در تیتر امشب مطرح شد؛

هشدار همتی به بانک ها برای تعویق ۳ ماهه اقساط تسهیلات / دلیل افزایش نرخ ارز مشخص شد

رئیس کل بانک مرکزی از مدیران عامل بانک ها درخواست کرد تا در اجرای تعویق ۳ ماهه اقساط بانکی همراهی کنند.

به گزارش خبرنگار بورس،بانک و بیمه  گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی در برنامه تیتر امشب ضمت تسلیت درگذشتگان کشور به دلیل ویروس کرونا اظهار کرد: مجموع تصمیمات دولت در نظام بانکی تاکنون تعویق اقساط وام های کسانی بوده که کسب وکارهایشان آسیب دیده است.

وی افزود: دولت کارگروهی را تعیین کرده است که تصمیمات مقابله با کرونا را سامان می دهد.

همتی ابراز کرد: از مردم و کسب و کارها خواستیم که به بانک ها مراجعه نکنند.

وی ضمن تذکر به بانک ها در بحث تعویق اقساط بیان کرد: شاید برخی بانک ها ابلاغ ما را دریافت نکردند اما اخذ قسط از حساب مشتریان خلاف قانون است.

همتی ادامه داد: از مدیران عامل بانک ها خواهش می کنم که بانک ها در تعویق اقساط همراهی کنند.

این مقام مسئول گفت: تراکنش های اینترنتی در کشور به شدت رشد داشته است. تراکنش های خرید اینترنتی در آبان امسال ۸۸  میلیون بوده  که در بهمن ۹۸ میلیون شده است.

رئیس کل بانک مرکزی بیان کرد: ۵۵ درصد از جرائم سایبری بعد از اجرای رمز پویا کاهش پیدا کرده است. مجموع انتقال وجه از ۴۵۰ هزار تومان به ۶۲۰ هزار تومان رشد داشته است.

وی گفت: هرکس می خواهد بیش از ۱۰۰ میلیون تومان حواله کند باید به شعبه مراجعه کند که تعداد آن کم است.

رئیس کل بانک مرکزی ادامه داد: مردم می توانند بسیاری از کارها از قبیل افتتاح حساب را به تعویق بیندازند.

همتی به محدود شدن شعب بانکی و  باجه مخصوص دریافت و پرداخت وجه اشاره کرد و گفت: تعدادی از بانک ها هنوز به علت نبود امکانات و نبود آموزش های لازم  اقدام به این کار نکرده اند.

رئیس کل بانک مرکزی به فعالیت جهادی کارمندان بانکی اشاره کرد و گفت: از تمام همکارانم در بانک ها تشکر می کنم و از مردم می خواهم به بانک ها مراجعه نکنند.

همتی به مدیران بانکی در خصوص شیفت بندی کارمندان بویژه مراعات حال بانوان کارمند بانکی از جمله مادران اشاره کرد و گفت: مدیران بانکی باید شیفت بندی را رعایت کنند.

رئیس بانک مرکزی تصریح کرد: دریافت تسهیلات ۵ میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول حق ماست و ۶۰ سال است از این حق استفاده نکردیم.

وی افزود: نامه ای مبنی بر استفاده از این حق نوشته و ارسال کردم تا ببینیم که جهان در قبال مسئولیت خود چه حرفی دارد اگر آمریکا قصد دخالت داشته باشد چهره خود را نشان خواهد داد.

رئیس کل بانک مرکزی به پیگیری مداوم بانک مرکزی برای استفاده از حق مردم از صندوق بین المللی پول اشاره کرد و گفت: عده ای مرا بابت این موضوع سرزنش کردند اما این حق ایرانیان است.

او بیان کرد: ۳۹.۲ میلیارد دلار تامین ارز برای واردات کشور کرده ایم و این نشانگر این است که ما مشکل ارزی نداریم و درخواست حقمان از صندوق بین المللی پول عجز و تمنا نیست.

وی تاکید کرد: هیچ مشکلی برای تامین ارز دارو و تجهیزات نداریم. تاکنون ۱۴ میلیارد دلار کالای اساسی و تجهیزات پزشکی و دارو وارد کشور شده است.

همتی ابراز کرد: در هفته گذشته شایعات منجر شد تا مردم یک شبه به خرید مواد غذایی و بهداشتی هجوم ببرند و در نهایت فردای آن روز فروشگاه ها دوباره پر از اقلام بودند در حالی که در بسیاری از کشورها فروشگاه ها خالی و صفوف طولانی می شد.

رئیس کل بانک مرکزی به تامین ذخایر ارزی کشور اشاره کرد و گفت: ۲۴.۴ میلیارد دلار صادرکنندگان غیر نفتی ارز به کشور بازگرداندند. ده ها میلیارد تومان از ذخایر ما به دستور آمریکا بلوکه شده که ما در تلاش برای آزادسازی آن هستیم.

همتی به مثبت شدن رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: معتقدم شعار رهبر معظم انقلاب به مضموم رونق تولید تحقق یافته است. بخش های خدماتی و تولیدات داخلی تلاش وسیعی داشته اند. در سه ماهه سوم (پاییز) رشد اقتصاد با نفت ۱.۲ درصد و بدون نفت ۳.۳ درصد رشد شده است.


رئیس کل بانک مرکزی به تامین ذخایر ارزی کشور اشاره کرد و گفت: ۲۴.۴ میلیارد دلار صادرکنندگان غیر نفتی ارز به کشور بازگرداندند. ده ها میلیارد تومان از ذخایر ما به دستور آمریکا بلوکه شده که ما در تلاش برای آزادسازی آن هستیم.
 
همتی به مثبت شدن رشد اقتصادی کشور اشاره کرد و گفت: معتقدم شعار رهبر انقلاب به مضموم رونق تولید تحقق یافته است. بخش های خدماتی و تولیدات داخلی تلاش وسیعی داشته اند. در سه ماهه سوم (پاییز) رشد اقتصاد با نفت ۱.۲ درصد و بدون نفت ۳.۳ درصد رشد داشتیم.
 
او گفت: در سال ۹۸  اتفاقاتی بسیاری زیادی از جمله سیل تا کرونا رخ داد که منجر به تورم و افزایش نرخ ارز شده است اما تاکنون نرخ ارز ۱۵ درصد رشد داشته است که ارزش ذاتی آن نرخ های فعلی ارز نیست.

وی افزود: بسته شدن مرزها و شایعات منجر شده است صرافی ها با تشنج کوتاهی همراه شوند اما به تدریج بازار ارز به حالت قبل بازمی گردد. سال جدید با سیاست های جدید ارزی شاهد اتفاقات بهتری خواهیم بود.

این مقام مسئول گفت: نرخ ارز در سامانه نیما کاهشی بوده و عمده تامین ارز ما از این سامانه است. روزانه بیش از ۱۵۰ میلیون یورو ارز در سامانه نیما عرضه می شود که در مقابل بازار عددی نیست.

وی گفت: عمده خرید ارز از بازار آزاد خود بانک مرکزی است.

این مقام مسئول به پرداخت بیش از ۸۵۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات به تولیدکنندگان اشاره کرد و گفت: طرح گام یکی از بهترین راه حل های حمایت از کسب و کارهاست که در هفته آینده در بورس نیز قابل خرید و فروش خواهد بود.
 
رئیس کل بانک مرکزی گفت: خدمات بانکی ناشی از چک‎های برگشتی از یک اسفند ۹۸ تا ۳۱ اردیبهشت سال بعد قطع نمی‎شود.

وی به عملیات بازار باز نیز گذری زد و گفت: تاکنون عملیات بازار باز وجود نداشت. کنترل تورم و کنترل سودبانکی هدف ماست. هفته ای یکبار اوراق را خریداری می کنیم.

این مقام مسئول به عدم عمق بازار اوراق اشاره کرده و گفت: بانک مرکزی اوراق را در نرخ ۱۸.۴ نگه داشته و این رقم قابل توجهی است.

همتی اشاره کرد: انتظارمان از دولت این است که صدور اوراق را بیشتر کند.
 
این مقام مسئول با اشاره به ادغام بانک های وابسته به نیروهای مسلح گفت: کار ۳ بانک به پایان رسیده و آخرین جلسات هم برگزار شده است . امیدواریم کار سایر بانک ها هم عملیاتی شده و اوایل سال ۹۹ اعلام ادغام رسمی را داشته باشیم.

وی گفت: امسال برای سیستم بانکی بسیار شلوغ و سنگین بود اما مجامع عمومی بانک ها خبرهای خوبی به ما ابلاغ کرده است.

رئیس کل بانک مرکزی از اقتصاددانان و نویسندگان درخواست کرد تا از پیش بینی های منفی و آسیب زننده به کشور خودداری کنند.

وی افزود: وضعیت کشور منفی و سیاه نیست و سیستم بانکی در تلاش است و رشد اقتصادی واقعی است. نمی گوییم از دولت تعریف کنید بلکه این رشد اقتصادی همت تولیدکنندگان و مردم است.
 
این مقام مسئول گفت: پیش بینی ما این بود که تورم به غیر از تاثیر کرونا ۲۰ درصد باشد اما این بین برخی تورم های سیاهی را تصور می کنند که  بیان آن خالی کردن دل مردم است.

همتی در پایان گفت: تاکید می کنم مردم خطرات کرونا را جدی بگیرند.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار