نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند/ از بمب‌های خفاش تا سلاح حمله قلبی + تصاویر

نظریه توطئه به معنای توضیح یک واقعه یا موقعیتی است که براساس یک طرح توجیه نشده ارائه می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، طبق یک مطالعه سیاسی توسط کارشناسان سیاسی اریک الیور و توماس وود، ۵۰ درصد آمریکایی‌ها به نظریه‌های توطئه اعتقاد دارند. با این حال برخی از وقایع که به عنوان یک تئوری توطئه توجیه شده بودند به راستی که در عالم واقع رخ داده و حقیقت داشته‌اند!

نظریه توطئه به معنای توضیح یک واقعه یا موقعیتی است که براساس یک طرح توجیه نشده ارائه می‌شود و به این معنا است که اقدامات غیرقانونی یا آزاردهنده توسط دولت‌ها یا سایر نهاد‌های تأثیرگذار در گستره‌ی جهان و کشور‌ها انجام شده‌اند. به عبارت دیگر، نظریه توطئه را می‌توان توضیحی درمورد همه اتفاقات مهم یا بزرگ در جهان دانست که گویی آن‌ها از قبل برنامه‌ریزی شده‌اند، و این باعث می‌شود فرد متقاعد شود که توطئه واقعی است و آن را می‌پذیرد.

در این مقاله مشهورترین نظریه‌های توطئه را که به واقعیت تبدیل شده اند، مرور می‌کنیم!

توطئه سرمایه‌داران یا کودتای کاخ سفید

در سال ۱۹۳۳، گروهی از سرمایه‌داران ارشد و ثروتمند آمریکایی از جمله پریسکوت بوش، بانکدار و سیاستمدار آمریکایی، برای تغییر سیستم و جایگزینی دولت روزولت با یک دولت دیگر، کودتایی علیه رئیس جمهور آن زمان، فرانکلین روزولت، برنامه‌ریزی کردند. در ابتدا یک نظریه توطئه بود، اما یک سال بعد، بازنشسته نیروی دریایی ارتش آمریکا به نام سامدلی باتلر این طرح را فاش کرد.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

توطئه ۲۰ ژوئیه

تلاشی برای ترور رهبر نازی آدولف هیتلر، در ۲۰ ژوئیه سال ۱۹۴۴بود. این امر منجر به کشته شدن چهار سرباز ارشد شد و پنج هزار سرباز از جمله رهبران ارشد و افسران اس اس دستگیر و عده‌ای محکوم و حدود ۲۰۰ تن نیز اعدام شدند.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

عملیات ماکینگ‌برد Mockingbird

این عملیات، پروژه سیا برای تدارک، آموزش و کنترل روزنامه نگارانی در شبکه‌های خبری اصلی در سراسر کشور بود که در دهه پنجاه قرن پیش انجام شد تا روی رسانه‌ها اثر بگذارد، سیا مؤسسات روزنامه‌نگاری مطرح آمریکا را برای ارائه دیدگاه‌هایش بسیج کرد و به برخی سازمان‌های دانشجویی، فرهنگی و مجلات به عنوان ویترین تبلیغاتی آمریکا در دوران جنگ سرد بودجه داد، مدیر سیا در سال ۱۹۷۶ اعلام کرد که سیا هیچ گونه ارتباطی با سرویس‌های خبری، روزنامه ها، شبکه‌های تلویزیونی و رادیو ندارد، اما در سال ۲۰۰۷ میلادی، اسرار محرمانه این عملیات افشا شد.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

نظریه توطئه برادر بزرگ

این واقعیت که این روز‌ها به آن پرداخته می‌شود و اکثر رسانه‌ها از آن صحبت می‌کنند جاسوسی آژانس امنیت ملی از کل جهان است. می‌دانیم که این واقعیت دارد، زیرا ادوارد اسنودن آن را افشا کرد. زمانی که این موضوع مورد چالش قرار گرفت نمایندگان سازمان سیا و آژانس امنیت ملی دروغ گفتند، حتی زمانی که در کنگره مورد پرسش نمایندگان قرار گرفتند باز هم دروغ گفتند. بعد از آن که اثبات شد که آن‌ها دروغ گفته و دروغ خود را توجیه کردند. در حالی که توجیه یک دروغ همچنان دروغ است. هنوز هم هیچ سندی برای اثبات این که شنود غیر قانونی متوقف شده است وجود ندارد. متهم این شنود دولت آمریکا بود، آن‌ها از طریق دستگاه‌های الکترونیکی و کنترل و پیگیری شرکت‌های بزرگ اینترنتی مثل گوگل، فیسبودک، یاهو و مایکروسافت از مردم جاسوسی می‌کردند. حقیقت پس از افشاگری‌های اسنودن در سال ۲۰۱۳ افشا شد.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

بمب‌های خفاش

در جنگ جهانی دوم، دولت ایالات متحده برای نابودی شهر‌های ژاپن بدون ایجاد تلفات در بین آمریکایی‌ها، روی سلاحی آزمایشی موسوم به نارنجک خفاش کار کرد. پس از سه سال تلاش و صرف ۲ میلیون دلار برای آماده سازی این روند، دولت آمریکا این پروژه را در سال ۱۹۴۵ لغو کرد.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

سلاح حمله قلبی سیا

آژانس جاسوسی آمریکا (CIA) اسلحه‌ای تولید کرد که به محض شلیک به افراد می‌توانست باعث حمله قلبی و مرگ آن‌ها بشود، بدون اینکه اثری از خود به جای بگذارد. این سلاح در سال ۱۹۷۵ در جلسات کمیته کلیسا‌ها کشف شد. یک کارمند پیشین سیا به نام مری امبری، حضور یک تپانچه سکته قلبی را در مصاحبه‌ای در سال ۱۹۹۸ تأیید کرد.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

شرکت میوه یونایتد

شرکت میوه یونایتد از نظر تجارت موز قدرت زیادی در گواتمالا داشت، اما قدرت و نفوذ شرکت از سوی نخستین رئیس منتخب دموکرات این کشور با چالش روبه رو شد و سیا عملیاتی محرمانه در جهت کودتا را در گواتمالا در سال ۱۹۵۴ میلادی ترتیب داد تا قدرت و نفوذ شرکت را حفظ کند. این یک نظریه توطئه بود تا اینکه در سال ۱۹۹۴ میلادی، اسرار محرمانه عملیات PBSuccess برملا شد.

نظریات توطئه‌ای که رنگ واقعیت به خود گرفتند + تصاویر

منبع: تابناک

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار