یک سد خاکی با کمک خیران در شهرستان شهرکرد احداث شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد، کیومرث کوهی فایق نخستین بانی اجرای طرح آبخیزداری خیرساز در چهارمحال و بختیاری گفت: با توجه به خشکسالی چندسال اخیر در استان و کاهش افت سفره‌های زیرزمینی و قنات ها، باغات یکی از مناطق شهرکرد در حال خشک شدن بود.

او افزود: بر اساس آموزش‌ها و یافته‌های خود و همچنین باغداران این منطقه از سه سال گذشته اقدام به احداث سدخاکی با همکاری و همراهی مردم و باغداران منطقه در بالادست چشمه و قنات‌های منطقه کردیم.

کوهی فایق اضافه کرد: برای اجرای این طرح آبخیزداری ۸۰۰ میلیون ریال هزینه از سوی باغداران انجام شد و اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز برای تکمیل طرح و اجرای سرریز، اعتباراتی را هزینه کرد.

او ادامه داد: با اجرای این طرح در بارش پارسال و امسال سد آبگیری و همچنین قنات‌های پایین دست نیز آبگیری شدند که این امر باعث شد درختان رو به خشکی این منطقه جان دوباره بگیرند.

کوهی فایق به افزایش ذخیره آب در سفره‌های زیرزمینی و همچنین قنات‌ها به عنوان مزیت طرح‌های آبخیزداری اشاره کرد و گفت: جلوگیری از فرسایش خاک، جلوگیری از هدر رفت نزولات آسمانی، مهار سیلاب و توسعه پایدار بخش کشاورزی و باغداری از دیگر مزیت‌های اجرای طرح‌های آبخیزداری است.

انتهای پیام/ف

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار