کمین میهمان ناخوانده مرگبار در تجمع‌های چهارشنبه‌سوری/ اگر از جان خود سیر نشده‌اید، امروز در خانه بمانید

با توجه به شیوع ویروس کرونا بهتر است امشب همه در خانه بمانیم تا از خطرات احتمالی در امان باشیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، شیوع بیماری کرونا که از آخرین ماه سال جاری در استان قزوین هم آغاز شده، شرایطی ایجاد کرده که تنها چاره آن پناه بردن به چهاردیواری خانه است.

کرونادر کمین تجمع‌های چهارشنبه سوری/ در خانه بمانیم

در این مدت پویش‌های مردمی زیادی با عناوین «در خانه بمانیم» و «قرنطینه خانگی» به راه افتاده تا شهروندان را در مورد خطر‌های شیوع ویروس کرونا آگاه کنند، اما با فرارسیدن شب چهارشنبه آخر سال یا همان چهارشنبه سوری، خطر تجمع مردم، به ویژه کودکان، نوجوانان و جوانان بیش از هفته‌های اخیر در معابر عمومی احساس می‌شود که می‌تواند زنجیره شیوع کرونا در استان قزوین را گسترده کرده و قزوین را وارد بحران جدی در حوزه سلامت کند.

در این میان خطر انتقال ویروس کرونا از طریق مواد آتش زایی که اکثراً از مبادی غیرقانونی و قاچاق از کشور‌هایی مانند چین وارد می‌شوند هم در حد بالایی وجود دارد که می‌تواند در کنار خطرات همیشگی چهارشنبه سوری، کام هم استانی‌ها را این بار تلخ‌تر از گذشته کند، زیرا این بار تمامی بیمارستان‌ها درگیر بیماران کرونا است و امکانات جوابگو نیست و از سویی احتمال ابتلای آسیب دیدگان حوادث چهارشنبه سوری به کرونا نیز بسیار بالاست.

حضور جمعی در مراسم چهارشنبه سوری بسیار خطرناک است

یک پزشک قزوینی با بیان اینکه ویروس کرونا خطرات چهارشنبه سوری امسال را مضاعف کرده، گفت: علاوه بر خطر انفجار مواد محترقه غیرمجاز که می‌تواند منجر به مصدومیت‌های فیزیکی شود، این خطر هم وجود دارد که دست به دست شدن این مواد منجر به انتقال ویروس کرونا از افراد ناقل به دیگران شود.

سیده نیره موسوی افزود: همچنین حضور جمعی و خانوادگی افراد در مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند بسیار خطرناک باشد؛ چرا که در چنین تجمعاتی ویروس کرونا به راحتی می‌تواند از فردی به فرد دیگر منتقل شود، بنابراین نیروی انتظامی باید تمام کوشش خود را به کار گیرد تا چنین تجمع‌هایی شکل نگیرد.

کرونادر کمین تجمع‌های چهارشنبه سوری/ در خانه بمانیم

وی با ذکر اینکه شکست ویروس کرونا با شعار دادن ممکن نیست و در فضای مجازی هم نمی‌شود ویروس کرونا را شکست داد، تصریح کرد: در عمل همه باید اصول پیشگیری را رعایت کنیم؛ زیرا چرخش سریع این ویروس در جامعه باعث مبتلا شدن افراد بیشتری می‌شود و نظام درمانی را از پای در آورده، مرگ و میر را بالا می‌برد.

موسوی اضافه کرد: متولیان بهداشتی بار‌ها اعلام کرده‌اند که برای غلبه بر کرونا در هیچ کجای دنیا، راهی جز کاهش تردد و مراودات اجتماعی و در خانه ماندن وجود ندارد، بنابراین باید در شب چهارشنبه آخر سال تا می‌توانیم در خانه‌هایمان بمانیم و به همدیگر کمک کنیم تا هر چه زودتر شیب شیوع و ابتلای این بیماری ویروسی نزولی شود.

وی ادامه داد: اگر شب چهارشنبه سوری را در خانه بمانیم، علاوه بر اینکه از صدمات فیزیکی در امان می‌مانیم، می‌توانیم از گسترده‌تر شدن زنجیره شیوع ویروس کرونا جلوگیری کنیم.

اجرای برنامه‌های چهارشنبه سوری ممنوع است

مدیرعامل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین هم با بیان اینکه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا، اجرای برنامه‌های چهارشنبه سوری در سطح شهر ممنوع شده، گفت: سال‌های قبل مکان‌های مشخصی برای اجرای آئین‌های چهارشنبه سوری پیش بینی می‌شد؛ اما امسال اجرای برنامه‌هایی که منجر به تجمع مردمی می‌شود، ممنوع است.

مجتبی منتظری افزود: با این حال سازمان آتش نشانی آمادگی کامل برای مقابله با حوادث احتمالی را دارد و از ایجاد هر گونه تجمع جلوگیری خواهد کرد تا مردم قزوین در خانه بمانند و خطری آن‌ها را تهدید نکند. در ضمن از جوانان و نوجوانان می‌خواهیم که در خانه بمانند و مراسم چهارشنبه سوری را حتی در جمع‌های خانوادگی برگزار نکنند.

کرونادر کمین تجمع‌های چهارشنبه سوری/ در خانه بمانیم

وی همچنین به گندزدایی گذرگاه‌های شهری توسط آتش نشانان قزوینی اشاره کرد و گفت: طبق جدولی که در اختیار داریم، هر سه روز یک بار معابر عمومی و پرتردد شهر و نواحی منفصل شهری را ضدعفونی می‌کنیم.

منتظری ضمن تشکر از همراهی نیرو‌های بسیج و مردم برای ضدعفونی سازی معابر و اماکن عمومی، ادامه داد: کارکنان سازمان آتش نشانی هر روز از ساعت ۱۱ شب تا ۳ بامداد مشغول ضدعفونی معابر و گذرگاه‌های شهری هستند و این کار تا پایان بحران شیوع ویروس کرونا ادامه خواهد داشت.

خطر انتقال مصدومان چهارشنبه سوری به مراکز درمانی

همچنین معاون امنیتی و سیاسی استاندار قزوین هم ضمن تاکید بر خودداری مردم از حضور در هر گونه تجمع در شب چهارشنبه آخر سال، گفت: امسال به دلیل شیوع کرونا در استان قزوین شرایط ویژه‌ای داریم؛ چرا که دست به دست شدن مواد محترقه و تشکیل تجمع انسانی می‌تواند شیوع این ویروس را گسترش دهد.

کرونادر کمین تجمع‌های چهارشنبه سوری/ در خانه بمانیم

منوچهر حبیبی افزود: سال‌های قبل نگرانی ما معطوف به انفجار مواد محترقه و هنجارشکنی برخی افراد و ایجاد مزاحمت آن‌ها برای خانواده‌ها بود، اما متأسفانه امسال به دلیل انتشار و سرایت ویروس کرونا نگرانی‌های ما دوچندان شده و لازم است همه دستگاه‌ها از جمله نیروی انتظامی مواظب باشند تا از این روز به سلامت عبور کنیم.

معاون سیاسی استاندار همچنین با اشاره به تأثیر مصدومیت‌های معمول چهارشنبه سوری در ابتلای افراد به کرونا، گفت: ایجاد حوادثی مانند انفجار و آتش سوزی سبب می‌شود که مصدومان به مراکز درمانی انتقال پیدا کنند که با توجه به وجود بیماران کرونایی و افراد ناقل در این مراکز، زمینه ابتلای مصدومان به ویروس کرونا بیشتر می‌شود.

حبیبی اضافه کرد: همچنین در شرایط کنونی که پزشکان و پرستاران ما مشغول درمان و پرستاری از بیماران مبتلا به بیماری کووید -۱۹ هستند، انتقال مصدومان چهارشنبه سوری به مراکز درمانی می‌تواند فشار کاری کادر درمانی ما را افزایش دهد و خستگی بیشتر آن‌ها را در پی داشته باشد که این امر کادر درمانی ما را در مقابل کرونا آسیب پذیرتر می‌کند.

وی از خانواده‌های قزوینی خواست با توجه به شرایط بحرانی شیوع ویروس کرونا از برپایی هر گونه مراسمی با عنوان چهارشنبه سوری اجتناب کنند و با در خانه ماندن، جان خود و فرزندانشان را از خطرات مضاعف امسال مصون بدارند.

با توجه به اینکه تاکنون بیش از ۴۴۷ نفر در استان قزوین به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که متأسفانه ۴۹ نفر از آن‌ها جان خود را از دست داده‌اند، لازم است توصیه‌های مسئولان را برای برپا نکردن مراسم چهارشنبه سوری، به ویژه تجمع نکردن و استفاده نکردن از مواد آتش زا که احتمال آلودگی به ویروس را دارند جدی بگیریم و در شرایطی که متولیان امور تاکید می‌کنند از خانه خارج نشوید، مگر برای کار‌های ضروری، باید به آن عمل کرده و شک نکنیم که اگر مردم اصول پیشگیری از شیوع ویروس را رعایت نکنند، مسئولان هم ناچار می‌شوند با قوه قهریه، افراد را در خانه نگه دارند و مانع حضور آن‌ها در جامعه شوند.

همراه با پویش ما در خانه می‌مانیم

آخرین چهارشنبه امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا و درگیری بیمارستان‌های استان برای درمان مبتلا به این بیماری می‌تواند در صورت بی احتیاطی و بی توجهی به تاکید مسئولان مبنی بر خودداری از آتش افروزی حوادث جبران ناپذیر و در نهایت خسارات سنگینی به ساختار جامعه وارد کند و بی گمان کمتر کسی طاقت آن را دارد که با بی احتیاطی خود را درگیر بیماری کرونا و سوختگی و نقص عضو ناشی از آتش بازی کند.

کرونادر کمین تجمع‌های چهارشنبه سوری/ در خانه بمانیم

کمی با خود بیندیشیم و حوادث سال‌های گذشته چهارشنبه سوری و مرگ و میر‌های ناشی از کرونا را با خود مرور کنیم و بدانیم منطقی نیست یک لحظه شادی کاذب و خطرناک و آتش بازی را به سلامتی ترجیح دهیم. برای حفظ سلامت خود امشب در خانه بمانیم.

منبع: مهر

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار