حقایقی جالب درباره بیابان و کویر

در گزارش زیر به ما همراه باشید تا برخی از حقایق جالب در مورد بیابان‌ها را کشف کنیم.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،چشم اندازی وسیع که در حدود یک سوم سطح زمین را پوشاندند و خشک هستند. انواع بیابان شنی، یخی یا سنگی و صخره‌ای می‌باشد. جمعیت کم ساکن و نبود بارش به هر گونه‌ای از ویژگی‌های بیابان‌ها و کویرهاست. اما، کویر‌ها چندین ویژگی قابل توجه دارند. کویر‌ها ممکن است خسته کننده باشند، اما بسیاری از جقایقی جالب درباره آن‌ها وجود دارد که سبب حیرت شما می‌شود. بیایید برخی از حقایق جالب در مورد بیابان‌ها را کشف کنیم.

حقایقی جالب درباره بیابان و کویر

۱- عرصه‌ای مناسب برای میدان جنگ: بیابان‌ها خالی از جمعیت غیرنظامی است. این امر باعث می‌شود که طرف‌های درگیر جنگ بتوانند بدون نگرانی در مورد هر چیز دیگری مبارزه کنند. گزارش‌ها نشان می‌دهد که نزاع‌ها در جنگ جهانی اول و جنگ جهانی دوم در بیابان‌ها صورت گرفته است. نیرو‌های نظامی مجبور به انجام عملیات با آنچه بودند که تدارکات آورده بودند. هر زمان که یک از طرفین به سمت جلو پیشرفت می‌کرد، تدارکات طرف مقابل به عقب بازمی‌گشتند. طرفی که عقب نشینی می‌کرد فاصله کوتاهی برای پوشش داشت که این کار به تجهیز کردن آن‌ها کمک می‌کرد. بنابراین، نظامی‌ها به عقب و جلو می‌رفتند.

۲- نیرویی برای زمین: پوشش کم ابر، تجمع گیاه کمتر و نبود جمعیت شهری؛ همه این‌ها بیابان را برای مزارع خورشیدی ایده‌آل می‌سازند. وجود مایل‌ها و مایل‌ها مزارع خورشیدی وسیع زراعت را برای کل ملت‌ها ممکن می‌کند. کویر Mojave دارای چندین مزرعه موفق است. کویر Sahara دارای پتانسیل تولید نیرو برای چندین کشور است.

۳- چی؟ زراعت در بیابان!: کالیفرنیا تلاش کرده است تا کشاورزی بیابانی را در دره امپریال ایجاد کند. رودخانه کلرادو مزارع را از طریق شبکه‌های لوله کشی و کانال‌ها آبیاری می‌کند. اگرچه عواقبی از قبیل شوری و کاهش جریان آب وجود داشته است، این پروژه نمونه‌ای از زراعت در بیابان است. با تقاضای رو به رشد محصولات کشاورزی این مثال دلیلی می‌شود که بیابان‌ها به مزارع کشاورزی تبدیل شوند.

حقایقی جالب درباره بیابان و کویر

۴- فرسایش توسط طوفان گرد و غبار: ذرات خاک و گرد و غبار به راحتی توسط باد جابجا می‌شوند و در مناطقی دور می‌نشینند. این حرکت منجر به تخریب بیشتر زمین می‌شود. گفته می‌شود اکثر آمریکای مرکزی و جنوبی مواد معدنی را از کویر Sahara غربی به دست می‌آورند. کاهش دید برای حمل و نقل جاده‌ای و هوایی، آسیب رساندن به اموال و سلامت افراد، از دیگر اثرات این فرآیند است.

۵- بیابان‌های مریخ: مریخ سیاره‌ای دیگر غیر از زمین است که در آن بیابان یافت شده است. تپه‌های شنی وسیع‌تر در وسط آن و صحرا‌های کوچک‌تر در نزدیکی قطب وجود دارد. طوفان گرد و غبار در اینجا نیز معمول است، هر چند قوی‌تر از آن‌هایی است که در زمین رخ می‌دهد.

۶- عاری از باران: باران در بیابان‌ها در محدوده رشته کوه‌ها رخ می‌دهد. عبور باد‌های غنی از رطوبت از کنار هم و رفتن به سمت بالا از یک طرف باعث بارش می‌شوند. وقتی آن‌ها از طرف دیگر عبور می‌کنند، تبدیل به طوفان گرد و غبار می‌شوند. در سمتی که باد جریان ندارد باران می‌بارد، در حالی که طرف مقابل درگیر طوفان است.

حقایقی جالب درباره بیابان و کویر

 

۷- در طول روز هیچ کاری انجام نمی‌شود: دمای رو به رشد در کویر در طول روز مانع از فعالیت حیوانات می‌شود. مارمولکها، مار‌ها و دیگر حیوانات وقتی که خورشید غروب می‌کند و گرمای سطح زمین کمتر می‌شود خارج می‌شوند. شاخصه‌هایی مانند حرکت یک وری و میزان متابولیسم پایین به زندگی بهتر این حیوانات کمک می‌کند.

۸- این قطب جنوب است نه Sahara: تا به حال در مدرسه به ما گفتند که Sahara بزرگترین صحرا است. اما در واقع این نیست و قطب جنوب بزرگتر است. Sahara سه و شش میلیون مایل مربع را پوشش می‌دهد و با ۱۱ کشور مرز دارد. حال اندازه قطب جنوب را تصور کنید.

۹- نوسان دمایی: هوا در کویر فاقد رطوبت است. رطوبت به تنظیم درجه حرارت هوا کمک می‌کند. عدم وجود رطوبت موجب افزایش دمای روز در کویر تا ۱۰۰ F می‌شود و در شب به ۲۵ F می‌رسد. گرما به سرعت همه جا را فرا می‌گیرد، زیرا منابعی برای حفظ حرارت در کویر وجود ندارد.

۱۰- الگو‌های بادی و عرض جغرافیایی: می‌توان متوجه شد که الگو‌های بادی و عرض جغرافیایی نقش مهمی ایفا می‌کنند. در محدوده‌های کوهستانی یک طرف باران می‌بارد در حالی که طرف دیگر نمی‌بارد. مناطق ناحیه شمال و جنوب استوا نیز مناطق بیابانی هستند.

۱۱- زیست مناسب: مواد غذایی و رطوبت کم برای حیوانات این را ضروری ساخته است که آن‌ها را ذخیره کنند. متابولیسم پایین بدن به صرفه جویی در انرژی به جیوانات کمک می‌کند. اگر بدن حیوانات جایگاهی بشود برای چربی آن‌گاه از گرمای بیش از حد می‌میرند. از این رو آن‌ها انرژی و همان مقدار کم چربی را در مکانی خاص مانند شتر ذخیره می‌کنند.

۱۲- به دست آوردن یک لقمه نان در کویر سخت است: برخی پرندگان می‌توانند تا ارتفاع‌های بالا پرواز کنند تا خودشان را خنک کنند. بعضی از آن‌ها می‌توانند فاصله‌های زیادی را برای رسیدن به آب و جستجوی غذا پرواز کنند.

۱۳- سیل لحظه‌ای: در کویر خیلی باران باریده نمی‌شود. کویر آتاکاما به مدت ۴۰۱ سال است دربارندگی ندیده است. هرچند زمانی که باران می‌آید، باران سیل آسا خواهد بود. بسیاری از این باران‌ها به زیر زمین رسوخ می‌کند. قسمت عمده‌ای از باران‌ها جریان‌های موقت ایجاد می‌کند که موجب آب شدن رودخانه‌های خشک کویر می‌شوند که Wadis نامیده می‌شود.

۱۴- معمای کویر: جستجو برای آب در کویر جدید نیست. در جا‌هایی نور سبب می‌شود که خیال کنیم آب دیده‌ایم که در واقع نیست. این همان معمای کویر است که سراب نامیده می‌شود که به آن Fata Morgana نیز گفته می‌شود.

۱۵- اروپا بدون کویر: خب، اروپا از بابت نداشتن کویر و بیابان خوش شانس است، اما بعضی مناطق آن نیمه خشک هستند.

۱۶- بیابان: بیابان به معنای رها شده است. مناطق با جمعیت اندک، سرزمینی خشک که برای زندگی نامناسب است را بیابان و کویر می‌گویند.

منبع: وینوک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار