بی مهری مسئولان نسبت به قالی بافان مهابادی

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان مهاباد گفت: بی تفاوت بودن مسئولان، قالیبافان مهابادی را با معزلاتی روبه رو کرده است.

قربانی اقدم رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان مهاباد در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد،گفت: این روز‌ها قالی بافان مهابادی از مکان مناسبی برای تولید و بافندگی محروم هستند، لذا اتحادیه بافندگان مهاباد از مسئولان و نهاد‌های دولتی برای فراهم شدن مکانی برای قالیبافان مهابادی درخواست همکاری و کمک کرده‌اند، اما تاکنون همکاری لازم در این خصوص انجام نشده است.

او نبود مکان مناسب در مهاباد را تنها مانع تولید فرش و صادرات آن دانست و تأکید کرد: با فراهم شدن این محل برای بیش از ۵۰ قالیباف این شهرستان اشتغالزایی پایدار و مستقیم فراهم خواهد شد ضمن آنکه در سال‌های آینده نیز این میزان می‌تواند به چند برابر افزایش یابد.

قربانی اقدم اضافه کرد: فرش دستباف در صورت توجه بیش از ۲۰ رشته شغلی جانبی را نیز بوجود خواهد آورد و موجبات رونق واحد‌های دامپروری، واحد‌های ریسندگی، حلاجی، واحد‌های تولید دار و ابزار و... را فراهم خواهد آورد.

رئیس اتحادیه بافندگان فرش دستباف شهرستان مهاباد اظهار داشت: هم اکنون چند سالن خالی مرکز فنی و حرفه‌ای مهاباد بدون استفاده مانده است که با همکاری مسئولان استانی این مرکز می‌توان از آن‌ها برای تولیدات فرش استفاده کرد که در صورت همکاری سازمان فنی و حرفه‌ای درخصوص تحویل یکی از این سالن‌های بدون استفاده به اتحادیه بافندگان، ضمن پرداخت هزینه تعمیر و نگهداری این سالن، می‌توان در آموزش‌های لازم برای قالیبافان شهرستان نیز به صورت رایگان استفاده کرد.

او به اشتغال زایی فرش بافان در شرایط حاضر اقتصاد اشاره کرد وافزود: توجه به فرش دستباف در شرایط حاضر اقتصاد در ابعاد مختلف اجتماعی و اقتصادی راه گشای برخی مشکلات می‌تواند باشد. فرش دستباف با سرمایه گذاری اندک می‌تواند جمعیت زیادی را از لحاظ شغلی تامین نمایدو تولیدات آن با توجه به تقاضای بازار جهانی سود آوری و ارز آوری مناسبی را درپی دارد.

در ارزیابی وضعیت تقاضا در بازار داخلی، در نظر گرفتن پیچیدگی شبکه توزیع، مشکل پسندی خریداران، اندازه بازار، نرخ و الگوی رشد تقاضا، میزان نا اطمینانی درتقاضا، زمان اشباع بازار و امکان دستیابی خریداران داخلی به بازار‌های خارجی اهمیت زیادی دارد.

یکی از مواردی که در بازار فرش  دستباف باید مد نظر قرار گیرد شاخص مشارکت مرکز استان بعنوان معرف این کالا در سطح کلانشهر استان و کشور‌های همجوار است. با جایگزینی فروش الکترونیکی می‌توان بازاریابی فرش افشار را توسعه داد.

به طور معمول در سال دو هزارمتر مربع فرش به سفارش کشور‌های خارجی در مهاباد تولید می‌شود.

انتهای پیام / س خ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.