یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

یگان هوادریای ارتش با در اختیار داشتن انواع هواناوها، بالگرد‌ها و هواپیماها، مقتدرانه در تأمین امنیت نظامی کشورمان به ایفای نقش پرداخته و همچنان هم می‌پردازد

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، نیروی دریایی راهبردی ارتش جمهوری اسلامی ایران همواره در دفاع مقدس و پس از آن در تأمین امنیت مرز‌های آبی کشورمان و دفع تهدیدات، مثال‌زدنی بود و هست و درشرایط تحریم با ساخت تجهیزات نوین جنگی مانند زیردریایی‌های کلاس غدیر و ناوشکن‌های سهند، دماوند و جماران و انجام مأموریت‌های مهم خود را دیده‌بان امنیت آب‌های جنوبی و شمالی کشورمان معرفی کرد.

یکی از یگان‌های مهم نیروی دریایی ارتش که در جابه‌جایی نفرات، تجهیزات و گشت‌وشناسایی و حمله به مواضع دشمن نقش مهمی را ایفاء می‌کند، یگان هوادریای این نیروست.

هوادریا یا هواپیمایی نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران، هواپیمایی متعلق به نیروی دریایی جمهوری اسلامی ایران است که با دارا بودن چندین فروند بالگرد و هواپیما‌های سبک مسئولیت مأموریت‌های هوایی نیروی دریایی ارتش را بر عهده دارد.

هوادریای نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای انجام وظایف و مأموریت‌های متنوع ازجمله اجرای عملیات ضددریایی، عملیات ضدسطحی، ترابری، هجومی، ترابری‌های عمومی، تجسس و نجات، گشت‌های دریایی و سایر مأموریت‌های مرتبط با پشتیبانی هوایی تشکیل شده است.

یگان هوادریای ارتش جمهوری اسلامی ایران با در اختیار داشتن انواع هواناوها، بالگرد‌ها و هواپیما‌هایی همچون «سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، «سیکورسکی اس‌اچ-۳»، «میل-۱۷»، «بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲»، «هواپیمای فوکر ۲۷»، «داسو فالکون ۲۰» و «بالگرد ۲۰۶» مقتدرانه در تأمین امنیت نظامی کشورمان به ایفای نقش پرداخته و همچنان هم می‌پردازد و اسکادران هوادریای کشورمان را تشکیل می‌دهند و نقش مهمی در پیشبرد عملیات‌های مختلف این یگان برعهده دارند؛ لذا در ادامه درباره امکانات و قابلیت‌های این بالگرد‌ها و هواپیما‌ها توضیحاتی ارائه شده است.

سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون

«سیکورسکی سی‌اچ-۵۳ سی استالیون»، یک بالگرد حمل‌ونقل سنگین، محصول شرکت سیکورسکی است. سی‌استالیون بالگردی است از خانواده بالابر و حمل‌ونقل سنگین که برای استفاده سپاه تفنگ‌داران آمریکا طراحی و توسعه یافته‌است. این بالگرد هم‌اکنون علاوه بر کشورمان در کشور‌های مکزیک و آلمان و هم‌چنین نیروی هوایی آمریکا (مدل اچ‌اچ-۵۳) در حال خدمت است.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

هم‌چنین این بالگرد به اژد‌های دریایی معروف است. این بالگرد قابلیت اجرای مأموریت‌های گشت خطوط، آمبولانس دریایی، گارد ساحلی، امداد و نجات دریایی و عملیات آبی و خاکی را دارد. نیروی دریایی با استفاده از این بالگرد توانست در رزمایش ولایت ۹۵ برای نخستین بار عملیات مین‌روبی ترکیبی صوتی و مغناطیسی را با موفقیت انجام دهد که مورد توجه رسانه‌های جهانی قرار گرفت. این فناوری امروز تنها در اختیار دو کشور ایران و آمریکاست.

سیکورسکی اس‌اچ-۳ سی

«سیکورسکی اس‌اچ-۳ سی کینگ» بالگرد دوموتوره آمریکایی ساخت شرکت سیکورسکی برای جنگ‌های ضدزیردریایی است. این بالگرد نخستین پرواز خود را در سال ۱۹۵۹ انجام داد و دو سال بعد وارد خدمت رسمی در نیروی دریایی آمریکا شد.

طراحی اس‌اچ-۳ تحولی در دوران خود بود به‌طوری که نخستین بالگرد ضد زیردریایی بود که از موتور‌های توربوشفت استفاده می‌کرد و اولین هلیکوپتر آبی-خاکی دنیا به‌شمار می‌رفت.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

نیروی پیشرانه این بالگرد را دو موتور توربوشفت جنرال الکتریک هر یک به قدرت هزار و ۴۰۰ اسب بخار تأمین می‌کنند. این بالگرد با حداکثر ۱۰ تُن وزن قادر به برخاست از سطح زمین است و می‌تواند به سرعت ۲۶۷ کیلومتر بر ساعت برسد.

وزن خالی این بالگرد پنج هزار و ۳۸۲ کیلوگرم و بُرد عملیاتی آن هزار کیلومتر است. چهار نفر شامل دو خلبان و دو افسر جنگ ضدزیردریایی کرو پروازی سی کینگ را تشکیل می‌دهند.

سی کینگ برای مأموریت‌های ضدزیردریایی به دو اژدر ام‌کا ۴۴ یا ۴۶ مجهز می‌شود و توانایی شلیک خرج عمقی هسته‌ای بی-۵۷ را هم دارد.

میل-۱۷

میل-۱۷؛ بالگرد ترابری-نظامی دوموتوره روسی است که در شرکت هلیکوپترسازی میل مسکو طراحی شده و از سال ۱۹۷۷ تاکنون در دو کارخانه کازان و اولان-اوده تولید می‌شود. در حدود ۱۵ هزار فروند میل-۱۷ تا به حال ساخته شده که در ۷۰ کشور ازجمله نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران مشغول خدمت هستند.

این بالگرد با پروانه اصلی پنج پره و دو موتور توربوشفت کلیموف هر یک به قدرت دو هزار و ۱۹۰ اسب بخار است. وزن خالی این بالگرد هفت هزار و ۴۸۹ کیلوگرم است و قادر است با حداکثر ۱۳ تُن وزن از زمین برخیزد.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

میل-۱۷ ظرفیت حمل ۳۰ سرباز یا چهار تُن بار در داخل یا پنج تُن بار در خارج بالگرد را دارد و حداکثر سرعت آن به ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت و سرعت صعود آن به هشت متر بر ثانیه می‌رسد.

بُرد عملیاتی میل-۱۷ حدود ۴۶۵ کیلومتر و سقف پرواز خدمتی آن ۶ هزار متر است و برای مأموریت‌های تهاجمی می‌توان آن را با حداکثر هزار و ۵۰۰ کیلوگرم موشک، راکت، بمب و غلاف تیربار مجهز کرد.

بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲

بالگرد پشتیبانی رزمی ۲۱۲ نوع دیگری از بالگردهاست که در یگان هوادریای ارتش و سپاه خدمت می‌کند. این بالگرد چندمنظوره آمریکایی توسط شرکت «بِل» طراحی ششده و نخستین نمونه آن در سال ۱۹۶۸ میلادی به پرواز درآمده است.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

این بالگرد هم برای مقاصد نظامی و هم برای مقاصد تجاری تولید شده است. از جمله مأموریت‌های بِل ۲۱۲ عبارت است از اجرای عملیات حمل‌ونقل تاکتیکی، عملیات جستجو و نجات، آمبولانس پرنده، عملیات‌های شناسایی و پشتیبانی نزدیک هوایی.

بل ۲۱۲ را می‌توان برای مأموریت‌های جنگی مسلح به سلاح‌هایی همچون پرتاب‌گر‌های راکت هوابه‌زمین هیدرا ۷۰، غلاف‌های تیربار سنگین ۱۲،۷ م‌م، چندمنظوره ۷.۶۲ م‌م و مینی‌گان ۷.۶۲ م‌م مجهز کرد.

هواپیمای فوکر ۲۷

هواپیمای فوکر ۲۷، هواپیمای کوچکی است که شرکت هلندی-آلمانی فوکر را ساخته است. این هواپیما پرفروش‌ترین هواپیمای توربوپراپ جهان بود.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

این هواپیما مأموریت گشت دریایی و شناسایی دوربُرد در مرز‌های آبی را بر عهده دارد و در برخی رزمایش‌ها نیز مأموریت پشتیبانی رزمی از یگان‌های سطحی را انجام داده است.

داسو فالکون ۲۰

داسو فالکون ۲۰ یک جت تجاری فرانسوی ساخت شرکت هوانوردی داسو است که از ۲ موتورتوربوفن بهره می‌گیرد. تاریخ اولین پرواز هواپیما ۴ می ۱۹۶۳ است و تاریخ عملیاتی شدن این هواپیما ۳ ژوئن ۱۹۶۵ است، این هواپیما دو نفر خدمه دارد یک نفر خلبان و یک نفر کمک خلبان و ظرفیت مسافر آن هشت تا ۱۴ نفر است.

طول بال‌های هواپیما ۳۰/۱۶ متر و سطح بال آن ۴۱ متر مربع است، وزن خالی هفت و ۵۳۰ کیلوگرم است و حداکثر وزن برخاست ۱۳ هزار کیلوگرم و بُرد پروازی این هواپیما سه هزار و ۳۵۰ کیلومتر و سقف ارتفاع آن ۱۲ هزار و ۸۰۰ متر است و حداکثر سرعت این هواپیما ۸۶۲ کیلومتر و سرعت کروز آن ۷۵۰ کیلومتر است.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

از این هواپیما در حوزه عملیات فرماندهی، حمل‌ونقل سبک و حمل‌ونقل اداری استفاده می‌شود و همان‌طورکه گفته شد «فالکن ۲۰» در زمره هواپیما‌های دو موتوره محسوب می‌شود که هر کدام چهار هزار و ۵۰۰ پوند قدرت دارد و سرعت آن ۶۳۰ کیلومتر بر ساعت و برد عملیاتی آن دو هزار و ۷۰۰ کیلومتر است.

بالگرد ۲۰۶

بالگرد ۲۰۶ دیگر بالگرد مورد استفاده نیروی دریایی ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که با بهره‌گیری از یک موتور با توان ۴۰۰ اسب بخار می‌تواند با ۳ هزار و ۲۰۰ پوند وزن در آسمان پرواز کند.

این بالگرد توسط شرکت آلیستون طراحی و ساخته شده است. حداکثر سرعت آن بر سطح دریا ۱۳۰ مایل معادل ۲۳۴ کیلومتر بر ساعت است. همچنین سقف پروازی جت رنجر در صورت استفاده از کپسول اکسیژن ۲۰ هزار پا است.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

جت رنجر از مداومت عملیاتی خوبی برخوردار است و می‌تواند تا سه ساعت مداومت پروازی داشته باشد.

این بالگرد قادر به اجرای ماموریت‌های تاکتیکی - شناسایی، فرماندهی - کنترل، پست دیده‌بانی و فیلم‌برداری - عکس‌برداری از مناطق عملیاتی، ترابری سبک و جنگ الکترونیک است.

ایر کماندر

اِیرو کُمَندِر، که در ایران به «ایر کماندر» معروف است، هواپیمای سبک دوموتوره‌ای است که شرکت آیرو دیزاین، از شعبه‌های شرکت راک‌ول طراحی و تولید کرده است.

یگان هوادریای ارتش چند نوع بالگرد و هواپیما دارد؟ + تصاویر

«ایر کماندر» ضمن این‌که نوعی هواپیمای ترابری بین پایگاهی محسوب می‌شود در مقطعی برای آموزش دانشجویان دوره خلبانی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

به گزارش آنا، یگان هوادریای ارتش و سپاه با تأثیرپذیری از تجربیات دوران دفاع مقدس و بهره‌برداری صحیح از دانش و علوم نوین دفاعی به جایگاهی از قدرت و پیشرفت رسیده که می‌تواند در کمترین زمان ممکن عملیات هلی‌برن، شناسایی و مقابله را با اقتدار و با موفقیت انجام دهد و نیز روزبه‌روز بر دامنه این پیشرفت افزوده می‌شود که در رزمایش‌ها و عملیات‌های واقعی آن را به وضوح دیده‌ایم و این مسئله به تثبیت قدرت نیروی دریایی سپاه و ارتش در آب‌های سرزمینی و فراسرزمینی کمک فراوانی می‌کند.

منبع: آنا

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
سلام
در زمان صلح ، ارتش با این همه امکانات کدام پروژه و یا کدام امدادی هوایی ، و یا کدام خداماتی عمرانی و...، داشته است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ر مورد کمبود و به روز نبودن تجهیزات ارتش حرفی نیست و دلیل آن هم وجود تحریم و نخواستن نظام برای تجهیز و بروز رسانی ارتش هست
هنر ارتش هم همین بس که بعد از یک جنگ طولانی مدت و گذشت حدود ۵۰ سال از خرید تجهیزات آنها را سرپا نگه داشته است
و اینکه اطلاعات شما در مورد خدمات ارتش در بحران‌ها کم است
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۲۳:۳۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۹
ارتش یک ارگان نظامی است با ماموریت مشخص
مسئول پروژه ها و عمران کشور هم سازمان های دیگری است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۰ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
دیگه همشان از رده خارج هستن به درد نمیخورن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۱ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
همشون به غیر از یکی مال قبل انقلاب.
لطفا از ناوگان به روزی که چند ماه به چرخه میپیوندن گزارش تهیه کنید سپاس
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۹:۳۸ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
خیلی جالب بود
Iran (Islamic Republic of)
سلام
۱۵:۴۲ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
ما به آمریکا باج نمیدیم
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۴ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بالگرد 206 محصول شرکت بل تکسترون میباشد و آلیسون سازنده موتور این بالگرد میباشد که نوع موتور آن c250-20 می باشد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۳:۲۳ ۱۵ فروردين ۱۳۹۹
بالگرد 206 محصول شرکت بل تکسترون میباشد و آلیسون سازنده موتور این بالگرد میباشد که نوع موتور آن c250-20 می باشد