دو روی سکه کرونا

وحشت عمومی از بیماری کرونا که شاید منطبق بر واقعیت نباشد و سبب خودهراسی افراد شده و جدی نگرفتن این ویروس، دو روی سکه کرونا در شرایط کنونی است.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛  متخصصان و کارشناسان علوم پزشکی معتقدند ابتلا به ویروس کرونا از نظر علائم شباهت‌ها و تفاوت‌هایی با آنفلوآنزا و حتی سرماخوردگی دارد با این تفاوت که قدرت شیوع و همه‌گیری کرونا بسیار بیشتر است.

افراد مبتلا به کرونا شاید به دلیل کم‌توجهی خود یا فرد ناقل ویروس در دام این بیماری افتاده‌اند، اما جو روانی، تاثیرپذیری از انبوه اطلاعات در فضای مجازی و ترس از بیماری در جامعه سبب شده است کسانی که علائم این بیماری را دارند یا مشکوک به نظر می‌رسند، برای مراجعه و درمان دیر اقدام کنند.

چند روزی از شیوع کرونا در استان خراسان جنوبی نگذشته بود که توفیق اجباری حضور در جمع دوستانه در یکی از شهر‌های استان برایمان حاصل شد؛ ابتدا فکر نمی‌کردم غیر از ما فرد دیگری هم دعوت شده باشد تا اینکه یکی یکی به جمع افزوده شدند؛ همان کاری که این روز‌ها نباید انجام داد.

هر خانواده‌ای که وارد می‌شد نگرانی مرا که به عنوان خبرنگار بار‌ها در این مدت درباره منع سفر، تردد غیرضروری، دورهمی، دید و بازدید‌های شبانه و لزوم ماندن در خانه و از این قبیل موضوعات نوشته بودم، دوچندان می‌کرد.

مدام با همسرم پچ پچ کنان می‌گفتم چرا باید در چنین وضعیتی همه دور هم جمع می‌شدیم؛ همان لحظه بود که فردی ماسک به صورت وارد شد در حالی که اصرار داشت با همه آقایان جمع دست بدهد، هرچه تلاش کردم و گفتم «چون هم را دوست داریم دست نمی‌دهیم»، اما انگار فایده‌ای نداشت!

به سمت پدر و مادر سالخورده رفت تا دست دهد و آن‌ها را در آغوش بگیرد و کارش را انجام داد، هنوز پنج دقیقه بیشتر ننشسته نبود که متوجه شدیم سرفه‌های خشک، آبریزش بینی و سردرد دارد.

بلافاصله برخی از جمع گفتند نکند کرونا داری؟ و رفتند دستانشان را با آب و صابون شستند، اما این اقدام به نظر می‌رسید با ناراحتی او و خانواده‌اش همراه شد.

از او خواستیم حتما به پزشک مراجعه کنند، اما انگار اعتقادی به پزشک نداشت و گفت: بیشتر از سه ماه است که این علایم را دارم، تاکنون هرچه برای سرماخوردگی لازم بوده انجام داده‌ام، از طب سنتی گرفته تا مدرن، تازه تصمیم گرفته بودم پیش دکتر بروم که کرونا آمد از من نخواهید الان بیمارستان بروم، چون من را قرنطینه می‌کنند!

یکی از حضار گفت: الان که علائم سرماخوردگی دارید لطفا مراعات کنید، دست ندهید، نکات بهداشتی را رعایت کنید و در خانه بمانید بهتر است، اما باز هم با واکنش‌های منفی، ناراحتی و بغض‌های او و خانواده‌اش مواجه شدیم که گفتند نترسید از من، شما را کرونا نمی‌گیرد.

این میهمانی و دورهمی هم تمام شد و خدا رو شکر هنوز کسی از جمع ما کرونا نگرفته یا حداقل خبر نداریم، ولی اگر طور دیگری می‌شد الان همه می‌گفتیم‌ای کاش دور هم جمع نمی‌شدیم.

ترس بیش از حد و استرس زیاد درباره کرونا و بی‌خیالی و بی‌توجهی نسبت به این بیماری، هر دو مضر و آسیب‌زا هستند که نمونه هر دو رفتار را این روز‌ها می‌توان در اطراف خود مشاهده کرد.

بسیاری از روانشناسان بر این باور هستند که باید از جو روانی ایجاد شده براساس شیوع بیماری کرونا جلوگیری شود و این موضوع نیز راهکار‌هایی دارد که باید پیگیری‌های لازم در این زمینه صورت بگیرد، زیرا ترس غیرطبیعی باعث اختلال در روند امور جامعه و درمان بیماران مشکوک یا مبتلا می‌شود.

هیچ چیز ترسناک‌تر از خود ترس نیست، مردم می‌دانند که با رعایت یکسری دستورات عملی و ساده همچون دوری از مکان‌های پر تجمع و شست و شوی مکرر دست‌ها می‌توان کرونا را از خود دور کرد.

نماینده علمی کرونا در استان خراسان جنوبی گفت: برخی از شهروندان با داشتن کوچکترین علائم تصور می‌کنند کرونا دارند و این سبب نگرانی آن‌ها شده است.

دکتر مسعود ضیایی با بیان اینکه کرونا می‌تواند خیلی خفیف یا شدید باشد افزود: در حال حاضر که استان درگیر کرونا شده است افراد عادی که دارای علائمی از قبیل سرفه خشک، گلودرد یا تب و لرز به علاوه تنگی نفس چه تب داشته یا نداشته باشند باید به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او بیان کرد: در زمان بررسی بیمار، فردی که تنگی نفس واضح داشته باشند، اکسیژن شریانی وی کمتر از ۹۳ درصد باشد یا تعداد تنفس وی در دقیقه بیشتر از ۳۰ مورد باشد مشکوک به کرونا محسوب می‌شود و باید به مراکز تخصصی مراجعه کند.

متخصص بیماری‌های عفونی و گرمسیری اظهار داشت: اگر فردی تنگی نفس نداشته، اما دارای علائم مذکور و جزو بیماران پرخطر (گروه الف، افرادی دارای نقص ایمنی از جمله بیماران پیوندی، سرطان، شیمی درمانی، ایذر و از این قبیل، گروه ب، بیماران دارای فشارخون، دیابت، بیماری‌های تنفسی و چاقی مفرط) باشد باید برای بررسی‌های بیشتر سی تی اسکن یا عکس ریه انجام بدهند.

او ادامه داد: افراد عادی ۸۰ درصد نیاز به بستری ندارند و افراد مشکوک در صورتی که تنگی نفس نداشته یا نیاز به بستری نداشته باشند در منزل باید تحت مراقبت قرار گیرند.

ضیایی گفت: آن دسته از افرادی که در منزل تحت مراقبت هستند در صورت مشاهده علائم هشدار مانند تنفس سخت، کاهش هوشیاری، قطع نشدن تب تا پنج روز، تشدید سرفه یا سرفه خلط دار باید به پزشک مراجعه کنند تا در محل بیمارستان بستری و تحت مراقبت قرار بگیرند.

او از مردم خواست این بیماری را جدی بگیرند، اما از آن نترسند تاکید کرد: در حال حاضر همه در یک کشتی هستیم که چندین سوراخ دارد اگر جلوی این سوراخ گرفته نشود همه با هم غرق خواهیم شد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند تصریح کرد: اولین مساله این است که یک کار گروهی انجام شود و به دستوراتی که توسط ملوان کشتی داده می‌شود توجه کنیم.

او گفت: کادر درمان تنها بخشی از بیماران را درمان خواهند کرد لذا مردم نقش اصلی شکستن زنجیره و چرخش ویروس کرونا را بر عهده دارند در غیر اینصورت بیمارستان‌ها پر خواهد شد و همه را دچار مشکل خواهد کرد.

ضیایی بیان کرد: شهروندان نکات بهداشتی را رعایت کنند، حتی‌الامکان در منزل بمانند، سفر‌های بین شهری یا روستایی را کنسل کنند.

او افزود: به وضعیت کنونی که پایدار است نگاه نکنید، چون در صورت رعایت نکردن نکات بهداشتی، شاید هفته‌های آتی با حجم زیادی بیمار رو به رو شویم لذا مسوولان بکوشند حرکت‌های بین شهری محدود شده و زمینه حضور شهروندان در معابر عمومی و فضای شهر کاهش یابد.

ویروس کرونا که به ۳۱ استان کشور سرایت کرده، براساس آخرین آمار رسمی، ۷۸ بیمار مبتلا و ۶ فوتی در خراسان جنوبی داشته است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی بیرجند گفت: از ۷۸ مورد مثبت کرونا در استان تاکنون ۳۳ مورد در شهرستان بیرجند، ۱۲ مورد شهرستان قاینات، ۱۲ مورد شهرستان زیرکوه، ۱۰ مورد شهرستان طبس، ۶ مورد شهرستان فردوس، ۲ مورد شهرستان سرایان، یک مورد شهرستان درمیان، یک مورد شهرستان بشرویه و یک مورد (اولین مورد تشخیص کرونا) در شهرستان سربیشه داشتیم.

دهقانی فیروزآبادی افزود: از این تعداد ۳۵ بیمار مبتلا به ویروس کرونا از بیمارستان‌ها ترخیص شدند و دوره نقاهت را می‌گذرانند و ۳۷ نفر همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند و مراحل درمانی را طی می‌کنند.

او همچنین گفت: براساس تحلیل اولیه که برای ۷۸ بیمار مبتلا به کرونا در خراسان جنوبی انجام شده، ۷۵،۵ درصد آن‌ها علائم سرفه، ۷۲ درصد تب و لرز و ۶۵،۵ درصد تنگی تنفس داشتند یعنی همان سه علامت اصلی که جزو علائم این بیماری ذکر شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی بیرجند اظهار داشت: علائم دیگر مثل ضعف، آبریزش بینی و اسهال و تهوع به میزان کمتری در بیماران وجود داشته است.

او افزود: دوسوم بیماران مرد و یک سوم زن هستند و نحوه توزیع آن مانند بقیه کشور‌های دنیا است.

دهقانی فیروزآبادی تاکید کرد: همچنان از مردم درخواست داریم ضمن رعایت بهداشت فردی و پرهیز از سفر، تردد‌های درون شهری را نیز به حداقل برسانند و در خانه بمانند تا بتوانیم زنجیره انتقال ویروس را قطع کنیم.

منبع : ایرنا

 انتهای پیام / ط ا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.