مدیرکل انتقال خون خوزستان:

شیوع کرونا، ذخایر خون در خوزستان را کاهش داد/ بیماران چشم انتظار خون هستند

مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت: شیوع کرونا سبب کاهش ذخایر خون در استان شده، لذا از شهروندان خواهشمندیم برای اهدا خون بشتابند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، عبدالعزیز فقهی مدیرکل انتقال خون خوزستان گفت: به دلیل کاهش شدید ذخایر خونی قادر به تامین نیاز بیماران استان نیستیم اکنون به همه گروه‌های خونی نیاز است، به طوری که در حال حاضر یک سوم از خون مورد نیاز بیماران خوزستانی از استان‌های دیگر تامین می‌شود.

او با اشاره به توقف عمل‌های جراحی در استان افزود: کاهش شدید ذخایر خونی یکی از مهم‌ترین دلایل انجام نشدن عمل‌های جراحی (به جز عمل‌های جراحی اورژانسی) بوده و علت دیگر آن نیاز به تخت‌های بیمارستانی برای مبتلایان به ویروس کرونا است.

فقهی بیان داشت: با وقوع برخی رویداد‌ها از جمله؛ گرم و سرد شدن شدید هوا، بارندگی و یا سیل، مردم مشغله و گرفتاری پیدا کرده و مراجعات برای اهدای خون کاهش می‌یابد، که فراخوان‌هایی برای دعوت از مردم داده می‌شود.

مدیرکل انتقال وخون خوزستان تصریح کرد: شیوع بیماری کرونا و تبلیغات در این زمینه، باعث درگیری ذهن مردم و اضطراب آن‌ها شده که این مساله مراجعه برای اهدای خون را کاهش داده بود، هم اکنون با فراخوان و دعوت از مردم برای اهدای خون، تعداد زیادی از شهروندان حمایت کرده و به مراکز خون گیری مراجعه کرده اند که باید از آن‌ها تقدیر کنیم و امیدواریم این روند ادامه یابد، البته هنوز وضعیت ذخایر خونی به شرایط مطلوب نرسیده و نیاز بسیار بیش از این است.

او ادامه داد: علاوه بر افرادی که به دلیل تصادفات و یا حوادث نیاز به خون پیدا می‌کنند، بیماران تالاسمی و هموفیلی و بیماران مبتلا به سرطان، روزانه خون دریافت می‌کنند و خون برای ادامه حیات این بیماران الزامی است، به طور نمونه بیماران تالاسمی روزانه ۱۰۰ تا ۱۲۰ واحد خون دریافت می‌کنند به این معنی که خون ۱۰۰ نفر از اهدا کنندگان تنها به این افراد اختصاص می‌یابد و عدم مراجعه افراد با زندگی آن‌ها وابسته است، بنابراین از شهروندان خواهشمندیم مشغله‌های مربوط به کرونا مانع مراجعه برای اهدای خون نشود.

عبدالعزیز فقهی با بیان اینکه هیچگونه نگرانی از بابت سرایت بیماری کرونا در زمان اهدای خون وجود ندارد، اذعان داشت: ویروس کرونا از طریق خون قابل انتقال نیست و در مراکز انتقال خون نیز اصول بهداشتی کاملا رعایت می‌شود، بنابراین هیچگونه نگرانی در زمینه این بیماری وجود ندارد.

او اظهار کرد: اهدای خون برای سلامتی افراد نیز مفید است و خون دهندگان مستمر، همیشه نسبت به اثرات مثبت آن اذعان دارند.

فقهی بیان داشت: با همت مردم و ادامه روند اهدای خون ذخایر خونی به شرایطی برسد که در روز‌های آینده به ویژه برای ایام تعطیلات نوروز با کاستی مواجه نشویم.

او در ادامه گفت: در حال حاضر خون مورد نیاز بیماران از اهداکنندگان مستمر تامین می‌شود، اما میزانی که اهدا می‌شود کفاف نیاز روزانه را نمی‌دهد، بنابراین انتظار داریم افراد بیشتری برای اهدای خون اعلام آمادگی کنند تا بتوانیم جان افراد بیشتری را نجات بدهیم.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.