مکی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

انتقال سفارت آمریکا در عراق، حمایت دیپلماتیک از عین الاسد

کارشناس مسائل آمریکا گفت: انتقال سفارت آمریکا می‌تواند با هدف قرار دادن پایگاه نظامی عین الاسد تحت حمایت دیپلماتیک باشد.

انتقال سفارت آمریکا در عراق، حمایت دیپلماتیک از عین الاسدمرتضی مکی کارشناس مسائل آمریکا در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به اقدامات آمریکا که منجر به ناامنی در عراق می شود، اظهار کرد: ایالات متحده با اهداف بلند مدتی در سال ۲۰۰۳ به عراق حمله کردند؛ هرچند بهانه این حمله مقابله با سلاح های کشتار جمعی بود اما اکنون مردم جهان  می‌دانند که این موضوع بهانه‌ای بیش نبود.

او افزود: اما آمریکا همچنان همان هدف سابق را در عراق دنبال می‌کند، یعنی هدف کنترل و مدیریت بحران این کشور در چارچوب منافع و سیاست های خاورمیانه ای واشنگتن است؛ در هر صورت عراق و تحولات آن در منطقه بسیار اثرگذار است و آمریکایی‌ها به راحتی حاضر به عقب نشینی از این منطقه نیستند.

مکی با اشاره به ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی، اظهار کرد: پس از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی آمریکایی‌ها تحت فشار زیادی برای عقب نشینی از عراق قرار گرفته و به علاوه، از سوی نیروهای مقاومت در این کشور هم مورد حملات متعددی قرار گرفتند؛ اما صف آرایی آمریکایی ها مقابل محور مقاومت و ایران، ایالات متحده را وادار کرده تحرکات سیاسی و نظامی بیشتری را برای تحکیم مواضع خود انجام دهند.

این کارشناس مسائل آمریکا ادامه داد: علاوه بر مطالب ذکر شده، شاهد بی ثباتی سیاسی گسترده ای در عراق و صف آرایی جدی میان جریان های سیاسی نزدیک به آمریکا و نزدیک به ایران وجود دارد که مانع از تشکیل دولت کارآمد در عراق شده است؛ همچنین در چند ماه کذشته ما شاهد موجی از نا آرامی در شهرهای مختلف عراق نیز بودیم.

او اظهار کرد: هرچه پیش می رویم با توجه به بی ثباتی عراق  و موقعیت غیرقابل پیش بینی سوریه، باعث شده ایالات متحده با یکسری اقدامات در جهت پیشبرد اهداف خاورمیانه ای، اقداماتی را انجام دهند که منجر به تنش و نا آرامی در منطقه غرب آسیا شود.


بیشتر بخوانید: تحولات اخیر عراق سرپوشی بر ضعف‌های آمریکاست/ سیاست‌های واشنگتن در منطقه، واخورده شده است


مکی با اشاره به انتقال سفارت واشنگتن از منطقه سبز بغداد به پایگاه نظامی عین الاسد و در پاسخ به این سوال که این اقدام برای امنیت سفارت انجام شده یا پایگاه عین الاسد، توضیح داد: با توجه به اینکه گمانه زنی هایی از اقدامات نظامی آمریکا در عراق وجود دارد، به نظر می رسد ایالات متحده از قبل در حال انجام تدابیری برای کم ترین تلفات است.

این کارشناس مسائل آمریکا اضافه کرد: زیرا هر جنازه سرباز یا دیپلماتی که به ایالات متحده برسد، فشار تبلیغاتی و سیاسی به دونالد ترامپ افزایش پیدا می‌کند؛ زیرا ترامپ با هدف خروج نظامیان آمریکایی از عراق به کاخ سفید وارد شد اما خودش هم اکنون در منطقه تنش‌زایی می کند.

او در پایان یادآور شد: اما همانگونه که اشاره کردید انتقال سفارت آمریکا می تواند با هدف قرار دادن پایگاه نظامی عین الاسد تحت حمایت دیپلماتیک باشد.

گفتنی است؛ پس از ترور شهید سپهبد قاسم سلیمانی بسیاری از مردم و گروه‌های عراقی خواستار خروج نظامیان آمریکایی از کشورشان شدند و در همین راستا نخست وزیر وقت این کشور ناچار به استعفا شد و هنوز کابینه عراق شکل نگرفته است.

در روز‌های اخیر هم ایالات متحده سفارت خود در عراق را از منطقه سبز بغداد به پایگاه نظامی عین الاسد که پیش‌تر مورد حمله موشک‌های ایران قرار گرفته بود انتقال داد؛ اکنون تحلیل گران دو نظریه در این رابطه دارند؛ نخست اینکه واشنگتن تلاش دارد سفارت خود را زیر پرچم امنیتی پایگاه نظامی ببرد و دوم، آمریکا تلاش می‌کند پایگاه نظامی اش را تحت حمایت دیپلماتیک سفارت در بیاورد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار