آخرین چهارشنبه سال را با انتشار کرونا به آتش نکشید

در این ایام که کادر درمان مشغول مداوای بیماران کرونایی هستند با بیرون رفتن و آتش‌بازی، بار تازه‌ای بر دوش آن‌ها نگذارید.

به گزارش  حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، در چهارشنبه سوری امسال، کادر درمان مشغول مداوای بیماران کرونایی و پرسنل آتش نشانی در حال ضدعفونی کردن شهر هستند.

بهتر است با بیرون رفتن و آتش‌بازی، بار تازه‌ای بر دوششان نگذاریم و چهارشنبه سوری امسال، با انتشار کرونا سلامت شهر را به آتش نکشیم.
 
سیداسماعیل حسن پور فوق تخصصی جراحی پلاستیک، ترمیمی و سوختگی در خصوص اقدامات مراکز درمانی برای این روز، عنوان کرد: هر سال برای مجروحان مراسم چهارشنبه سوری در بیمارستان‌ها ظرفیت ایجاد می‌کردیم و تمام کادر درمانی و پرسنل آماده باش کامل بودند، اما امسال پرسنل با تمام قوا برای مقابله با بیماری کرونا در تلاشند و بخش اعظمی از ظرفیت بخش‌ها به این بیماری اختصاص دارد.

حسن پور با اشاره به مواردی که در سال‌های اخیر به علت شرکت در مراسم چهارشنبه سوری به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کردند، ادامه داد: در سال‌های اخیر با نزدیک شدن به روز سه شنبه آخر سال مجروحان بسیاری را به علت انفجار مواد محترقه در بیمارستان پذیرش می‌کردیم و حتی در بسیاری از مواقع افرادی که فقط نظاره گر مراسم افراطی این روز بودند در لیست بیماران قرار می‌گرفتند. از همین رو، شاهد جراحت‌هایی بودیم که درمان آن‌ها اغلب به بهبودی کامل ختم نمی‌شد و افراد با معلولیت به جامعه بازمی گشتند.

عوارض استفاده از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوری

او  گفت: سوختگی‌های وسیع، انفجار اندام ها، خردشدگی مفاصل، آسیب شدید به تاندون‌ها و بافت پوست، آسیب شدید به اندام‌های صورت و کوری را از جمله عوارض استفاده از مواد محترقه در مراسم چهارشنبه سوری است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی نقش رسانه‌ها و نیروی انتظامی را در افزایش آگاهی مردم و کاهش تلفات این روز بی بدیل دانست و گفت: صدا وسیما و سایر خبرگزاری‌ها می‌توانند با اطلاع رسانی به موقع و صحیح، آمار مجروحان را به صفر برسانند. البته تاکنون تلاش‌های این ارگان‌ها به نتایج مطلوبی رسیده است.

حسن پور، ضمن توصیه اکید به مردم برای ماندن در منزل، اوضاع کشورو حتی جهان را بحرانی دانست و افزود: هموطنان می‌توانند با در خانه ماندن و رعایت اصول بهداشت اولیه، در کاهش درگیری کادر درمان در این شرایط بحرانی سهیم باشند.

اودر خصوص شرایط مراکز درمانی و پذیرش مجروحان احتمالی به مناسبت چهارشنبه سوری، عنوان کرد: به علت شیوع ویروس کرونا، از پذیرفتن بیماران الکتیو امتناع کرده ایم و بخش اعظمی از ظرفیت بیمارستان را به رسیدگی به بیماران کرونایی اختصاص داده ایم. از طرفی نگهداری از این بیماران نیازمند تمهیداتی است که در عمل رسیدگی به سایر بیماران را دشوار می‌کند، چراکه بخش ها، راهروها، وسایل حفاظتی و بهداشتی، سرویس‌ها و سایر موارد مرتبط با بیماران کرونایی باید از سایرین جدا باشد.

حسن پور در پایان کادر درمان را خدمتگزار مردم خواند و گفت: به هر حال در هر شرایطی مراکز درمانی باید برای ارائه خدمت به مردم آماده باشند.
 
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۴۲ ۲۷ اسفند ۱۳۹۸
من جای وزیر بهداشت بودم اون افرادی که در اثر ترقه بازی آسیب دیدن رو تو بیمارستان ها بستری نمی کردم تا تو آتشی که خودشون رو انداختن بسوزن
آخرین اخبار