روش‌های پخت برنج

در گزارش زیر به روش‌های متفاوت پخت برنج می‌پردازیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نکته حائز اهمیت در خرید برنج این است که، برنج درجه یک علاوه برداشتن عطر و طعم، دارای «ری» زیاد می‌باشد که این خود سبب آن می‌شود تا هر کیلو برنج درجه یک برای شش الی هفت نفر کفایت کند، اما هر کیلو برنج پر محصول و یا نامرغوب به چهار الی پنج نفر غذا می‌دهد؛ بنابراین تصدیق می‌فرمایید که عملاً نه تنها برنج درجه یک گران نبوده بلکه به صرفه نیز می‌باشد. حال به روش‌های متفاوت پخت برنج می‌پردازیم:

روش‌های پخت برنج

۱. روش پخت آبکشی یا دمی:

بعد از خیس کردن برنج قابلمه مناسبی را آب کرده، بگذارید تا جوش بیاید سپس آب نمک برنج را خالی کرده و برنج را در آب جوش بریزید و بگذارید برنج جوش بیاید، آنگاه یکی دوبار آهسته بهم بزنید و چند لحظه منتظر شوید تا مغز برنج کمی نرم شود بطوریکه وقتی دانه برنج را در دست له کردید مغز آن زبر و خشک نباشد و بعد برنج را در آبکش بریزید تا آب آن خارج شود بعد به نسبت ۲ پیمانه برنج ۲ قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق غذاخوری روغن مایع ته قابلمه بریزید و هم بزنید و بعد برنج را از آبکش داخل قابلمه بریزید و اطرافش را بصورت مخروط بالا آورید.

درب قابلمه را با یک پارچه نخی و یا حوله تمیز پیچیده و روی قابلمه بگذارید و بعد قابلمه را روی اجاق با شعله کم به مدت ۲۵ دقیقه برای دو تا چهار پیمانه و مدت ۴۰ دقیقه برای چهار تا ده پیمانه برنج، قرار دهید تا دم بکشد.

۲. روش پخت کته:

ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اینکه زیاد چنگ بزنید، بشورید تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالی کنید. برای هر پیمانه برنج مقدار یک و نیم پیمانه آب اضافه کنید و نمک را به اندازه لازم داخل آن بریزید. (برای هر پیمانه برنج یک قاشق چایخوری نمک)

به مدت ۲ الی ۳ ساعت به همین حالت بگذارید تا برنج کاملا خیس بخورد. قابلمه را روی اجاق با شعله متوسط قرار دهید و پس از آنکه جوش آمد نصف قاشق غذاخوری روغن مایع (برای ۲ پیمانه برنج) به آن اضافه نموده و هم بزنید.

۵ – هنگامیکه آب برنج رو به انتها است یک بار هم زده و سپس درب قابلمه را با یک پارچه نخی و یا حوله تمیز پیچیده و روی قابلمه قرار دهید و شعله اجاق را کم کنید تا به مدت ۱۰ دقیقه (برای ۲ پیمانه برنج) برنج دم بکشد.

۳. روش پخت با ماکروفر:

ابتدا برنج را با آب ولرم چند دفعه بدون اینکه زیاد چنگ بزنید بشورید تا آب برنج زلال شود و آنگاه آب برنج را کاملاً خالی کنید. دو پیمانه برنج و چهار پیمانه آب و نصف قاشق غذا خوری روغن مایع و یک قاشق چای خوری نمک را در ظرف مناسب مایکروفر خوب مخلوط کنید. (باید توجه داشت که حجم ظرف به اندازه‌ای باشد که سطح آب تا نصف ظرف قرار گیرد).

سپس ظرف را بدون درب، مدت ۱۰ دقیقه با قدرت ۱۰۰% در داخل مایکروفر قرارداده و پس از خاموش شدن مایکروفر برنج را هم زده و درب ظرف را بگذارید و مدت ۱۰ دقیقه با قدرت ۷۰% در داخل مایکروفر قرار دهید.

منبع: فرهنگ غذا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۴۰ ۲۵ اسفند ۱۳۹۸
عالی بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۴ اسفند ۱۳۹۸
کاش پی دی اف داشت و میشد دانلود کرد این اموزشها رو