط ضعف، قوت و جهت گیری‌های اصلی توسعه و پروژه‌های استان شامل پروژه‌های بخش دولتی، خصوصی، استانی، اقتصاد مقاومتی، ملی، نیمه تمام و توسعه‌ای، سفر رهبری، تفاهم نامه‌های بخشی وزارتخانه‌ای و ریاست جمهوری از جمله چشم انداز نوسعه استان به مشار می‌آید.

 او با بیان اینکه بررسی سهم تولید ناخالص استان از تولید ملی نشان دهنده ۶ دهم درصد تولید ملی است، افزود: پایین بودن کیفیت نیروی انسانی، سطح فناوری و ظرفیت جذب آنها و همچنین تمرکز فعالیت‌های اقتصادی در رشته فعالیت‌های مبتنی بر منابع طبیعی و مواد اولیه که ارزش افزوده آنها در قیاس با فعالیت‌های مبتنی بر تکنولوژی اندک از جمله دلایل پایین بودن سهم تولید ملی استان است.

استاندار خراسان شمالی با اشاره به مهم‌ترین نقاط قوت و فرصت‌های استان، گفت: وجود صنایع مادر و کارخانه‌جات بزرگ، وجود بزرگترین معدن بوکسیت شناخته شده در ایرانگ و زمینه‌های توسعه دامپروری و باغات، برخورداری از ظرفیت صنایع تبدیلی، برخورداری از مراکز آموزش عالی و... از جمله نقاط قوت استان است.

شجاعی افزود: عدم وجود زیرساخت‌های ارتباطی مناسب، عدم ارتباط مرزی و روشن نبودن آینده مناسبات اقتصادی کشور با ترکمنستان، پایین بودن بهره وری و ارزش افزوده بخش کشاورزی، کمبود و فرسوده بودن مراکز درمانی و بهداشتی، محدودیت جذب سرمایه گذاری و... نیز از جمله  مهم‌ترین نقاط ضعف استان به شمار می‌روند.

او با با اشاره به سه طرح اقتصادی اولویت دار استان، خاطر نشان کرد: احداث و تکمیل راه اصلی میامی به جاجرم، احداث بیمارستان ۶۴ تختخوابی در شهرستان راز و جرگلان، طرح تحول اقتصادی شامل ایجاد منطقه آزاد تجاری، ایجاد پایانه مرزی، ایجاد بازارچه مرزی، الحاق ۴۰۰ هکتار از نقطه صفر مرزی به منطقه ویژه اقتصادی، الحاق فرودگاه بجنورد به منطقه ویژه اقتصادی، تخفیف تعرفه گمرکی واردات به میزان ۲۵ درصدی و برقراری سهمیه سوخت مرز نشینان از جمله  طرح اقتصادی اولویت دار استان هستند.

شجاعی با اشاره اقدامات استان برای تحقق شعار رونق تولید، گفت: بررسی مشکلات واحد‌های تولیدی به صورت تفکیک در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان، بررسی و رفع مشکلات زیرساختی مربوط به تامین اجتماعی، امور مالیاتی و دستگاه‌های اجرایی ذیربط از جمله راه و شهرسازی و راهداری از جمله  اقدامات برای تحقق شعار رونق تولید بوده است، ضمن اینکه نرخ کاهش بیکاری در پاییز سال قبل ۸/۸ درصد و نرخ مشارکت اقتصادی ۴۸ درصد بوده است.


بیشتر بخوانید:اقدامات اساسی دولت الکترونیک در مقابله با کرونا


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۳ ۰۹ فروردين ۱۳۹۹
لطفا به فکر سربازها هم باشید!!!!
لااقل آنهایی که هنوز اعزام نشده اند را تاریخ اعزامشان از اردیبهشت به شهریور تمدید کنید تا ویروس کاملا نابود شود.
آخرین اخبار