احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

فوق تخصص مهندسی ژنتیک درباره احتمال بیوتروریسم کرونا در کشور و زمان قطع شیوع این ویروس توضیح داد.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، ماجرا از چین شروع شد که چند مورد پنومونی با علت ناشناخته در شهر ووهان را اعلام کردند و از آن روز تا سوم ژوئن ۲۰۲۰، ۴۴ بیمار با پنومونی به علت ناشناخته به سازمان جهانی بهداشت گزارش شد؛ بعد از چین به ترتیب کشور‌های تایلند، ژاپن و کره جنوبی با بازگشت افراد آلوده از ووهان، گزارش ابتلا را به سازمان بهداشت جهانی اعلام کردند؛ در ایران هم اولین اعلام رسمی ابتلا به کروناویروس در اول اسفندماه ۹۸ توسط وزارت بهداشت صورت گرفت.

رفته رفته وضعیت سراسر دنیا به وسیله موجودی ذره‌بینی آنقدر بغرنج و بحرانی شد که گویی حالا قرنطینه تنها راهکار است و هنوز معلوم نیست این غائله کی به پایان برسد؟

هر روزی که از میزبانی این ویروس عجیب و کشنده می‌گذرد؛ با وجود خبر تلخ مرگ چند صد هزار نفر و شیوع این ویروس و ابتلا به این بیماری هزاران فرضیه و حرف و حدیث درباره عامل این بیماری تا روش درمان، تعداد مبتلایان و هزاران ماجرای مرتبط مطرح می‌شود و آنقدر ماجرا پیچیده و مبهم است که هیچ ظن و گمانی به قطعیت نمی‌رسد.

در شرایطی که نه تنها در کشور بلکه در سرتاسر دنیا مهمانی ناخوانده دردی مشترک را رقم زده است؛ تنها سوالی که ذهن هرکسی را درگیر خود کرده این بوده که چطور ویروس این چنین پاندمی را ایجاد کرده است و تا کی این معضل ادامه دار خواهد بود؟

در میان فرضیات متعدد مطرح شده و با وجود شرایط موجود حمله بیولوژیک قوت بیشتری گرفته است؛ روز گذشته بود که رهبر معظم انقلاب هم به این موضوع اشاره داشتند که بخشی از ویروس کرونا با آشنایی‌های ژنتیکی به‌دست آمده از ایرانیان برای ایران ساخته شده است.

احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

Covid-۱۹؛ پاندمی عظیم بعد از یک قرن

علی کرمی متخصص بیوتکنولوژی پزشکی و فوق تخصص مهندسی ژنتیک که به گفته خود سال هاست در مورد تهدیدات بیولوژیک فعالیت دارد، در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان معتقد است که ابهام درباره حملات بیولوژیک یا بیوتروریسم وجود دارد هرچند که نشریات آمریکایی سعی دارند این موضوع را به عنوان یک فیک نیوز نشان دهند البته آمریکایی‌ها همیشه در برابر اظهاراتی که از سوی ایران، روسیه یا چین مطرح می‌شود چنین واکنشی نشان می‌دهند.

او افزود: آن‌ها معتقدند که ایرانی‌ها توهم توطئه دارند و هر اتفاق ناگواری را به آمریکا نسبت می‌دهند، اما به عنوان یک استاد دانشگاه احتمال حمله بیولوژیک در شیوع کرونا ویروس را به طور مستدل بیان می‌کنم.

این پژوهشگر ژنتیک اظهار کرد: با توجه به تجربه علمی که در این حوزه دارم باید بگویم درباره سایر ویروس‌ها این شائبه وجود نداشت البته درباره ویروس سارس در سال ۲۰۰۳ هم که از نظر سکانس ژنی با کرونا ویروس فعلی مشابه بود احتمال حملات بیولوژیکی مطرح، اما رها شد چرا که حدود ۷۰۰ نفر تلفات داشت، اما کرونا ویروس جدید Covid-۱۹ سراسر کره زمین را فرا گرفته است و این در حالی است که از سال ۱۹۱۸که پاندمی کشنده آنفولانزای اسپانیایی باعث مرگ و میر حدود ۵۰ میلیون نفر شد تاکنون چنین پاندمی نداشته ایم.

کرمی با اشاره به اینکه در شرایط فعلی ۱۸۷ کشور درگیر کوروناویروس شده‌اند، گفت: با وجود این شرایط کشور‌ها تعطیل شدند و شرایط اقتصادی تحت تاثیر قرار گرفته است که این اتفاقی عجیب به نظر می‌رسد چرا که این ویروس چند ویژگی منحصر به فرد دارد از جمله اینکه سرعت انتشار بالایی دارد.

این بیوتکنولوژیست تصریح کرد: با توجه به شرایط، این احتمال وجود دارد که این ویروس ساخته دست آمریکایی‌ها است البته هنوز هیچ قطعیتی در این مورد نداریم حتی مقامات چینی، روس‌ها و چند دانشمند آمریکایی هم به این موضوع اشاره داشتند چراکه این ویروس دستکاری شده و سکانس آن با سایر ویروس‌ها متفاوت است.

او افزود: علت آنکه چینی‌ها هم این موضوع را مطرح کردند این است که یک ماه قبل از شیوع کرونا در چین المپیک ورزشی ارتش‌های جهان در این کشور برگزار شد و آمریکا هیئت ۳۰۰ نفره نظامی به این کشور برای شرکت در مسابقات فرستاده بود و چینی‌ها معتقدند همین هیئت، ویروس را در بازار ووهان پخش کردند و پس از آن این ویروس در کشور شیوع پیدا کرد.

این فوق تخصص ژنتیک گفت: البته آمریکا هم، چنین ادعایی را نسبت به چین دارد البته با مطرح شدن این فرضیات پرسش‌هایی مطرح شد که اگر ویروس ساخته دست آمریکا باشد چرا کاری نکرده است تا حداقل آمریکایی‌ها به این ویروس مبتلا نشوند.

احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

آمریکا؛ دارنده پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های توسعه سلاح‌های بیولوژیک

کرمی با اشاره به اینکه درموضوع دستکاری ژنتیکی، آمریکا بیش از سایر کشور‌ها در مظان اتهام قرار دارد، اظهار کرد: این موضوع به دلیل آن است که آمریکا یکی از بزرگترین و پیشرفته‌ترین آزمایشگاه‌های توسعه سلاح‌های بیولوژیک دنیا را دارد.

این فوق تخصص مهندسی ژنتیک تاکید کرد: ۱۰ سال مشاور علمی کنوانسیون خلع سلاح بیولوژیک بودم و از سوی ایران به کنوانسیون می‌رفتیم تا جلوی توسعه اینگونه حملات بیولوژیک را بگیریم.

او با بیان اینکه سلاح‌های بیولوژیک بسیار خطرناک‌تر از سلاح‌های اتمی هستند، گفت: اگر یک بمب اتمی در دنیا منفجر شود به مراتب خسارات بسیار کمتری نسبت به سلاح‌های بیولوژیک دارد؛ همان طور که حمله اتمی آمریکا به ژاپن دو شهر این کشور را از بین برد، اما این ویروس در سراسر دنیا باعث مرگ و میر تعداد بالایی از افراد شده است.

کرمی اظهار کرد: در شرایط فعلی همه کشور‌ها متوجه ضعف در برابر مقابله با این ویروس شده اند تا جایی که خانم مرکل صدراعظم آلمان گفت چالش به این عظمت را حتی در جنگ جهانی دوم نداشتیم.

احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

چرا سرعت انتشار کرونا ویروس بالاست؟

این استاد دانشگاه با اشاره به ویژگی‌های ناشناخته Covid-۱۹ بیان کرد: در ورودی‌های مراکز مختلف با استفاده از تب سنج سعی می‌کنند تا شناسایی افراد مبتلا به کرونا را انجام دهند البته تب یکی از نشانه‌های بالینی این بیماری بوده و حتی افرادی که تب ندارند هم ممکن است به عنوان ناقل این بیماری شناخته شوند حال باید دید چرا سرعت انتشار این ویروس تا این حد بالاست؟

او ادامه داد: مقاله‌ای در سال ۲۰۱۵ در مجله نیچر منتشر شد که نشان می‌دهد دو کرونا ویروس را با هم دستکاری ژنتیکی کردند و ویروسی جدید ساخته شد که این ویروس قدرت انتقال بسیار بالایی داشت علاوه بر آن وقتی بررسی می‌کنیم مشاهده می‌شود که از سال ۲۰۰۳ و بعد از شیوع سارس تاکنون بیش از ۳ هزار مقاله از سوی آمریکایی‌ها در باره این ویروس منتشر شده است و حال این سوال مطرح می‌شود که چرا آمریکایی‌ها و به ویژه نظامیان روی این ویروس کار می‌کند آیا مسئولان آمریکایی واکسن این بیماری را کشف کردند که آقای ترامپ به این راحتی در شرایطی که باید از یکدیگر فاصله داشته باشیم در اجتماعات مختلف ظاهر می‌شود و همین عامل دانشمندان را نسبت به شرایط مشکوک کرده است؛ علاوه بر آن آمریکا در منطقه ما در کشور‌هایی مانند قزاقستان و گرجستان آزمایشگاه‌های فوق پیشرفته نظامی بیولوژیک راه اندازی کرده است که معلوم نیست چه نوع فعالیت‌هایی در آن انجام می‌شود.

کرمی افزود: علاوه بر آن آقای پوتین رئیس جمهور روسیه گفته بود که در این آزمایشگاه‌ها حتی نمونه خون روس‌ها هم مورد بررسی قرار می‌گیرد معلوم نیست آمریکایی‌ها به دنبال چه چیزی هستند.

این استاد دانشگاه بیان کرد: همچنین این سوال مطرح می‌شود که چرا آمریکا در دانشگاه استنفورد نقشه پروژه ژنوم ایرانی‌ها را اجرا کرد و معلوم نیست به چه حقی چنین کاری را انجام دادند تا سکانس کامل ژن‌های ایرانی‌ها را داشته باشند.

او با اشاره به اینکه حدود ۲ میلیون ایرانی در آمریکا داریم که از این میان ۱۱۴ نمونه برای این کار انتخاب شد، افزود: بعد از انجام این کار به خانم رکسانا دانشجو که دبیر اجرای این پروژه در دانشگاه استنفورد بود ایمیل زدم که چرا سکانس‌های ژنتیکی در اختیار ایران نمی‌گذارند که بعد از این ایمیل سایت مربوط به این کار قفل شد و اکنون برای ورود نیاز به ثبت نام است.

کرمی اضافه کرد: وقتی این کار در حال انجام بود خانم دانشجو ابتدا در جواب ایمیل من گفتند که بعد از تکمیل کار، نتایج را منتشر می‌کنند، اما ۲ سال بعد و تکمیل کار مجدا ایمیل زدم و ایشان من را به بخش حقوقی دانشگاه ارجاع دادند و از آن به بعد هیچ پاسخی دریافت نکردم.

این فوق تخصص مهندسی ژنتیک گفت: هر ژن ۲۵ هزار سکانس ژنتیکی دارد که از طریق آن می‌توان به تمام مسائل مربوط به سلامتی و بیماری اشخاص دست پیدا کرد که حالا با داشتن این نقشه ژنوم آمریکایی‌ها به تمام اطلاعات مربوط به ما دست پیدا کردند و حتی از این اطلاعات می‌توانند برای ساخت سلاح‌های بیولوژیک استفاده کنند.

احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

نقشه ژنوم ایرانی‌ها دراختیار آمریکایی‌هاست

کرمی با تاکید بر اینکه نقشه ژنوم هر فرد کاملاً محرمانه است و نباید آن را منتشر کرد، گفت: وقتی آمریکایی‌ها نقشه ژنوم مردم ایران را به دست گرفتند هیچکس اقدامی در این مورد انجام نداد در حالی که در این پروژه از اهداف آن خدمت به مردم ایران مطرح شده بود، اما حاضر نشدند این نقشه ایران را در اختیار ما قرار دهند تا برای ساخت دارو و واکسن برای مردم استفاده شود به عنوان مثال ایران رتبه یک ابتلا به حلق و حنجره را دارد که با استفاده از این نقشه می‌توانیم در این مورد کاری کنیم.

او ادامه داد: در شرایط فعلی سکانس ژنوم ایرانی‌ها به طور کامل در اختیار آمریکایی‌ها قرار دارد که قطع به یقین کپی آن هم به دست اسرائیل رسیده است.

این فوق تخصص ژنتیک در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چرا تهیه نقشه ژنوم صرفاً برای ایرانی‌ها انجام شده است، اظهار کرد: طبق پروژه علمی که چند سال پیش یک دانشمند ایتالیایی روی آن کار می‌کرد و نقشه ژنتیک مردم دنیا را ترسیم کرده است ایران در کنار ایتالیا و رم قرار می‌گیرد و آمریکا در فاصله بسیار دورتر است چرا که هویتی ندارد و اغلب جمعیت آن را مهاجران شامل می‌شود، اما ایرانی‌ها نسبت به دیگر ملیت‌ها نقشه ژنتیکی خالص تری دارند.

کرمی ادامه داد: با توجه به این شرایط احتمال می‌دهیم که این ویروس یک حمله ژنتیکی باشد البته هنوز اطلاعات کاملی در این مورد نداریم، اما با توجه به مطرح شدن این احتمالا نباید برای صحت و سقم آن بررسی‌های لازم انجام شود؟ هرچند رهبر معظم انقلاب در نامه‌ای به ستاد کل نیرو‌های مسلح فرمودند که باید از این فرصت استفاده شود تا بنیه نظامی و بیولوژیکی تقویت شود.

این استاد دانشگاه اظهار کرد: در شرایط فعلی ایران، ایتالیا و اسپانیا از نظر شیوع بیماری شرایط تقریبا یکسانی دارند چراکه بر اساس یافته‌های علمی نقشه ژنتیک ایران و ایتالیا شباهت بسیار زیادی به یکدیگر دارند، حالا باید شرایط را بررسی کنیم که آیا واقعاً این حمله بیولوژیک است یا خیر؛ هر چند این موضوع با چند نمونه کار روی سکانس‌های ژنتیک این ویروس انجام می‌شود، اما هنوز سکانس‌های ژنتیکی کروناویروسی که در ایران وجود دارد به ما داده نشده است.

احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

مکاتبه‌ای بی پاسخ با وزیر بهداشت برای در اختیار قراردادن سکانس ژنتیکی Covid-۱۹

کرمی اضافه کرد: سکانس ژنوم هر موجود زنده‌ای بانک اطلاعاتی از آن موجود است و از آن طریق می‌توان به تمام اطلاعات مربوط به ژنتیک، سلامت و بیماری‌هایی که ممکن است فرد در آینده به آن مبتلا شود دست یافت؛ در شرایط فعلی ژنوم Covid-۱۹۵۵۰ کشور را دارم، اما هنوز ژنوم این ویروس در ایران را ندارم که به وزیر بهداشت در این باره مکاتبه کردم، اما هنوز پاسخی وجود ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: به دنبال ژنوم Covid-۱۹ موجود در ایران هستم تا بتوانم آن را بررسی کنم چراکه این ویروس از ووهان چین شروع شد و با توجه به اینکه قدرت جهش این ویروس وجود دارد نیاز به بررسی بیشتری وجود دارد چراکه در مسیر انتقال خود از یک فرد به فرد دیگر امکان موتاسیون است، اکنون ۲ نوع کرونا ویروس به نام L و S در جامعه داریم.

کرمی در پاسخ به پرسشی دیگر مبنی بر اینکه کشور‌های درگیر با این بیماری همچون چین و ایتالیا چه واکنشی نسبت به این بیماری داشتند اظهار کرد: در این مورد چین بسیار خوب عمل کرد و قرنطینه کردن ووهان و رعایت کردن مردم باعث شکسته شدن زنجیره انتقال شد، اما ایتالیا هم عملکرد مناسبی نداشت و همین موضوع باعث فراگیر شدن بیماری شد.

احتمال بیوتروریسم کرونا/ قطع زنجیره انتقال بیماری چه موقع است؟

گرم شدن هوا تنها عامل مرگ کرونا ویروس نیست

او ادامه داد: در ایران زمانی که اولین نمونه مثبت کرونا اعلام شد این پیشنهاد را دادم تا یک شهر را قرنطینه کند، اما مسئولان کشور با این موضوع موافقت نکردند؛ در شرایط فعلی تنها راهکار این است که با فاصله دادن انسان‌ها به قطع زنجیره ویروس کمک کنیم تا این ویروس از بین می‌رود و فرضیاتی مبنی بر اینکه با گرم شدن هوای ویروس از بین می‌رود به طور کامل صحت ندارد اگر بد عمل کنیم تا خردادماه با این ویروس مواجه هستیم، اما اگر به توصیه‌ها توجه شود اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت این ویروس از بین می‌رود.

این فوق تخصص ژنتیک با بیان اینکه البته مردم ما با توجه به تحریم‌ها و شرایط موجود طی سال‌های مختلف تاب آوری بالایی دارند، گفت: این ویروس از طریق قطرات و ذرات منتشر می‌شود پس تنها راهکار موجود قرنطینه و قطع زنجیره انتقال است پس اگر مردم رعایت کنند و سفر نروند، این مشکل رفع می‌شود بر همین اساس زمان پایان این همه‌گیری در کشور هم بستگی به همکاری ما دارد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
سارا
۲۳:۴۱ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
با افرادی که مقررات بهداشتی را رعایت نمیکنن لطفا برخورد کنین
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۶:۳۳ ۰۴ فروردين ۱۳۹۹
آیا این احتمال وجود ندارد که عده ای خائن چه درایران یا کشورهای دیگر این ویروس را بین مردم انتشار بدهند ؟