یک متخصص بیماری‌های عفونی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

احتمال دارد عوارض تنفسی ناشی از کرونا تا سال‌های طولانی بماند

وزیریان گفت: احتمال دارد عوارض تنفسی ناشی از کرونا تا سال های زیادی گریبان گیرتان شود.

آرمین وزیریان متخصص بیماری های عفونی  در گفت و گو با خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره ویروس کرونا گفت: حدود ۱۴ درصد افرادی که مبتلا به این ویروس می شوند در بیمارستان ها بستری خواهند شد و ریه های آنها به شدت درگیر می شود و احتمال دارد عوارض تنفسی ناشی از کرونا تا سال های زیادی گریبان گیرتان شود.

او افزود: شدت درگیری افراد بر اثر ویروس کرونا کاملا متفاوت بوده و ممکن است یک یا دو لکه در ریه فرد به صورت درگیری مختصر دیده شود و در درگیری کرونا در فرد دیگر ریه هایش را دچار اختلال کند.

این متخصص عفونی و تب دار دانشگاه تصریح کرد: واقعیت این است که نمی توان اتفاقات زندگی فردی را که بر اثر ویروس کرونا ریه هایش نابود شده است را  پیش بینی کرد.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ آجیل شب عید را چگونه ضدعفونی کنیم؟


وزیریان اظهار کرد: فردی که بر اثر ابتلا به ویروس کرونا در بیمارستان حاضر می شود و کادر درمانی برای او درمان های ضد ویروس تجویز می کند علائم کرونا بسیار کمتر می شود ولی واقعیت این است که مشخص نیست ریه فردی که تخریب شده است جتی اگر به زندگی عادی برگردد تا چه میزان ظرفیت ریه اش حفظ خواهد شد؛ بنابراین باید منتظر ماند.

این متخصص عفونی ادامه داد: با افراد که صحبت می کنیم اکثرا تردد در مکان های شلوغ و پرتردد را ذکر می کنند، البته مواردی هم دیده شد که افراد در خانه های پرجمعیت و با رفت و آمد زیاد زندگی می کردند.  


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ چه نکاتی هنگام کوتاهی ریش در آرایشگاه‌ها باید رعایت شود؟


وزیریان اظهار کرد: بررسی ها و مطالعات گوناگون نشان داده است که 5 درصد بیماران به آی سیو می روند و مرگ و میر در مراکز و مکان های مختلف کاملا متفاوت است ولی کسی که مواجه زیادی در اماکن شلوغ و پرتردد داشته است یا مبتلا به بیماری زمینه ای شدیدی بوده اند، ریسک زیادی در ابتلا به ویروس خطرناک و کشنده کرونا خواهند داشت.

این متخصص بیماری های عفونی ادامه داد: ویروس کرونا کاملا غیر قابل پیشگیری بوده و ممکن است فرد جوان هم کارش به آی سیو بکشد ولی افرادی که بیماری های زمینه ای دارند، مسن هستند و مواجه بیشتری با افراد داشته اند، ممکن است به آی سیو بروند و حتی جان خود را هم از دست بدهند.


بیشتر بخوانید: ویروس کرونا؛ سوال مهمی که سازمان بهداشت جهانی پاسخ داد


سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است: در حال حاضر امن ترین و بهداشتی ترین مکان موجود منزل است پس بیاید با ماندن در خانه و کنارگذاشتن ترددهای غیر ضروری در بیرون منزل برای همیشه با این ویروس خداحافظی کرده و سلامت جسمانی خود و دیگران را به خطر نیندازیم؛ چرا که بیشترین آمار مرگ و میرهای ناشی از ویروس کرونا تنها به علت تردد در اماکن شلوغ مانند کوچه و خیابان بوده است. همه افراد مستعد ابتلا به این بیماری هستند و هیچ فردی نمی تواند از آن فرار کند مگر اینکه توصیه های وزارت بهداشت که همان اصول بهداشتی است را رعایت کند.

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار