باید از تمام ظرفیت‌های سرمایه گذاری کشور در صنعت فضایی استفاده شود

رئیس سازمان فضایی با تاکید بر اهمیت ویژه فناوری فضایی در توسعه آینده کشور تصریح کرد: باید از تمام ظرفیت‌های سرمایه‌گذاری کشور استفاده کرد.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، صنعت ساخت ماهواره یکی از فناوری‌های مهم است که تنها تعداد معدودی از کشور‌های جهان به آن دست یافته‌اند که ایران هم چند سالی است به این عرصه ورود کرده است و ظرف مدت کوتاهی توانسته به دستاورد‌های قابل توجهی در این زمینه برسد. ساخت ماهواره‌ها و ماهواره‌بر‌های متعدد به دست دانشمندان جوان کشورمان در سایه تحریم‌های سخت و یکجانبه از سوی ایالات متحده گواه روشنی است بر توانایی و استعداد دانشجویان ایرانی که در عرصه بین‌الملل همواره حرفی برای گفتن داشته‌اند.

از میان کشور‌هایی که در فضا ماهواره دارند ۵۸ مورد از آن‌ها توانایی ساخت ماهواره را دارا هستند و مابقی به سایر کشور‌ها درخواست ساخت می‌دهند، چرا که یک اقدام علمی بوده و زیرساخت‌های لازم را می‌طلبد که هر کشوری دارای این توانمندی‌ها نیست.

۶۰ درصد ماهواره‌ها در حال حاضر کاربرد مخابراتی و رادیو تلویزیونی دارند و تنها این ۵۸ کشور قادرند ماهواره عملیاتی بسازند که در میان آن‌ها هم تنها ۱۰ کشور هستند که توانایی پرتاب ماهواره دارند. جمهوری اسلامی ایران هم به همت دانشمندان و نخبگان جوان این مرز و بوم، در سال‌های اخیر توانسته به این کشور‌های محدود دارنده فناوری فضایی دست یابد.

با توجه به شباهت ماهواره‌بر‌ها با موشک این سوال برای افراد پیش می‌آید که چه تفاوتی میان این دو  وجود دارد. در همین رابطه خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی   گفت‌وگویی با مرتضی براری رئیس سازمان فضایی داشته که در ادامه ارائه شده است.

رئیس سازمان فضایی درخصوص تفاوت‌ها و اشتراکات بین موشک و ماهواره‌بر‌ها گفت: فناوری استفاده شده در موشک‌های نظامی و ماهواره‌بر‌ها چه از نظر ساختاری و آلیاژ‌های بکار رفته و چه از نظر محل و نوع پرتاب کاملا دو فناوری متفاوت به حساب می‌آید. ایستگاه‌های پرتاب ماهواره‌بر‌ها در تمام دنیا شناخته شده و دارای شناسه و قابل رصد هستند در حالیکه پایگاه‌های پرتاب موشک‌ها با استتار لازم و نامشخص بوده و طی عملیات تاکتیکی و پشتیبانی اقدام به پرتاب می‌کنند.


بیشتر بخوانید: ایران در صنعت فضایی مسیر بی‌نظیر و منحصربه‌فردی را طی کرده است


براری افزود: مراحل مونتاژ ماهواره‌بر‌ها در محل پایگاه پرتاب انجام می‌شود و معمولا یک تا دو هفته زمان می‌برد؛ درحالیکه موشک‌های نظامی به‌صورت کامل و آماده، به محل پرتاب اعزام و در مدت بسیار کوتاهی پرتاب می‌شوند.

او در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه ایران می‌توانسته مانند سایر کشورها، برای پرتاب ماهواره به کشور‌های دارای این صنعت سفارش دهد، چرا این کار انجام نداده و خود اقدام به توسعه پرتابگر کرده است، بیان کرد: اینگونه نیست که ما سفارش نداده باشیم، ما از تمام ظرفیت‌ها برای سفارش پرتاب توسط دیگر کشور‌ها استفاده کرده‌ایم، اما کشور‌های صاحب این فناوری به دلایل مختلف همکاری لازم را نداشته‌اند. برای دستیابی به فناوری فضایی و قراردادن ماهواره‌ها در مدار لازم است تا پرتابگر‌ها توسعه داده شوند و در این مسیر ایران نیز جزء کشور‌های صاحب این فناوری محسوب می‌شود.

رئیس سازمان فضایی در رابطه با تامین اعتبارات لازم برای پرتاب ماهواره و میزان حمایت نهاد‌های ذی‌ربط در این راستا تصریح کرد: بودجه مورد نیاز حوزه فضایی بر اساس نقشه راه ترسیم شده برای توسعه این فناوری در کشور همواره در اختیار این حوزه بوده است و دولت نیز حمایت‌های لازم را برای توسعه بیشتر این فناوری داشته است.

براری در پایان تاکید کرد: باید از تمام ظرفیت‌های سرمایه‌ گذاری کشور استفاده کرد چرا که توسعه فناوری فضایی به عنوان یک تکنولوژی استراتژیک و کاربردی بسیار حائز اهمیت بوده و نقش بسیار مهمی در توسعه آینده کشور دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار