سخن نگاشت/بازخوانی سیل سال ۹۸

سال گذشته بود که در این روز‌ها کشور درگیر مقابله با سیل و خدمت رسانی به استان‌های آسیب دیده از سیل بود.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سال گذشته در همین ایام بسیاری از شهرهای کشور درگیر سیل و بارش های شدید بودن به طوری که بر اثر سیل بسیاری از واحدهای مسکونی و راه های اصلی و فرعی و روستایی به صورت کامل تخریب و یا آسیب دیدند.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی ایران در روزهای ۴ تا ۶ فروردین ۱۳۹۸ اکثر استان‌های ایران با بارش‌های شدید باران مواجه می‌شوند که در برخی مناطق میزان این بارش‌ها به حدود ۴۰۰ میلی‌متر رسیده بود. تحلیل های داده ای نشان داد که این پدیده نمونه روشنی از جهش ناگهانی از خشکسالی به ترسالی بود که بسیاری از مناطق کشور را درگیر خود کرد.

اولین مناطقی که در همان روزهای ابتدایی درگیر سیل بود شهر شیراز بود.

سیل در شیراز باعث آب‌گرفتگی معابر و واژگونی خودروها در بخش‌های مختلف شهر شد. حدود ۲۰۰ خودرو در ابتدای جاده شیراز تهران کنار دروازه قرآن شیراز به علت بارندگی شدید در عرض ده دقیقه بر اثر سیل واژگون شدند. در این حادثه ۲۲ کشته و بیش از ۱۹۰ مصدوم گزارش شد.

همچنین طغیان رودخانه الوند در سرپل ذهاب زندگی ساکنان این منطقه را که از زمان زلزله کرمانشاه در چادر و اتاقک‌های پیش‌ساخته ساکن بودند، با دشواری‌هایی رو به رو کرد. فرماندار سرپل ذهاب در استان کرمانشاه از جان باختن یک نفر در یکی از روستاهای منطقه در اثر سیلاب خبر داد و همچنین در ۱۵ فروردین جسد یک نفر دیگر نیز در کنار هرسین و به علت طغیان رودخانه با بازدید غرق شده بود کشف شد.

در اثر وقوع سیل در استان کرمانشاه در مجموع ۲ هزار و ۱۸۵ واحد مسکونی در استان آسیب دید که از این میزان ۱۵۳ واحد شهری و بقیه روستایی بودند. از ۱۵۳ واحد مسکونی شهری، ۷۳ واحد در بستر رودخانه قرار داشتند.

از سوی دیگر بر اثر شکسته شدن سیل‌بندهای روستاهای اروندکنار و وقوع سیل در این روستاها دو کودک سه و شش ساله در نهر قصر، در مرکز اروندکنار جان باختند. سیل در این منطقه به علت مد دریا و ورود آب آن به رودخانه و طغیان آب نهرهای روستاها ایجاد شده بود. همچنین در پی رهاسازی آب سدها در بالادست رودخانه کارون، حجم آب این رودخانه در مقطع پایین دستی خرمشهر به شکل کم سابقه‌ای افزایش یافت. مدیرکل پیش‌بینی و هشدار سریع سازمان هواشناسی ایران دربارهٔ وضعیت بارش‌های فردا اعلام کرد: بیشترین نگرانی ما برای استان خوزستان است. چون سدها پر و حتی برخی از آن‌ها سرریز شده‌است و احتمال آب‌گرفتگی در دشت خوزستان وجود دار نگران هستیم که طغیان آب، دشت را به حالت غرقابی درآمد.

گفتنی است سیل در لرستان موجب مرگ پنج نفر شد. به گفتهٔ مدیرکل هواشناسی لرستان سامانه‌های بارشی در این استان در روز ۶ فروردین فعال‌تر شده و الیگودرز بیشترین بارش را خواهد داشت. در پنجم فروردین شهر پلدختر با ۱۰۸ میلی‌متر بارندگی بیشترین میزان بارش در استان لرستان را داشت.

با شروع موج دوم بارش‌ها در ۱۲ فروردین، از استان لرستان خسارات سنگینی همچون رانش زمین و به زیر آب رفتن بخش‌هایی از خرم‌آباد، معمولان و پلدختر و … گزارش شد.

در پی وقوع سیل در برخی مناطق استان لرستان، ارتش امکانات لجستیکی خود را از کرمانشاه به لرستان اعزام کرد. چند روز پس از موج دوم، سیل شهرک‌ها و روستاهای اطراف پلدختر را نیز دربر گرفت و تعداد کشته شدگان سیل در این استان به ۱۵ نفر رسید. (در موج اول پنج کشته+۱۰ کشته در موج دوم) استان لرستان بیشترین آمار مصدومین را با حدود ۲۵۶ مصدوم در بین استان‌های کشور داشت.

استان ایلام در هفتهٔ دوم فروردین بیشتر دچار خسارت شد و در دوازدهم فروردین برای ساعتی راه‌های ارتباطی تلفنی به این استان قطع شد.

بارش باران شدید باعث جاری شدن سیلاب و آب‌گرفتگی در برخی از محله‌های شهر بندرعباس هم شد؛ براساس گزارش‌ها در پی این بارش‌ها در مناطق حاشیه‌ای این شهر آب به داخل خانه‌ها نیز نفوذ کرد.

بارش باران از عصر روز ۱۰ فروردین تا شب ۱۲ فروردین ۹۸ باعث طغیان خشکه رود اراک شد که باعث گرفتار شدن چندین روستای حاشیه تالاب میقان شد. همچنین جاری شدن سیلاب در اراک باعث تخلیه چندین روستا و خسارت‌های شدید مالی به ساکنین شهرستانی اراک و کمیجان شده بود.
به دستور استاندار استان مرکزی تمامی خانه‌های نزدیک به سد کرهرود تخلیه و عملیات تخلیه آب با پمپ با کمک مردم آغاز شد.

طی بارندگی در فروردین ۱۳۹۸ در استان مرکزی، سیلاب در مجموع از ۱۸ نقطه به تالاب میقان اراک هدایت شد. شدت بارش در خنداب، غرق‌آباد، کمیجان، شازند، اراک و خمین بیشتر از دیگر شهرستان‌های استان مرکزی پیش‌بینی شده بود. همچنین دو روستای امامزاده عباس و مهدی‌آباد کمیجان به دلیل آبگرفتگی اراضی کشاورزی تخلیه شدند.

بر اثر این سیل میزان تلفات به شکل چشم‌گیری افزایش یافت به طوری که آمار کشته‌شدگان این حادثه به درستی مشخص نیست.

اما براساس اعلام سازمان صدا و سیما در ۱۶ فروردین فروردین ۱۳۹۸، ۵۰ نفر در استان‌های جنوب و غرب کشور در مدت سیل‌های فروردین ۱۳۹۸ جان خود را از دست داده‌اند.

از این تعداد ۲۱ نفر در شیراز، ۳ نفر در خراسان شمالی، ۲ نفر در کهگیلویه و بویراحمد، ۱۵ نفر در لرستان، ۵ نفر در استان همدان، دو نفر در کرمانشاه، یک نفر در خوزستان، یک نفر در استان سمنان و یک نفر هم در خراسان رضوی بودند. همچنین افزون بر این افراد در جریان سیل گلستان و مازندران را نیز به ترتیب در این استان‌ها ۸ و ۵ نفر کشته شدند.

خسارت های که بر اثر سیل به بسیاری از مناطق کشور وارد شد بسیار چشم گیر بود، عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور ایران خسارت سیل اخیر در ایران را بین ۳۰ تا ۳۵ هزار میلیارد تومان اعلام کرده‌است.

او گفته ۲۵ استان و بیش از چهار هزار و ۴۰۰ روستا در کشور درگیر سیل شدند.


هفتهٔ اول فروردین ۱۳۹۸، سازمان‌های هواشناسی خبر از ورود سامانهٔ بارشی متراکم در جنوب و غرب ایران دادند. این سامانهٔ بارشی در ۵ فروردین‌ماه، موجب ایجاد سیلاب و خسارت‌های جانی و مالی در ۲۵ استان ایران شد. این سیلاب‌ها در روز نخست، حداقل ۱۹ کشته در استان‌های مختلف کشور برجای گذاشت.

سازمان هواشناسی ایران پیش‌بینی کرده بود که در ۴۸ ساعت نخست این بارش‌ها بر شدت بارندگی در مناطق جنوب و جنوب غرب ایران افزوده شد و در برخی مناطق میزان بارش به حدود ۴۰۰ میلی‌متر رسید.

آب‌گرفتگی در یکی از زیرگذرهای شیراز موج دوم بارش‌ها در ۱۱ فروردین ۱۳۹۸ آغاز شد و شهرهای غربی و جنوبی کشور را دربرگرفت.

پس از این بارش‌ها، هشدار سیل و آماده‌باش در ۲۳ استان ایران اعلام شد. بر اساس پیش‌بینی‌های هواشناسی، بارش شدید در بسیاری از نقاط ایران، به ویژه در مناطق غرب کشور ادامه داشت.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار