باز هم‌ای اف سی بازار مکاره اش را براه انداخت تا از شور و اشتیاق گروهی نوجوان عشق فوتبالی دستاویزی برای جذب دلار‌های اسپانسر‌ها در فضای مجازی بسازد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بدون تعارف باید گفت یکی از کم بازدیدترین سایت‌های فوتبالی در جمع همه کنفدراسیون‌های فوتبال دنیا، سایت AFC است. سایت کنفدراسیون فوتبال قاره‌ای که نه ستاره‌های برزیلی و آرژانتینی را در مهمترین لیگ‌های اروپا دارد نه اسطوره‌های آفریقایی از نیجریه، مراکش و مصر و ... نه چشم سبز‌های قاره اقیانوسیه از استرالیا. تکلیف یوفا و سایتش در اروپا و کل دنیا هم که روشن است.

یکی از مهمترین اخبار سایت AFC (که علی رغم بازدید کمش یک سایت معتبر و مرجع محسوب می‌شود) که هر ساله در حاشیه برگزاری دیدار‌های لیگ قهرمانان آسیا منتشر می‌شود "تعداد تماشاگران حاضر در استادیوم‌های کشور‌های غرب و شرق قاره آسیا" است. اینکه در ایران و عربستان چه میزان تماشاگر در ورزشگاه‌ها بازی استقلال و پرسپولیس را دیده اند و یا الاتحاد و الهلال چه میزان جمعیت را همراه خود به استادیوم بردند. کاشیما آنتلرز ژاپن با چه تعداد تماشاگر لیگ را تمام کرد و یا پوهانگ استیلرز کره جنوبی با چه تعداد تماشاگر میزبان چونبوک موتورز بوده است؟

پشت پرده یک نظرسنجی غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی/ AFC ایرانی‌های احساسی را به جان هم انداخت!‌ای اف سی

در چنین شرایطی طبیعی است که وقتی کارمندان شیخ سلمان بن ابراهیم آل خلیفه رییس کنفدراسیون فوتبال قاره آسیا قصد می‌کنند تا دنبال اسپانسر رفته و برای سایت شان حامیان مالی را جذب کنند باید پیش از هر چیز در منابع رسمی دنیای مجازی، آمار بالای بازدید سایت شان را به وکلای حامیان مالی نشان بدهند. اینکه در ALEXA (رتبه بندی جهانی سایتها) چه رده‌ای دارند و به طور میانگین در هر هفته یا ماه چند بار از سوی کاربران شان بازدید دارند. این آمار هر چه بالاتر باشد بیانگر تعداد بیشتر بازدید سایت را مشخص و حامی مالی را ترغیب می‌کند تا برای ارائه کالا یا خدمات شرکتش در این سایت (AFC) پیشقدم شود. در غیر اینصورت کسی برای یک سایت بدون بازدید هزینه تبلیغ نمی‌دهد.

در چنین روز‌هایی که کرونا، فوتبال را به قهقرا برده چه عاملی بهتر، دم دست‌تر و راغب‌تر از طرفداران دو آتشه تیم‌های رقیب در یک یا چند کشور قاره آسیا که میزان طرفداری تیم‌های مطرح فوتبالی شان به مراتب بالاتر از دیگر کشورهاست؟ برای اینکه در کمتر از چند ساعت به میزان قابل توجهی بازدید از سایت بالا رفته و AFC به خواسته اش می‌رسد. ارائه آمار از جایگاه سایت در وِب یا اینستاگرام ثابت می‌کند AFC قادر است چه میزان از توجه مخاطبان ورزشی در سطح بزرگترین قاره را جلب کند!

پشت پرده یک نظرسنجی غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی/ AFC ایرانی‌های احساسی را به جان هم انداخت!‌ای اف سی

شاید ساده‌ترین کار روبروی هم قرار دادن طرفداران سرخابی در ایران و یا سرخابی‌های مشابه با ایران در دیگر کشور‌ها باشد. راهی که‌ای اف سی برای چندمین بار طی روز‌های اخیر با کمترین هزینه و طی یک فرآیند غیرکارشناسی شده سراغش رفته و شاهد تکرار یکی دیگر از آن‌ها بودیم. قراردادن ۵ فوتبالیست ایرانی در نظرسنجی که بین آن‌ها یکی دو استقلالی و پرسپولیسی هم هستند مشخص کننده این رفتار سوءاستفاده‎گرانه و غیرحرفه‌ای مسئولان AFC است که باز هم سراغش رفته و موجب شده اند تا طی ۷۲ ساعت گذشته بار دیگر فاصله و اختلاف نظری عمیق بین هواداران دو تیم قرمز و آبی تهرانی ایجاد کنند. انواع و اقسام ویدیو‌ها و گیف‎های تمسخرآمیز برای بازیکنان محبوب دو تیم ساخته شده و هر نوع بی حرمتی را در این ارتباط شاهد بوده ایم. نظرسنجی‌هایی بی موقع از این دست که با توجه به تقویم هیچ مناسبتی ندارد و منطق خاصی پشت آن وجود ندارد!

ملاک‌های انتخاب سید مهدی رحمتی، سید جلال حسینی، قاسم حدادی فر، احسان حاج صفی و فرهاد مجیدی هم هیچ مشخصه‌ای نداشته و از این رو باید پرسید چرا مسئولان فدراسیون فوتبال کشورمان نسبت به این قبیل اختلاف پراکنی‌های خواسته یا ناخواسته AFC واکنشی نشان نمی‌دهند؟ راهکاری به شدت قدیمی و کهنه برای پای کار آوردن ۷، ۸ میلیون ایرانی و ده‌ها میلیون غیرایرانی تا ضریب بازدید سایت‎شان بالا رفته و در نهایت پولی هنگفت از اسپانسرینگ را به جیب زده و به روال کم رونق و سرشار از اشتباه قبلی‎شان ادامه بدهند!

البته نکته عجیب و غیرقابل توجیهی که در این نظرسنجی به چشم آمد پایان ۳ باره آن بود که یک بار سیدجلال حسینی را به عنوان اسطوره ایرانی لیگ قهرمانان آسیا معرفی کرد، اما چند ساعت بعد و در حالی که رای گیری بسته بود، آماری دیگر از این سایت منتشر شد که نشان دهنده برتری فرهاد مجیدی بود! این پایان ماجرا نبود و حدود ۱۲ ساعت بعد در کمال تعجب سایت AFC با اعلام پایان نهایی رای گیری و تشکر از شرکت کنندگان، و باز هم در حالی که رای دادن امکان پذیر نبود با تعداد آرایی حدود ۸ میلیون نفر سید جلال حسینی را به عنوان برنده نهایی اعلام کرد تا تنش بین هوادارن دو تیم در فضای مجازی به بالاترین حد خود برسد!

پشت پرده یک نظرسنجی غیرحرفه‌ای و غیرکارشناسی/ AFC ایرانی‌های احساسی را به جان هم انداخت!‌ای اف سی

حال این سوال پیش می‌آید که آیا رسالت فعالیت مجموعه اقای شیخ سلمان، ایجاد دوقطبی در فوتبال ایران و عربستان و یا دیگر کشورهاست؟ کنفدراسیونی که تصمیمات مهم و سرنوشت سازش را تنها یکی دو کشور خاورمیانه‌ای می‌گیرند و نیمی از لیگ قهرمانانش در سه ماهه ابتدایی سال میلادی و ادامه اش در سه ماهه پایانی سال است!

AFC یکبار برای همیشه نباید درباره این نظرسنجی‌هایی که به راه می‌اندازه پاسخ بدهد؟ یا لااقل بابت سود حاصل از این گردش مالی هنگفت نباید به کشور‌هایی که چنین خاستگاهی از حیث تماشاگر فوتبال دارند کمک‌های بیشتری کند تا کشور‌هایی که در طول لیگ فوتبالشان به اندازه رفت و برگشت دربی تهران تماشاگر به استادیوم‌های شان نمی‌رود، ولی همواره زیر چتر حمایت AFC هستند؟

البته کاش هواداران پرشور ایرانی هم به این نکته توجه کنند که با این نظرسنجی‌ها و اسطوره سازی‌های مجازی بر افتخارات فوتبال باشگاهی و ملی ایران افزوده نخواهد شد و برنده واقعی در زمین مسابقه مشخص می‌شود؛ جایی که سالهاست هیچ تیم ایرانی افتخار بالابردن جام قهرمانی را نچشیده است!

منبع: مشرق

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۱۱:۰۵ ۱۰ فروردين ۱۳۹۹
یعنی همه نظرسنجی های برنامه های تلویزیونی داخلی هم همین طور هستند؟