سدهای کردستان در آستانه سرریز شدن است

تاپایان فروردین 7 سدکردستان سرریزخواهد شد .

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سنندج ،عرفان مومن‌پور معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان گفت: به دنبال بارندگی‌های قابل توجه در چند روز اخیر، سد‌های بانه، زریبار مریوان و سورال دهگلان ۱۰۰ درصد پر شده و سرریز کردند.

اوبا بیان اینکه از ۱۶ سدی که در استان آبگیری شده‌اند، هشت سد در حال بهره‌برداری است، گفت: پیش‌بینی می‌شود تا پایان فروردین چند سد دیگر استان نیز ۱۰۰ درصد پر شوند و سرریز کنند.

مومن پور به مدیریت آب ورودی و خروجی و نرم بودن سرریز سد‌های ذکر شده در استان اشاره و اضافه کرد: در سد‌های سرریز شده تخلیه‌هایی انجام می‌دهیم و تلاش داریم آب را در تراز بالا نگه داریم، چرا که این قسمت از سد‌ها از کیفیت بهتری برای شرب برخوردار هستند.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با اشاره به اینکه هفت سد استان در مجموع بالای ۸۸ درصد پرشدگی دارند، یادآور شد: در حال حاضر ۹۰ درصد سد قشلاق، ۹۱ درصد سدگاران، ۸۸ درصد گاوشان، ۸۵ درصد تلوار، ۷۲ درصد سد آزاد و ۷۱ درصد سد عباس‌آباد بانه پر شده است.

مومن‌پور مجموع آب موجود در مخازن سد‌های استان را یک هزار و ۹۰۰ میلیون مترمکعب معادل ۷۲،۵ درصد مخازن سد‌ها اعلام کرد و گفت: سد سنگ سیاه ۶۶ درصد، چراغ ویس سقز ۳۷ درصد، زیویه ۳۷ درصد، سیازاخ ۱۱ درصد، بوکان ۷۷ درصد و سد قوچم ۱۶ درصد آب دارد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای کردستان با بیان اینکه با پر شدن این ۷ سد نیز وضعیت منابع آب استان کردستان به حالت خوبی خواهد رسید، گفت: خوشبختانه با توجه به ارزیابی‌های صورت گرفته در سال جاری مشکلی در راستای تامین آب شرب، کشاورزی و صنعت در استان کردستان وجود ندارد.

او ضمن درخواست از مردم برای عدم حضور در حاشیه رودخانه‌های استان کردستان، افزود: با توجه به اطلاع رسانی‌های صورت گرفته از سوی اداره کل هواشناسی از اقشار مختلف مردم درخواست داریم در فروردین ماه به هیچ عنوان در حاشیه رودخانه‌ها توقف نداشته باشند.

مومن پور افزود: پیش‌بینی ما این است که تا پایان فروردین ماه اکثر قریب به اتفاق سد‌های استان کردستان سرریز شوند و به همین دلیل در راستای مدیریت منابع آب استان احتمال اینکه دریچه بعضی از سد‌ها باز شود وجود دارد و انتظار داریم که کشاورزان پایین دست سد‌ها پیش بینی‌های لازم را در این راستا در اولویت فعالیت‌های خود قرار دهند.

انتهای پیام/م

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.