آیا روی اجساد کرونایی آهک می‌ریزند؟

چگونگی تدفین اجساد جان‌باختگان مبتلا به کرونا؛ از جمله ریختن آهک بر روی آنها، دفن در نقاط خاص و... مطالبی است که این روزها در جامعه مطرح است.

آیا اجساد کرونایی را با آهک از بین می‌برند؟به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، بیماری کرونا این روزها بر همه ابعاد زندگی انسان‌ها تاثیر گذاشته و شرایط زندگی خاص کرونایی فصل جدیدی از زندگی است که حالا تمام مردم این کره خاکی آن را تجربه می‌کنند!


بیشتر بخوانید:اظهارات تکان‌دهنده دختر جهادگری که مردگان کرونایی را غسل می‌دهد + فیلم


کار به جایی رسیده که توجه عامه مردم و تأکید متخصصان حوزه بهداشت و درمان بر رعایت نکات پیشگیرانه از ابتلا به کرونا از مرحله اصول بهداشت فردی، تغذیه‌ای و... فراتر رفته و حتی نحو تدفین جان باختگان در اثر ابتلا به این ویروس را نیز تحت الشعاع و توجه قرار داده است.


بیشتر بخوانید:ماجرای گور دسته جمعی در کوچکسرا چیست؟ + عکس


چگونگی حمل اجساد جان‌باختگان مبتلا به کرونا به سمت آرامگاه ابدی، نحو تغسیل، تشییع و تدفین آنها و... از جمله مسائلی است که این روزها در بین افکار عمومی به ویژه در فضای مجازی مطرح است.

به طوری که هر روز مطالب مختلف و شایعات زیادی درباره جان‌باختگان کرونا مانند سوزاندن اجساد مبتلایان به کرونا، ریختن آهک بر روی اجساد، تدفین در نقاط خاص و... دیده و شنیده می‌شود.

آیا اجساد کرونایی را با آهک از بین می‌برند؟

اجساد افرادی که بر اثر این ویروس درگذشته‌اند، در سکوت دفن می‌شوند و کفن و دفن و مراسم یادبود آنها نیز در نهایت حداقلی برگزار می‌شود و مراسم یادبود این درگذشتگان نیز در فضای مجازی برگزار می‌شود. گویی غربت خاص و اجباری در تدفین این افراد حاکم است که کمتر می‌توان سابقه آن را در ذهن مرور کرد، اما راهی جز این وجود ندارد.

وزارت بهداشت نیز پروتکلی برای دفن اجساد افراد مبتلا به کرونا تعیین کرده که براساس آن فرد متوفی بر اساس دستورالعمل‌ها و رعایت موازین بهداشتی به خاک سپرده می‌شود.

برای آگاهی از شرایط و دستورالعمل مراسم تدفین جانباختگان مبتلا به کرونا با مهندس مجید تاجیک، رئیس گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به گفت‌وگو نشستیم تا از چگونگی تدفین اجساد جانباختگان مبتلا به کرونا و سئوالات و ابهامات موجود آگاه شویم.

آقای مهندس! به عنوان پرسش ابتدایی توضیح دهید که روند تدفین اجساد جانباختگان در اثر ابتلا به کرونا چگونه است؟

تاجیک:کسانی که در بیمارستان ابتلای آنها به کرونا تأیید می‌شود و در اثر این ابتلا جان خود را از دست می‌دهند، یا افرادی که احیاناً در منزل فوت می‌کنند و از طریق اورژانس به بیمارستان انتقال داده می‌شوند؛ در شرایط خاصی مطابق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت،گندزدایی می‌شوند.

پس از انجام این مرحله، این افراد را در داخل کیسه‌های مخصوص قرار می‌دهند و با آمبولانس‌های ویژه‌ای آنها را به آرامستان انتقال می‌دهند؛ البته بعد از انتقال، آمبولانس‌های حمل کننده این اجساد نیز ضدعفونی می‌شوند.

در آرامستان‌ها نیز پروسه دیگری انجام می‌شود؛ به این شکل که در آنجا افرادی که کاملاً وسائل حفاظت فردی دارند اجساد را از کیسه‌ها خارج می‌کنند. اگر شرایط بهداشتی وجود داشته باشد حتی می‌توان این اجساد را با حفظ شرایط و رعایت نکات لازم غسل دهند و اگر شرایط بهداشتی برای غسل مهیا نباشد، حداقل این است که این اجساد را تیمم می‌دهند که این تیمم نیز باید با لباس حفاظت فردی و رعایت موارد حفاظتی انجام شود.

موضوع دیگر این است که بعد از غسل یا تیمم این اجساد مجددا گندزدایی می‌شوند که از هیپو کلریت سدیم نیم درصد برای گندزدایی استفاده می‌شود و مجدداً جنازه را بسته‌بندی کرده، در داخل نایلون قرار می‌دهند و در نهایت دفن می‌کنند.

آیا اجساد کرونایی را با آهک از بین می‌برند؟

قبری که برای دفن این اجساد حفر می‌شود باید حداقل دو متر عمق داشته باشد که عمق این قبر بستگی به سطح آب‌های زیرزمینی نیز دارد؛ یعنی اگر سطح آب زیرزمینی بالاست، باید آن قبر نیز ایزوله شود.

آیا روی اجساد آهک ریخته می‌شود؟

تاجیک: نه، روی اجساد آهک ریخته نمی‌شود، بلکه ابتدا یک لایه آهکی در انتهای قبر پاشیده می‌شود و جسد را در قبر می‌گذارند و بر روی آن خاک می‌ریزند که این موارد نیز باید در شرایط کاملاً ایمن انجام شود؛ ضمن اینکه باید سطح خاکی که روی مزار این اجساد ریخته می‌شود نیز 30 سانتی متر بالاتر از بقیه قبور باشد؛ برای اینکه اگر قبر فرونشست، مشکلی ایجاد نشود.

به دلیل اینکه ویروس در داخل بدن فرد جانباخته وجود دارد و در اثر فعل و انفعال و تجزیه‌ای که صورت می‌گیرد، باید این نکات رعایت شود. البته میزان زمان ماندگاری ویروس در بدن افراد جانباخته هنوز مشخص نبوده و نیاز به بررسی و تحقیق بیشتری دارد.

علت اینکه در هنگام تدفین اجساد بیماران مبتلا به کرونا در داخل قبور آهک ریخته می‌شود، چیست؟، آیا دلیل علمی دارد؟

تاجیک: ما باید از انتشار آلودگی در محیط زیست جلوگیری کنیم، امکان دارد در اثر تجزیه‌ای که انجام می‌گیرد، این ویروس خاک را آلوده کند و از خاک به آب‌های زیرزمینی انتقال پیدا کند؛بنابراین در زمان دفن اجساد باید این کار انجام شود؛ البته این موضوع نه تنها برای افراد جانباخته بر اثر ابتلا به کرونا بلکه برای افراد جانباخته بر اثر اکثر بیماری‌های عفونی خطرناک نیز باید این پروسه رعایت شود؛ به خاطر اینکه محیط زیست آلوده نشود.

روی اجساد آهک ریخته نمی‌شود، بلکه ابتدا یک لایه آهکی در انتهای قبر پاشیده می‌شود و جنازه را در قبر می‌گذارند و بر روی آن خاک می‌ریزند که این موارد نیز باید در شرایط کاملاً ایمن انجام شود

اگر عمق مزار این افراد سطحی و کم باشد، امکان دارد بر اثر تغییرات زمین و یا عبور حیوانات و کندن سطح آن، ویروس انتشار پیدا کرده و ایجاد آلودگی کند؛ در نتیجه تأکید داریم عمق مزار بیشتر باشد و این کار را انجام می‌دهیم تا از هر جهت مطمئن شویم تا محیط زیست آلوده نشود.

وقتی فرد جان باخته در اثر ابتلا به کرونا دفن می‌شود، آیا افرادی که بر سر مزار آن مراجعه می‌کنند، امکان ابتلا به ویروس کرونا را دارند؟

تاجیک: در این حالت انتقال ویروس وجود ندارد و انتشار ویروس به لایه بالایی مزار منتقل نمی‌شود؛ به عبارتی وقتی ما مطمئن هستیم که از قسمت پایین قبر آهک می‌پاشیم و از قسمت بالا نیز دو متر خاک بر روی جسد ریخته‌ایم، دیگر جای نگرانی نیست، اما توصیه می‌شود در حداقل‌ترین زمان ممکن روی قبر را بتن‌ریزی کرده و سنگ قبر را قرار دهند؛ چرا که برخی قبور دچار نشست خاک می‌شوند؛ بنابراین توصیه ما این است که خیلی سریع سنگ قبر را کار بگذارند.

البته بعد از گذاشتن سنگ روی قبر، دیگر جای نگرانی وجود ندارد و افراد می‌توانند مانند بقیه قبور فوت‌شدگان، بر سر مزار این افراد بروند.

افرادی که برای مراسم تشییع می‌روند و یا هر پروسه مربوط به آن، گندزدایی لازم را انجام دهند و از خوردن و آشامیدن خودداری کنند. از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن یکدیگر اجتناب کنند و به عرض تسلیت شفاهی، بدون تماس اکتفا کنند

اینکه گفته می‌شود قبور مربوط به جان‌باختگان بر اثر ابتلا به کرونا باید در قسمتی جدا از قبور دیگر در آرامستان‌ها دفن شود، صحیح است؟

تاجیک: توصیه می‌شود در آرامستان‌ها در قسمت‌هایی که از نظر زیست‌محیطی ایمن‌تر هستند، اجساد دفن شوند جای دفن اجساد در امن‌ترین نقطه آرامستان باشد، اما این موضوع نیز توصیه است. ایرادی ندارد و هر نقطه‌ای که خانواده این افراد خواسته باشندمی توانند اجساد مربوط را دفن کنند؛ البته با حفظ شرایط بهداشتی و رعایت نکات لازم این اجساد دفن می‌شوند.

در این ایام تأکید می‌شود مراسم تدفین جانباختگان کرونا بدون حضور مردم برگزار شود، علت آن چیست؟

آیا اجساد کرونایی را با آهک از بین می‌برند؟

تاجیک: توصیه می‌شود افرادی که برای مراسم تشییع می‌روند و یا هر پروسه مربوط به آن، گندزدایی لازم را انجام دهند و از خوردن و آشامیدن خودداری کنند. از روبوسی، دست دادن و در آغوش گرفتن یکدیگر اجتناب کنند و به عرض تسلیت شفاهی، بدون تماس اکتفا کنند.

حداقل فاصله یک و نیم متری را با یکدیگر رعایت کنند؛ ضمن اینکه حداقل تعداد افراد در چنین زمان‌هایی در مراسم شرکت کنند تا ازدحامی ایجاد نشود.

البته نه اینکه فقط باید این موارد و نکات ذکر شده برای تشییع بیماران جان‌باخته کرونایی رعایت شود، بلکه پیشنهاد می‌کنیم حداقل افراد در تشییع افراد عادی که در این زمان به علت بیماری‌های دیگر نیز درگذشته‌اند، شرکت کنند تا تجمعی ایجاد نشده و زمینه انتقال فراهم نشود.

آیا اجساد کرونایی را با آهک از بین می‌برند؟

آقای مهندس! توضیح دهید آیا پس از دفن اجساد، نزدیکان این افراد می‌توانند به مزار آنها نزدیک شوند؟

تاجیک: نزدیکان این جانباختگان باید حداقل فاصله 1.5 تا 2 متری را با اجساد داشته باشند. توصیه می‌کنیم از دست زدن به مزار این افراد تا زمانی که سنگ قبر روی آن نگذاشته‌اند، خودداری کنند اما بعد از اینکه بتن ریزی شده و سنگ قبر آنها گذاشته شد، دست زدن به مزار مانعی ندارد.

منبع:فارس

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهرام
۰۸:۱۰ ۱۸ فروردين ۱۳۹۹
سخته
خداصبر بده ب خانواده هاشون غربت تدفین سخته
Iran (Islamic Republic of)
فاطیما
۲۳:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من این رسمش نیست که بایک جسد این جوری رفتار کرد
United States of America
ناشناس
۱۳:۴۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خدا بهمون کمک کنه
United States of America
ناشناس
۱۳:۱۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
هر کی ترامپ رو دوس نداره بزنه لایکو
United States of America
ناشناس
۰۲:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
هر کی از ترامپ بدش میاد بزنه لایکو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خدایا ازت خواهش میکنم ، بخاطر مهربونی تون ، بخاطر لطف و محبت تون که همیشه نسبت‌ به ما داشته و دارید ما رو ابتداء از شر این ویروس کرونا و سپس از شر حیله‌ های دولتمردان‌ کشورهایی چون آمریکا ، اسرائیل، انگلیس ، آلمان ، فرانسه و ........ نجات مون‌ بده ، تا بتوانیم‌ زندگی آرومی زیر سایه شما داشته باشیم‌.
Germany
Amirvali
۱۸:۰۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
باسلام.البته که نکات بهداشتی رعایت میشه و مهم هم است
ولی ما تا الان هرچی دیدیم رویه جنازه ها به شدت اهک میریزن و بدون هماهنگی و اطلاع صاحبان عزا..........
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
اصلا شوشان اجساد کرونایی درست نیست چون اون بوی اجساد هم اذیت می‌کنه هم اون آبی که روش ریخته میشه غسل میدم هم آلوده میشه اینها آدم های کرونایی نیستن که آنقدر دقیق دفن میشه آدم های سالم هستن کرونایی ها همین جوری دفن میشن مثل ایتالیا
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۶:۰۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خداوند به شما توان بیشتر بدهد و نگهدار شما باشد
Iran (Islamic Republic of)
نسرین نعمتی
۱۵:۵۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
مطلب رانخواندم ولی برای آلوده نشدن خاک ومنابع زیرزمینی اجسادکرونائی سوزانده شود
Iran (Islamic Republic of)
کارمند بهداشت
۱۴:۵۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
حتما شیرآهک با نسبت یک حجم آهک و ۴حجم آب تهیه و کف قبر ریخته می شود سپس جنازه با طناب داخل قبر قرار میگیرد،مجدد روی جنازه شیرآهک میریزیم و خاکی که قبر را پر میکنیم با آهک مخلوط است و در پایان قبر متوقی و اطراف با محلول کلر نیم درصد گندزدایی میشود
نظارت بر کار نیز برعهده کارشناسان بهداشت محیط است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
تو کارمند بهداشت نیستی کارمند بی خبرانی.
Iran (Islamic Republic of)
مجید
۱۳:۴۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خداياهرچه تو خواهی همان شود هرچه دلم خواست نه آن شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
مهین م پاینده باد ایران زمین
Iran (Islamic Republic of)
دانا
۱۲:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
همانطور که خداوند با پشه نمرود رو هلاک کرد , به وسیله یک ویروس تمام معادلات جهان رو دگرگون کرد , این همه دانشمند و قدرت جهانی نتونستن راه حلی براش پیدا کنن , چقدر ما بندگان ,خدای خودمون فراموش کردیم خدا میتونه بلاهای با وسعت بزرگترو نزول کنه ولی بنظر من امتحان الهیه , میخواد ببینه کیا میخوان از لجن زار خودشون خارج بشن و برگردن بسمت خدا ... التماس تفکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
احسنت لاااااااایک گریم گرفت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۵۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
نه بابا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۳۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
جا دارد یادی از شهدایی بکنیم که جسدی برای دفن کردن نداشتند . حالا به نظر دوستان عزیزم آنها غریبانه رفتند یا ....
حالا یک متر قبرشان را بیشتر میکنند .
خداوند روح شهدای عزیزمان را شاد و ارواح از دست رفته کرونایی را با شهدا مهشور نماید.
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۱:۵۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
انسان موجود ناسپاسی است. خدایا هر کجا هر ناسپاسی و ظلمی کرده ایم، منیت داشته ایم، قضاوت کرده ایم، غرور داشته ایم، وظیفه ی انسانی را فراموش کرده ایم، ما را ببخش و کره ی زمین را از این بلا نجات بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
تشکر از زحمات کارشناسان بهداشتی که در زمان تدفین این اجساد به عنوان ناظر حضور دارند تا شرایط بهداشتی اجرا شود.
Iran (Islamic Republic of)
محمدی
۱۱:۵۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
هوالحق خداوند تقریبا بزرگترین واقعه عالم گیر رو با کوچکترین ذره موجود رقم زد وا بار دیگر ثابت کرد که حتی ابر قدرتهای دنیا هم در مقابل خواسته اش هیچ و نابودند کسی برنده است که ازین وضعیت عبرت بگیرد و نسبت به تذهیب روح و جسم خود در راه رسیدن به خدا تلاش کند و علاوه به بهداشت فردی جسم و روح و روان خود به دیگر مخلوقات خدا اهمیت دهد وبا ترحم و انصاف ومروت در مقابل دیگر انسانها احساس مسئولیت داشته باشد تا در این امتحان الهی سر بلند شود خدایا در ظهور امام عصر عج تعجیل کن آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
هرچی بدبختیه مقصر ترامپه چند تاداوطلب میخوام باهم بریم نارنجک بخودمون ببندیم کاخ سفید رامنفجرکنیم ترامپ راگروگان بگیریم بیاریمش ایران دم ازادی اعدامش کنیم درس عبرت بشه واسه همه دنیا کسی پایه هست؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
بله من داوطلبم، صد در صد، مرگ بر نتانیاهو و ترامپ و بقیه جنایتکاران.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
محسن از شیراز
۱۷:۵۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
وقتی منفجر شدیم چجوری ترامپ دستگیر کنیم ها.بگو دیگه،،
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
من هستم
کی بریم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
من میام
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
بازم درس عبرت نمیشه تو کی هستی داری جای خدا تصمیم میگیری
Iran (Islamic Republic of)
سام
۲۳:۲۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
منم میام بشرط اینکه چهارپایه رو من از زیر پاهاش بکشم،قبولههههههه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۵۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
عجب بابا عجب
United States of America
ابوالفضل
۱۳:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
پیشنهاد خوبی هست ولی بهتره با نارنجک انداختش تو چاه
United States of America
۱۳:۲۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
ترامپ خیلی بی انصاف هست دروغگو هم هست من باهاتون هستم
Netherlands
شهروز
۰۹:۰۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
لازم نیست ما خودمونو به زحمت بیندازیم!
خدا خودش کارشو خوب بلده !
به وقتش
هم ترامپ وهم بقیه جنایتکاران داخلی و خارجی را رسوا و سرنگون میکنه
ان شاءالله ظهور نزدیک هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خودمون به خودمون رحم نمیکنیم،خداچطوربهمون رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
علیزی
۱۰:۵۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
مهم عمل انسان است چه سوزانده شود چه تکه تکه شود مهم عمل درست است ایمان به خداوند وروزقیامت است ما همه شب روز گناه میکردیم فکر عذاب الهی رونمیکردیم توبه استغفار. شب روز سجده کنیم ونماز بخونیم وذکر پرودگان جهان روبکنیم .خدایا ما بنده تو هستیم وکرونا از طرف تو آمده است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام .این بلای اسامانیست .چقدر بسر فقیر فقرا زده میشه هیچکس حال اینها رو درک نمکینه بازم پولدارها رحم مروت نمیکنند درک نمیکنند که یوز میمیرند باید دست بیچاره ها رو گرفت...خدایا این ویروس رو تا زمانی که مردم بفرمایید هم نباشند ترو نشناختن این بلا رو تواین دنیا نگه دار .بیشتر هم کن کرونا رو
Iran (Islamic Republic of)
جوان
۱۰:۲۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
کاش یکم درس بگیریم دزدی ، اختلاس، غیبت ، اینهم اخر و عاقبت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
بوسیدن نومون ارزوم شده.بیاین باهم مهربون باشیم شاکر خداوند باشیم وبهم رحم کنیم تا خداوند به مارحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
دقیقا تا به خودمون رحم نکنیم خداوند به ما رحم نخواهد کرد..
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۶ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام مگه قبل از کرونا مرگ نبود حالا چه فرق مبکونه اصل اعمال ماست تا الان کسی که دلتون شکسته تهمت زده فقط یکی زنگ زده فعلانی حلالم کون از خدا باید ترسید کرونا هم تموم میشه باز همون ادمیم کرونا توتست بگه قدر همو بدوتید ولی قسم میخورم تا بره همه چیز هزار برابر تکرار میشه کرونا خشم خداس در خانه خودش و بست تا حرم ها ولی به خدا اگر به خودنون بیام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
ایاکسانی که رستری هستند چطور حمام میکنن در بیمارستان به حمام اینها احمیت می دهند؟؟؟؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
چه سکوت تلخی
خدایا خودت به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۶:۱۷ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
روحشون شاد. خدا سلامتی بده به همه بخصوص تمام کسانی که در خط مقدم شکست کرونا هستند.
Iran (Islamic Republic of)
شهروز
۰۳:۵۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خدایا تو میدونی که ما بندگان چقدر ناتوانیم
اما تو قادر مطلق هستی
به ما مردم گناهکار و نادان
در همه جهان رحم کن و مارا ببخش
و شر این ویروس نامرئی اما قوی را از سر ما کم کن
ما راضی به رضای تو هستیم و هیچکس مهربانتر از تو نیست.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۲۱:۱۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
احسنت
Iran (Islamic Republic of)
کاوه
۰۱:۲۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام. پیشنهاد می کنم پویشی را برای تبلیغ قرائت سوره حمد و اخلاص و زیارت عاشورا روزانه برنامه ریزی بفرمایید هم برای شفای بیماران و هم برای طلب مغفرت برای متوفیان کرونایی که در غربت به خاک سپرده می شوند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
سلام. نماز و تلقین متوفیان کرونایی چگونه است؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
معلوم نیست آخه موقع تلقین باید متوفی را تکان داد ولی واسه این بنده خدا ها که نمیشه داخل قبر رفت اصلا خونده بشه یا نه خدایا رحم کن یا صاحب الزمان
Iran (Islamic Republic of)
مصطقی
۰۰:۵۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
انالله واناالیه راجعون
خداوند رحمان و رحیم عاقبت ما را ختم بخیربگردان
آمین یارب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
نگران
۰۰:۴۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خدایا خودت کمک کن این ویروس هرچه زودتر از روی کره زمین پاک بشه...آمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۳ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
جهنم اوردن حال
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
کاشت برنج و چای شمال رو وزارت بهداشت چرا ممنوع کرده پس؟
Iran (Islamic Republic of)
رضا مشهدی
۰۰:۰۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
آقا یک جایی از متن نوشته شده که:حداقل افراد در تشییع افراد عادی شرکت کنند.یعنی اگر مسئولی بود یا پست و سمتی داشت،هر چند تا آدم میتونه شرکت کنه؟؟این چند روز خودمون دیدیم دیگه.اینجام پارتی بازی حکمفرماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
پروفسور منظورش مرگ عادی نه مرگ با کرونا .اول برو با دقت بخون بد حرف بزن .که تمام مشکلات جامعه مال این قضاوت های الکی سریع
Iran (Islamic Republic of)
زخمی
۱۵:۲۲ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
رحمت به شیری‌که خوردی .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۳۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
آدما تا زنده اند هواشون رو داشته باشین. وقتی که مردند چه فرقی می کنه که چه جور ، چگونه و کجا دفن بشن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۱ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
الله اکبر....خدا رحم کنه به بندگانش
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۰۹:۰۴ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خداوندا چگونه زیستن را تو به ما بیاموز چگونه مردن را خود خواهیم آموخت .. مردن حق است چه کرونا چه عادی مهم اینه که زندگی کردن یادمان رفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
الله اکبر لااله الا الله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۶ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خدایا فقط خودت میتونی این بلا رو دفع کنی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
الله اکبر خدایا همچین‌مرگی رو نصیب هیچکس نکن بدترین نوع مردنه
Iran (Islamic Republic of)
حنانه
۰۴:۳۰ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
کی می‌دونه ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خدایا میشه تا سال دیگه آدم های بدهم عبرت بگیرند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۷ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
چه غریبانه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۳:۰۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
منم میگم چه غریبانه
ولی یکی از دوستان گفتن: حضرت فاطمه با اون همه عظمت شبانه و تو غربت دفن شدن ما که خاک پای اون حضرت هم‌ نیستیم چه اشکالی داره غریبانه دفن بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
ای داد بیداد
چه سرنوشت غم انگیزی
خداوندا جانباختگان این ویروس منحوس را مورد رحمت خود قرار بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۸ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خداوکیلی ب هیچ بندیم!!!!

بسه دیگه چقد گناه میکنیم آخه!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۵۱ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
اگه گناه هس همه خارجیاا باید بمیرن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۳۴ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
وای خدای من
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۳ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خداوند همه این عزیزان از دست رفته را رحمت کند. مرگ سخت وغریبانه ای داشتن.فاتحه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۹ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خدایا، تو رئوفی. تو رحیمی. با تمام گناهانم و با تمام نافرمانیهام ،رحمی کن. و پایانم رو اینطور رقم نزن
آمین یا ارحم الراحمین.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۵۰ ۱۲ فروردين ۱۳۹۹
خدایا به فریادمون برس
Iran (Islamic Republic of)
زهرا نخعی راد
۰۱:۱۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
خداوندا به امید سال آینده همین موقع که کورنا بشه برای مردم خاطر خدایا میشه ای خدا امیدمابه شماست انشاالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۲۵ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
میسازدو میسازد خدا وای به کاری که نسازد خدا
به خود خدا که ما خوب خدای داریم ببینید همه دنیا در برابر یک ویروس یک مکروب که همونم به دستور الاهی هستش همه به التماس خدا افتادیم مگر که خودش دلش رحم بیاد همه دنیا موندن ....عزیزن خدا را فراموش نکنید
Iran (Islamic Republic of)
مریم لفطه پور
۱۷:۳۹ ۱۳ فروردين ۱۳۹۹
انشالله برطرف که وکرونا شکست میدهیم