از کوهستان‌های استان تهران چه می‌دانیم؟

رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: کوه‌ها به عنوان اکوسیستم‌های کلان یک سوم سطح خشکی‌های جهان را می‌پوشانند که نشاندهنده اهمیت زیاد این اکوسیستم است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، امیرعباس احمدی با اشاره به اینکه یک پنجم از جمعیت جهان در کوهستان‌ها زندگی می‌کنند، اظهارکرد: کوه‌ها را «برج آب‌های جهان»‌می‌نامند، به این معنا که یکی از منابع اصلی تأ‌مین کننده آب شیرین جهان کوه‌ها هستند و به همین خاطر از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

وی ادامه داد: تنوع عظیمی که در این کوهستان‌ها وجود دارد که یکی از ارزش‌های بالای آن‌ها محسوب می‌شود و بیشترین گونه‌های اندمیک (گونه‌های جانوری و گیاهی که خاستگاه آن‌ها از همان منطقه است) ایران مانند خزندگان، دوزیستان و پرندگان درمناطق کوهستان‌ها وجود دارند. این اهمیت کوه‌ها را دو چندان و مشخص می‌کند که باید به کوهستان‌ها توجه خاصی شود.

رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه مناطق کوهستانی یکی از پنج منطقه اصلی توسعه کشاورزی در جهان محسوب می‌شوند، گفت: این مناطق گستره محصولات زراعی همچون سیب‌زمینی، ذرت و گوجه فرنگی هستند که از کوهستان‌ها نشات گرفته‌اند.

وی در ادامه گفت:‌خاستگاه بسیاری از گونه‌هایی که امروز به عنوان «گونه‌های اهلی مورد استفاده غذایی بشر» قرار می‌گیرند از کوهستان‌ها است، مانند بز و گوسفند همچنین تنوع ژنتیکی این منابع در مناطق کوهستانی بسیار اهمیت دارد.

احمدی در بخش دیگر صحبت‌های خود درباره مناطق کوهستانی استان تهران توضیحاتی داد و با اشاره به اینکه دو رشته کوه اصلی ایران «البرز» و «زاگرس» هستند، گفت: تغییرات اقلیمی که در کشور اتفاق می‌افتد از همین دو رشته کوه نشات گرفته است.

وی ادامه داد: استان تهران در دامنه رشته کوه البرز قرار دارد که امروز یکی از محل‌های اندمیک پوشش‌های گیاهی کشور محسوب می‌شود و بسیار حائز اهمیت است.

احمدی افزود: مناطق کوهستانی زیادی مانند پارک ملی لار، منطقه حفاظت شده البرز مرکزی از گذشته تحت مدیریت مناطق حفاظت شده قرار گرفتند ودر طبقه‌بندی‌های «اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت (IUCN)» به عنوان مناطق حفاظت شده کوهستانی جایگاه خاص خود را دارند.

وی در ادامه گفت: پارک ملی لار به عنوان یک اندمیک به اصطلاح «شبه آلپی» نامیده می‌شود و یکی از مناطق بسیار با ارزش در مجموعه مناطق حفاظت شده است همچنین یکی از گونه‌های بسیار با ارزش این مناطق «آبزی قزل‌آلای خال قرمز» است که شاید بتوان گفت اکوسیستم آبی کمتر دست‌خورده مانند این در جهان پیدا نمی‌شود.

احمدی همچنین گفت: یک گونه خزنده در ایران از محدوده‌های پارک ملی لار تا غرب استان تهران وجود دارد «مار افعی لطیفی» است و می‌توان گفت تنها پراکنش آن در کشور و البته اندمیک خود ایران است.

رییس اداره محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران همچنین اظهار کرد: در اصطلاح علمی کوهستان‌ها را حامیان مناطق دشتی می‌گویند، یعنی اگر این مناطق کوهستانی در استان تهران نبود شاید این استان شرایطی مانند مناطق تقریبا خشک شرایط خشک داشت.

وی افزود: پارک ملی لار هم از مناطق کوهستانی بسیار با اهمیت استان تهران است، همچنین منطقه حفاظت شده ورجین و البرز مرکزی نیز از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

احمدی درباره منطقه حفاظت شده ورجین در شمال تهران توضیح داد: در این مناطق از تنوع زیستی بسیار بالای گونه‌های قوچ و میش البرز مرکزی، خرس قهوه‌ای و گونه‌های دیگری مانند کفتارو گرگ حفاظت می‌شود.

وی در پایان با اشاره به اینکه بخشی از رشته کوه البرز در شرق استان تهران قرار دارد، گفت: مناطق دیگری مانند «منطقه حفاظت شده کاوده» وجود دارد که تقریبا کوهستانی هستند و ارزش‌ها و قابلیت‌های آن‌ها بسیار حائز اهمیت است.

منبع: ایسنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار