در این مطلب با راهکار‌هایی برای رفع رطوبت و نم دیوار آشنا خواهید شد.

راهکاری برای رفع رطوبت دیواربه گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، با توجه به اینکه امروزه معماری ساختمان‌ها مدرن‌تر شده است و سعی بر این است تا خانه‌هایی مستحکم و زیبا ساخته شود، اما ممکن است خانه‌ها در طول زمان با آسیب یا تخریب‌هایی همراه شوند.

یکی از این آسیب‌ها که می‌تواند جدی نیز باشد وجود نم و رطوبت است. اگر رطوبت به داخل دیوار‌های خانه نفوذ کند ضرر‌های زیادی را در پی خواهد داشت. قصد داریم در این مقاله شما عزیزان را با راهکار‌هایی جهت رفع رطوبت دیوار آشنا سازیم تا از این مشکل کمتر دچار ضررر و زیان شوید.

آشنایی با دلایل ایجاد رطوبت دیوار

دلایل ایجاد نم و رطوبت در دیوار مختلف است. یکی از دلایل رطوبت ایجاد شده ممکن است به شرایط آب و هوایی مربوط باشد. دلیل دیگر اینکه مصالح به کار رفته در اسکلت ساختمان نامرغوب بوده یا ممکن است سیستم لوله کشی دچار تخریب شده باشد. دلیل سوم به محل احداث خانه برمی گردد. ممکن است خانه در منطقه‌ای کاملا مرطوب احداث شده یا از نور کافی بهره نبرد و به اصطلاح خانه آفتابگیر نباشد.

با توجه به این عوامل اگر دیوار‌های خانه نتوانند جریان حرارت هوا را کنترل کنند بعد از گذشت مدتی رطوبت و بخار موجود سبب آسیب به دیوار‌های ساختمان خواهد شد؛ بنابراین الزامی است که دیوار ساختمان نسبت به شرایط جوی دارای مقاومت کافی باشد. در ادامه این مقاله ابتدا با نحوه شناسایی نم و رطوبت دیوار، دلایل ایجاد و سپس راهکار‌های رفع ان آشنا خواهید شد.

نحوه شناسایی رطوبت دیوار

یکی از راه‌های ساده شناسایی رطوبت و نم دیوار وجود لکه‌های آب است. برخی مواقع دیوار خانه حالت اولیه خود را از دست داده و با تغییر رنگی همراه است. این امر می‌تواند یک نشانه از وجود نشتی آب در دیوار باشد. به طور کلی مشاهده هر نوع لکه آب، ترک و پوسته پوسته شدن دیوار یا تغییر رنگ آن می‌توانند نشانه‌های از رطوبت دیوار باشند که باید سریعا به رفع و تعمیر آن اقدام کنید.

دلیل ایجاد نم و رطوبت دیوار

هنگامی که متوجه شدید دیوار یا دیوار‌های خانه دچار نم گرفتگی و رطوبت شده اند ابتدا باید بدانید دلیل اصلی ایجاد این رطوبت چیست تا راهکار رفع آن را به کار بندید. بهتر است برای تشخیص محل دقیق رطوبت دیوار به افراد ماهر و متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

دلایل ایجاد رطوبت دیوار

این عامل بیشتر در مناطق مرطوب و بارانی سبب ایجاد نم و رطوبت دیوار، می‌شود. به طور معمول برای رفع نم حاصل از باران ابتدا مکان نفوذ باران به دیوار، باید مشخص شود سپس نسبت به تعمیر آن اقدام شود.
شکستگی یا ترک لوله‌های آب

برطرف کردن رطوبت دیوار

لوله‌های آب فرسوده و یا دچار شکستگی و ترک بیشترین سهم را در ایجاد رطوبت دیوار خانه دارند. در اکثر ساختمان‌ها تاسیسات مربوط به لوله کشی آب از داخل دیوار رد شده تا نمای آن زیبا باقی بماند. در طول زمان ممکن است این لوله‌ها با جذب رطوبت اطرافشان دچار نشت یا ترک خوردگی شوند و سبب شوند بدترین حالت نم و رطوبت در روی دیوار، ایجاد شود. به نحوی که دیوار پوسته پوسته شده و ترک بر می‌دارد. برخی مواقع نشت لوله آب حاد بوده و نیاز به تخریب دیوار، است. برای شناسایی و رفع این مشکل نیاز به تکنیسین مجرب یا تعمیرکار حرفه‌ای نیاز است. این افراد با دستگاه مخصوصی محل نشتی دیوار را مشخص می‌کنند.

از بین بردن رطوبت دیوار

این مشکل بیشتر در ساختمان‌هایی دیده می‌شود که لوله کشی تاسیسات را افراد متخصص و ماهر انجام نداده اند. ساختمانی که لوله کشی و تاسیسات نقص داشته باشد حتما با آسیب نم و رطوبت روبرو خواهد شد؛ بنابراین چنانچه لوله کشی فاضلاب با نقص و یا اشتباهی صورت گرفته باشد. این لوله‌ها در طول زمان دچار مشکل شده و نم و رطوبت را در حمام، توالت یا دیوار آشپزخانه ایجاد خواهند کرد. برای رفع این مشکل نیاز به تعویض یا تعمیر کلی لوله‌های فاضلاب است.

راهکار‌های رفع رطوبت دیوار:

۱- نسبت به عایق کاری صحیح دیوار‌های فضا‌هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی که در معرض رطوبت زیاد هستند اقدام کنید تا آبی به درون دیوار نفوذ نکند.

پاک کردن رطوبت دیوار

۲- چنانچه احساس می‌کنید رطوبت خانه زیاد است سعی کنید آن را با استفاده از سیستم‌های تهویه مختلف یا باز کردن پنجره‌ها کاهش دهید.

۳- با بررسی دیوار‌ها محل نشتی آب یا نقاطی که دارای درز و ترک خوردگی هستند را شناسایی نمایید. ممکن است این نقاط در طرفین بالایی سقف که به ناودان منتهی می‌شود یا در محدوده بالکن باشد؛ بنابراین مسیر آب منحرف کنید تا به سمت دیوار‌ها نباشد.

۴- هنگام نظافت منزل چنانچه می‌خواهید دیوار‌های را شتشو دهید از آب کمتری استفاده کنید و شوینده زیاد به کار نبرید. بهتر است به جای شستشوی دیوار یا آب فراوان از یک دستمال مرطوب یا اسفنج بهره ببرید.

رفع رطوبت دیوار

۵- بهره گیری از تکنولوژی نانو هم می‌تواند در رفع نم یا رطوبت دیوار خانه و ساختمان موثر باشد. امروزه این تکنولوژی کاربرد فراوانی در ساختمان سازی دارد.

منبع: آرگا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار