دانش کلید عبور از بحران کرونا در ایران/ درآمد ۱۲۰ هزار میلیاردی دانش بنیان‌ها در سال ۹۸

ستاری گفت: شرایط فعلی کشور خاص است اما این موارد با تدبیر و صبر حل می‌شود و کلیدش در اختیار دانش است.

به گزارش خبرنگار  حوزه فناوری گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان،  سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اظهار کرد:  سال ۱۳۹۸ سال پرباری برای شرکت‌های دانش‌بنیان بود، البته توقع خیلی بیشتری داشتیم اما باوجود تحریم‌های سنگین شرکت‌ها توسعه به صورت قابل توجهی پیدا کردند و حدود ۵ هزار شرکت دانش‌بنیان درآمدی بیش از ۱۲۰ هزار میلیارد تومان کسب کردند. 

پیشرفت دانش بنیان ها در سایه تحریم های ظالمانه

او افزود: پیشرفت‌های قابل توجهی در حوزه‌‌های بسیاری  داشتیم  و تحریم‌‌های ظالمانه آمریکا یکی از دلایل آن بود،  یکی از برنامه‌های جدی و اصلی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری مقابله با مشکلات تحریمی بود که در تهیه اقلام تحریمی، مشکلاتی که در صنایع مختلف وجود داشت و حتی در حوزه‌های خاصی مانند بهداشتی، درمانی و سلامت مردم بسیار اتفاقات خوبی افتاد.

ستاری گفت: اکوسیستم خوبی در حوزه دانش‌‌بنیان در کشور در حال شکل‌گیری است. چندین هزار استارتاپی که همه دانشجویان و دانش آموزان کشور هستند، باید حمایت شود و حمایت از این اکوسیستم، استارتاپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها باعث بلوغ این شرکت‌ها می‌شود که جوانان آنها را ایجاد کرده اند. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری در ارتباط با  بحران کرونا گفت:  اکوسیستم  استارتاپی به خوبی کار می‌کند و چه شرکت‌هایی که در حوزه ICT و بیوتکنولوژی مشغول هستند، این محققان، پزشکان و پرستاران در همین کشور بزرگ شده‌اند و آموزش دیده و تحصیل کرده‌اند. 

او افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان در حال حاضر تقریبا بیش از ۹۸ درصد داروهای کشور را  تولید می‌کنند و داروهای مقابله با کرونا  در داخل تولید می شود و دستگاه‌های پیشرفته آزمایشگاهی و پزشکی که در بخش های مراقبت ویژه کاربرد دارند در داخل کشور  و در شرکت‌های دانش‌بنیان ساخته می‌شوند.

باید بیوتکنولوژی ۱۰ درصد اقتصاد کشور را تشکیل دهد

ستاری افزود: امیدوارم به جایی برسیم که بیش از ۱۰ درصد اقتصاد کشور را اقتصاد بیوتکنولوژی تشکیل دهد به طوری که شرکت‌های فوق‌العاده‌ فعالی در بیوتکنولوژی داریم که فعال بوده و بزرگترین حوزه تکنولوژی کشور است. 

معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری ادامه داد: اتفاقات این روزها نشان می‌دهد برای امنیت زیستی نیاز داریم به صورت جدی از حوزه بیوتکنولوژی حمایت کنیم و  نتایج اتفاقاتی که سال‌های گذشته رخ داده را امروز در مقابل بیماری کرونا می بینیم و می‌توانیم پروتکل‌های جدید دارویی، درمان و مواد دیگر را به نام خودمان به بازار عرضه کنیم و از  مردم درخواست دارم از این زیست بوم که فرزندان خودشان در بخش خصوصی ایجاد کرده اند، حمایت کنند.  

حل مشکلات با دانش و خلاقیت

ستاری گفت: سعی می‌کنیم تمام امکانات لازم را برای فعالیت جوانان و اینکه بتوانند جزئی از فرهنگ و اقتصادمان باشند، فراهم کنیم، شرایط فعلی کشور خاص است اما این موارد با تدبیر و صبر حل می‌شود و کلیدش در اختیار دانش است. کشوری که صاحب دانش و نیروی خلاق باشد می‌تواند تمام مشکلات را به خوبی حل کند. 

او گفت: با توکل به خداوند، صبر و با تکیه بر دانش ما می‌توانیم این مسائل را را پشت سر بگذاریم همانطور که تا به حال بر آن فائق آمده‌ایم. سال آینده سال بزرگی برای شرکت‌های دانش‌بنیان خواهد بود و رشد قبال توجهی باید در این حوزه داشته باشیم و فکر می‌کنم این اکوسیستم اماده است برای اینکه یک جهش بزرگی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار