گزارش/

سکه در سال ۹۹ گران می‌شود؟ / جزئیات جدید از وضع مالیات بر خریداران سکه

یکی از مهم‌ترین بازار‌های مالی (بازار طلا و سکه) در کشور این روز‌ها به علت ویروس کرونا بسته شده، اما نرخ‌هایی برای مردم به نمایش گذاشته می‌شود.

سکه در سال ۹۹ گران می‌شود؟ / جزئیات جدید از وضع مالیات بر خریداران سکهبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سالی که جدید شد و بازارهایی که امسال در حسرت بازگشایی، همچنان دست و پا شکسته نرخ تعیین می کنند. بازار سکه و طلا در ایران هم با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا مدتی است بسته شده است اما دورادور با تحولات جهانی نرخ سکه و طلا را اعلام و شاید هم داد و ستد می کند. اینکه معاملات در این روزها کاری قانونی است یا غیر قانونی هنوز برای بسیاری مشخص نیست.
 
اما در بازار جهانی، به نظر می رسد سرمایه گذاران در واکنش به اظهارات دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا که گفته است دو هفته آینده می تواند برای آمریکا بسیار دشوار باشد، به طلا به عنوان دارایی امن روی آورده اند. تسهیل سیاست پولی و تزریق میلیاردها دلار نقدینگی به بازار به معنای آن است که بازار تا ماه‌ها سرشار از نقدینگی ارزان خواهد بود و این مسئله از افزایش قیمت طلا حمایت می کند.
 
طلا در شرایط ابهامات اقتصادی یا سیاسی به سرمایه گذاری جذابی تبدیل می شود و به شدت به نرخهای بهره حساس است زیرا نرخهای پایین‌تر، هزینه نگهداری این فلز که سوددهی ندارد را کاهش می دهد. بانک مرکزی آمریکا روز سه شنبه امکان دسترسی دهها بانک مرکزی خارجی به دلار آمریکا در طول بحران کرونا را تسهیل کرد.

سکه و طلا در ایران تقریبا هیچ تقاضایی را ندارند، اما هنوز هم معاملات ریز و درشتی در کوچه پس کوچه‌های بازار فردوسی و یا سایر صرافی‌ها دیده می‌شود. طلا  ۱۸ عیار در آخرین نرخ معاملاتی خود در ۱۱ فروردین به  ۶۲۸ هزار تومان نزدیک شد که این افزایش قیمت به بازار جهانی بر می‌گردد.

سکه در سال ۹۹ گران می‌شود؟ / جزئیات جدید از وضع مالیات بر خریداران سکه
در انتظار برای بازگشت به معاملات بازار طلا بعد از بحران کرونا

ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا و سکه در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت بازار طلا و سکه در سال ۹۹ اظهار کرد: هم اکنون که بازار تعطیل است امید می رود که این ویروس هر چه سریعتر ریشه کن شود تا بازار بتواند به حالت قبل خود برگردد.

رئیس اتحادیه طلا و سکه ادامه داد: به نظر می رسد که بعد از این جریان، بازار روال عادی داشته و داد و ستدها به روال قبل برگردد.

رئیس اتحادیه طلا و سکه در ادامه تصریح کرد: در شش ماه دوم سال ۹۸، وضعیت بازار چندان مناسب نبود و امیدواریم که در ماه های آینده داد و ستدها سرعت گیرد و بازار به روال خود برگردد.

این روزها کسی طلا نمی خرد

نادر بذرافشان دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره شرایط فعلی بازار طلا و جواهر  گفت: اگر افزایشی در بازار داخلی و خارجی نباشد همین قیمت ها ثبات خواهد داشت. البته این روزها خرید سکه و طلا به صفر رسیده است.

بذر افشان در ادامه گفت: اگر بانک مرکزی بر بازار کنترل داشته باشد و بتواند قیمت ها در بازار داخلی را کاهش دهد به طور قطع، نوسانات بازار داخلی اُفول خواهد کرد.

دبیر هیات مدیره اتحادیه طلا و جواهر با ناکید بد اینکه دولت و بانک مرکزی بر نرخ ارز نظارت داشته باشند، گفت: اگر نرخ ارز در بازار داخلی کنترل نشود احتمال افزایش طلا قیمت وجود دارد.

اصلاح ساختار اخذ مالیات از سکه و طلا/ مصنوعات دست دوم کنار خواهد رفت

مسعود یزدانی نایب رئیس اول اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضع مالیات بر ارزش افزوده در حوزه طلا و جواهر اظهار کرد: مبنای مشکل اتحادیه طلا و جواهر با سازمان امور مالیاتی تفکیک مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بر مصرف است که تا به امروز به اشتباه از مصرف کنندگان و فعالان این حوزه دریافت می‌شد.

نایب رئیس اول اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران بیان کرد: تا به امروز مبنای مالیاتی که از مردم اخذ می‌شد قیمت کل طلا بود، خریداران موظف بودند تا ۹ درصد از ارزش کلی محصول شامل قیمت طلا، هزینه ساخت و اجرت و سود آن را بپردازند و فعالان این حوزه نسبت به این حوزه معترض بودند چرا که باعث متضرر شدن خریداران طلا و جواهر می‌شد.

یزدانی با تاکید بر تلاش طولانی مدت برای رفع این مشکل گفت:‌ این روش اخذ مالیات برنامه‌ای ۵ ساله بود که قرار بود به عنوان طرح آزمایشی اجرا شده و بعد از آن درباره مالیات بر ارزش افزوده تصمیم گیری شود، اما مدت‌ها از مدت زمان آزمایشی تعیین شده می‌گذشت و خبری از تصمیم گیری درباره این طرح نبود.

او افزود: مدتی است که با تصویب مجلس شورای اسلامی میزان مالیات بر ارزش افزوده در نظر گرفته شده برای طلا به جای مبلغ کلی اصل طلا با میزان سود و اجرت آن محاسبه خواهد شد. ما از ابتدا بر این اعتقاد بودیم که مالیات بر ارزش افزوده نباید بر مبلغ اصل طلا تعلق بگیرد چرا که ان موضوع علاوه بر فشاری که به مردم وارد می‌کرد می‌توانست آینده این صنعت را که به سمت تولید انبوه و صادرات حرکت می‌کند تحت تاثیر قرار دهد.


بیشتر بخوانید: تقاضا در بازار طلا و جواهر به صفر رسیده است


نایب رئیس اول اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران با اشاره به اینکه این طرح تا کمتر از ۲ ماه آینده اجرایی خواهد شد، گفت: صنعت طلا و جواهر صنعتی سرمایه‌ای است که حدود ۱۰ سال با مشکل فوق دست و پنجه نرم می‌کرد، طرح فوق بنا بود ۵ ساله و به صورت آزمایش اجرا شود، اما متاسفانه تا به امروز به طول انجامیده و مشکلات زیادی را برای فعالان این حوزه به همراه داشته است.

یزدانی تاکید کرد: یکی از موضوعاتی که پیش از این با آن درگیر بودیم و ضرر‌های بسیاری را به صنعت طلا تحمیل می‌کرد خرید و فروش طلای دست دوم یا به اصطلاح طلای بدون اجرت بود.

او تشریح کرد: متقاضیان خرید طلا و جواهر برای فرار از ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده تمایل زیادی به خرید طلای دست دوم پیدا می‌کردند که با توجه به نداشتن کد مشخصه و مشخص نبودن سازنده طلا با مشکلاتی مواجه می‌شدند و در موارد بسیاری این طلا‌ها با عیار بسیار پایین و حتی گاهی نمونه‌های بدلی یا سرقتی به فروش می‌رسید که خریداران را با مشکل مواجه می‌کرد.

نایب رئیس اول اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران تاکید کرد: با حل مشکل مالیات بر ارزش افزوده و کاهش میزان تفاوت قیمت طلای دست دوم و طلای نو قطعا مردم به سمت خرید مستقیم از واحد‌های صنفی حرکت خواهد کرد. اگر کسی قصد سرمایه گذاری داشته باشد می‌تواند با خرید طلا‌هایی با اجرت کمتر انتخاب کنند.

یزدانی گفت: امسال در سال رونق تولید قرار داریم و خرید مستقیم از واحد‌های رسمی میتواند به گسترش تولید طلا در کشور کمک کند. هر کشوری که امروز جایگاه مناسبی در دنیا کسب کرده است زمانی توجه ویژه‌ای به بحث تولید داشته و امروز ما هم فرصت مناسبی برای گسترش تولید و صادرات در این حوزه داریم.

قیمت طلا در بازار این روزها منطقی نیست!

عبادالله محمدولی کارشناس طلا و سکه در گفت‌وگو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  با اشاره به روند معاملات بازار طلا در روزهای پس از بحران ویروس کرونا گفت:  در شرایط فعلی، تصمیمی برای معاملات بازار طلا گرفته نشده است و اگر بتوانیم از این‌‌ شرایط بیرون بیایم وضعیت بازار بهتر و ثبات پیدا می کند.

محمدولی در ادامه گفت: در شرایط فعلی( ویروس کرونا) و تعطیلی بازار تا چند روز آینده قیمت ها کاهشی و گاها افزایشی است که البته معتقدیم  قیمت ها در بازار طلا اصلا منطفی نیست.

حال گفته می شود که اگر از این وضعیت در اواخر فروردین و اول اردیبهشت خارج شویم طلا می تواند جای خود را در بازار پیدا کند، این در حالی است که در اواسط اردیبهشت ماه، روند بازار شاید تا حدودی افزایشی و در ادامه آن قیمت ها واقعی سازی شود، باید منتظر ماند و دید کرونا چه زمانی اجازه بازگشایی بازارهای مهم مالی را می دهد!

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۸
در انتظار بررسی: ۰
United States of America
ناشناس
۰۴:۲۳ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
طلا و سکه هر روز داره میره بالا بعد میگوید کسی نیست واسه خریدوفروش پس این قیمت‌ها چه جور میره بالا حتما اجنه ها تو بورس هستند
United States of America
ناشناس
۰۴:۲۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
طلا و سکه هر روز داره میره بالا بعد میگوید کسی نیست واسه خریدوفروش پس این قیمت‌ها چه جور میره بالا حتما اجنه ها تو بورس هستند
United States of America
ناشناس
۰۴:۲۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
طلا و سکه هر روز داره میره بالا بعد میگوید کسی نیست واسه خریدوفروش پس این قیمت‌ها چه جور میره بالا حتما اجنه ها تو بورس هستند
United States of America
ناشناس
۰۴:۲۲ ۱۹ فروردين ۱۳۹۹
طلا و سکه هر روز داره میره بالا بعد میگوید کسی نیست واسه خریدوفروش پس این قیمت‌ها چه جور میره بالا حتما اجنه ها تو بورس هستند
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۱:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
در این شرایط بد اقتصادی و نبود خریدار سکه و طلا و تعطیلی همه اصناف بخصوص طلا فروشان و سکه دیگر گرفتن و پرداخت مالیات خردادماه هیچ توجیح منطقی نداشته و همه باید بصورت کلی از پرداخت مالیات معاف کامل بشوند چون دیگر درآمدی نیست از کجا بیاوریم مالیات بدهیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۴۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
من میخام بدونم چرا باید هر سال دم عید یا پونزده روز از عید میگذره همه چی باید ده برابر گرون بشه، مگه عید کیه عید چیه گرونی چه ربطی به عید و سال تازه داره، بزارید چهار سال قیمت طلا بالا نره خونه دیگه واویلا الان با وام مسکن نمیتونی خونه بخری باید بدیم ودیعه برای اجاره
Iran (Islamic Republic of)
محمدصادق
۲۳:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
پیش بینی اینکه بدلیل بیکاری و عوارض کرونا و شاید پسا کرونا و تبعات منفی اقتصادی ، تمایل مردم به فروش طلا برای امرار معاش روزانه افزایش یابد پس قیمت طلایی دست مرد عادی کاهشی میشود ولی در دراز مدت ، تا پایان سال ، احتمالا با شیب تند بالا رود.
Iran (Islamic Republic of)
بیسواد
۲۱:۲۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
کل بازارهای ابران تعطیله ولی قیمت سکه وطلا هر روز روند صعودی داره ، معلوم نیست مرجع قیمت گذاری کیه، واقعاٌ شیر توشیره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
عادل فردوسی پور کجاست چرا صدا و سیما حذفش کرده ؟؟؟!!!!
Belgium
ناشناس
۱۹:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
یه مقدار به جای توهم جلوی دلالان این عرصه گرفته البته نه اینکه دولت بگیره بعد به حساب خودش واریز کنه از جیب مردم دارایی خودشو افزایش بده بلکه به خود مردم باز پس بده.
Iran (Islamic Republic of)
احمد رضا
۱۹:۲۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
دولت کاری بکن سکه بشه 1 میلیون خیط بشن بعضیا بعد عید مذاکره با آمریکا حتمی است
Germany
ناشناس
۲۰:۲۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
باشه تو راست میگی
Iran (Islamic Republic of)
احمد
۲۲:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
واقعا خندیدیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۱۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
مگه بلده ارزون کنه.مگه داریم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
کجا ارزان میشه نهایت بیست سی هزار تومان ارزان باز یهو صد هزار می‌ره روش
France
یعثوب
۱۵:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
من ۲۹ام این ۵۵ قطعه تحویلی دارم چقدر باید مالیات بدم .یا تا وقتی بفروش نرفته بازم مالیات داره؟؟؟
Iran (Islamic Republic of)
یعقوب
۰۱:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
دوستان به نظرتان اشتباه خرید سکه کردم .من که میگم آره.کاش سهام خودکفا ۱ خریدکرده بودم زیاد نه ۵۰ میلیون تومن.الا ن یه پولدار شده بودم...
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۴:۰۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
کاش به همان نسبت که گرانتر میشود حقوق و امکانات رفاهی مردم هم بیشتر شود ........این بالا رفتن سکه ها ....فقط به نفع قشر کوچکی از جامعه است و زیانش قشر بزرگی میبینند .....با اینکه سکه نمیخرند ....ولی وقتی میرن ماست بخرند قیمت ماست بالاتر رفته چون قیمت سکه بالا رفته
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۳:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
سلام. نظر به اینکه اقتصاد ما مستقل از اقتصاد غرب است، گرانی در قیمت طلا در ایران تایید نمی‌شود، بلکه بدلیل افزایش نیافتن برخی حقوق‌ها و اصلاح سیاست‌های پولی و وجود حباب در قیمت طلا، کاهش قیمت سکه مورد انتظار است.
France
ناشناس
۱۳:۱۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
همه چی گرون میشه سالی بوده تو این مملکت گرونی نباشه
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۲:۲۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
من اگه به حق خودم قانع باشم ..من اگه تو شغل وجدان و صداقت داشته باشم ...هر دین میخوام داشته باشم ..من اگه ظلم نکنم ...من اگه اهل باج خواهی و باج دهی نباشم ..خدا همیشه برای من خوب میکنه ..مطمئن باشم خداوند همیشه برای من خوب میکنه ...اشتباه کردیم تو زندگی ..اشتباه کردیم ..زیاده روی کردیم تو دینداری ..ندانستیم که قبل این که دست به کتاب قران بزیم اول باید پاک باشیم ...قبل از اینکه نماز بخوانیم اول باید پاک باشیم ..به ما یاد ندادن قبل از اینکه دین داشته باشیم اول باید انسان باشیم ....
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
چه ربطی به دین داره.
اتفاقا این شعار بی دین ها هست که هر چیزی رپ به دین ربط نیدن.
اتفاقا اینقدر در دینداری کوتاهی کردیم که به این بدبختی رسیدیم.خواهشن منتشر کنید
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۲:۰۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
موقعیی که بخوان مالیات بگیرن برحسب قیمت دلار و طلا محاسبه میکنن // وقتی بخوان اول هر سال حقوق کارگر را محاسبه کنن چهار الی پنج ماه طول میکشه و بر حسب ریال محاسبه میکنن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
مالیات بر ارزش افزوده است که موقع خرید طلا 9 درصد کل قیمت فاکتور رو از خریدار بدبخت می گیرند و معلوم نیست که اصلاً طلافروش اون مالیات رو میده یا نه؟ البته حتماً میدونید که بر اساس مالیاتی که طلافروشان در سال می پردازند، مقدار معامله طلای هر طلافروش در سال معادل 1/5 گرم (یک و نیم گرم) هست!!! بله 1/5 گرم درسال معامله هر طلافروش در سال.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
واقعا این سوال داره. یه بار اینترنت بزنید ببینید از آخر اسفند تا الان چقدر گران شده. نطدیک به 500. هزار تومان در مدت 15 روز. واقعا متاسفم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۰۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
و هیچ کس چیزی نمیگه، رئیس صنف جواهر فروشان اومده داره میگه اگر فلان کار بانک انجام بدهد قطعا فلان می‌شود و اگر چنان کند قطعا چنان می‌شود مثل اینکه بگه اگر باران آمد قطعا ما خیس میشویم و اگر آفتاب آمد قطعا هوا گرم می‌شود، خوب یکی نیست بهش بگه اینها که بچه بلده شما که خودت رئیس میدونی فقط اومدی نظر و پیش بینی انجام بدی، فقط اومدی مصاحبه انجام بدی؟، این که نشد ریاست، پس چکار میتونی انجام بدی که گرونی و به قول خودشون حباب ایجاد نشه، چکار کردی برای دلال بازی در این بازار؟، حتما اینم باید برات مجلس یا قوه قضائیه یا نیرو انتظامی انجام بده؟ پس شما چیکاره هستی اونجا، کارت چی هست؟ لطفا تایید کنید این نظر رو شاید تا مردم و مسئولان بیدار شوند
Iran (Islamic Republic of)
۱۱:۵۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بی چاره شدیم رفت..
United States of America
ناشناس
۱۵:۰۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بی چاره شدی ? کرونا آش کشک خالته، بخوری پاته نخوری پاته ✌
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
چرا دلار وماشین داره میاد پایین
ولی طلا و سکه قیمتش داره میره بالا؟
United States of America
ناشناس
۱۵:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
چرا دلار وماشین داره میاد پایین?
سنگین شده بودن
Iran (Islamic Republic of)
مهدی جامی
۱۹:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
چون چگالی ماشین و دلار از سکه بیشتر شده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
ما جوونا چطور ازدواج کنیم با طلای گرمی 700 تومن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
کی میگه طلا بدی نقره بده شرایط فرق کرده خوب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۴۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بااین شرایط نمیشه ازدواج کرد
کم کمش 100میلیون یرای ازدواج پول لازم هست
یه حلقه الان شده 5 میلیون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
داداش خلاصه بگو پول ما بی ارزش تر میشود؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
صدرصداین روکه شک نکن اول انکارمیکنن بعدتکذیب میکنن بعدمیگن همینی که هست
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۱۱:۰۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
به نظر من قیمت ها کاملا منطقیه چونکه اونموقع که دلار ۱۱تومن بود همش تو رسانه ها میگفتن میاد پایین اما الان ۱۷تومن شده انقد تو رسانه ها دروغ میگن که منطق همون چیزیه که میبینی الان میگن منطقی نیست فردا میره بالاتر مردم دیگه باور ندارن.
تشکر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
فقط کسی می‌تونه بگه قیمتها منطقی هست که مفت خور باشه....
کجای قیمت‌ها منطقی هست؟؟؟
مردم نون ندارن واسه خوردن، اونوقت شما میگید قیمت‌ها منطقی ان؟؟؟؟
واقعاً که.... انصاف و خداشناسی هم خوب چیزیه.
Germany
احمد
۱۰:۱۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
سیاست پولی و اقتصادی و این دولت از هم خیلی فاصله دارند و با هم بیگانه اند اینها فقط میز های مدیریت و حقوقهای خود را چسبیده اند اگر دخالت نکنند بازاریان اقتصاد را به نحو احسن اداره میکنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خسته نباشید،بنابرنوشتارمتن الان که دادوستدی درکارنیست وبازاربه علت ویروس کرونا تعطیل است وهیچ ادم عاقلی نمیادبا این وضعیت گرانی و قیمت سربه فلک کشیده طلا وبویژه سکه خریدکند پس چرا؟؟؟اینقدرسکه لامصب گران شده .خداوکیلی این منطقی است شش میلیون تومان ..خدابه دادبدهکاران مهریه برسد که اگر بموقع سکه تحویل ندهدگرفتارحکم جلب میشود.همین. کی نظارت می کند؟
Iran (Islamic Republic of)
مهدی جامی
۱۹:۰۲ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
6 میلیون نه 6 میلیون و نیم
Iran (Islamic Republic of)
Ma
۰۳:۱۹ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خدا به داد من برسه که فقط ی عقد ساده کردم و دوسال درگیر این سکه بازی شدم آش نخورده دهن سوخته قبل عید رفتم ۵۲۰۰ خریدم ۴عدد ی شب ام باز داشتگاه موندم بعدام تقدیم کردم هنوز بدهی فبلی ندادم بعدیش ام داره از راه میرسه اوووووف
Iran (Islamic Republic of)
ف
۰۹:۳۰ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بابا بزارید طلا بیاد پا یین جونی بر سر زندگی
Iran (Islamic Republic of)
ali
۰۹:۰۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
مالیات بر عایدی مسکن چه شد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۸ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
حالافکرکنیدسکه بشه یک ملیارد.
Iran (Islamic Republic of)
نوشناسا
۱۹:۱۶ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
بااین وضع بعیدم نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۳۱ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
خیلی چیزا منطقی نیست
قیمت دلار
قیمت خودرو
و جالب اینجاست که این حرفا رو همه میدونیم
Iran (Islamic Republic of)
اسماعیل
۰۸:۱۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۹
برعکس این روزها هرکس بتواند و در دسترس داشته باشد طلا میخرد. لطفا سایت دیوار رو چک کنید. خریدار طلا!!!!!!!!!
آخرین اخبار