در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان پاسخ داده شد؛

دوره پساکرونا دوره شکوفایی عرصه صنایع دستی خواهد بود؟

بهمن نامور مطلق شرایط فعلی و پس از بحران کرونا برای فعالان صنایع دستی را تشریح کرد.

کرونا بد موقعی به سراغ ایرانی‌ها آمد / دوره پساکرونا دوره شکوفایی عرصه صنایع دستی خواهد بودبهمن نامور مطلق رئیس دانشگاه هنر‌های اسلامی ایرانی استاد فرشچیان و معاون سابق صنایع دستی کشور، در گفت‌گو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، بیان کرد: متأسفانه با شیوع کرونا بعضی از مشاغل بیشتر از بقیه شغل‌ها آسیب دیده‌اند. در اصل همه مشاغل به یک اندازه از شیوع این ویروس آسیب ندیده‌اند؛ به عنوان مثال اگرچه بازار کار افرادی که محصولات غذایی می‌فروشند، تحت تأثیر شیوع کرونا قرار گرقته است، اما با توجه به اینکه تهیه محصولات غذایی جزو نیاز‌های اساسی مردم است، شاهد تأثیرپذیری شدید بازار آن‌ها از شرایط بحرانی حاکم بر کشور و جهان نبوده ایم. این در حالی است که صنایع دستی جزو محصولاتی است که در شرایط فعلی اگر خریده نشود، مشکلی برای زندگی مردم ایجاد نمی‌شود. این محصولات جزو محصولات هدیه‌ای هستند و وقتی دید و بازدیدی نباشد، کسی به فکر تهیه آن‌ها نمی‌افتد.

او گفت: کرونا بد موقع به سراغ ایرانی‌ها آمد؛ ما در آستانه فرا رسیدن عید نوروز بودیم و این عید فرصت خوبی برای فروش صنایع دستی بود. هم‌اکنون برخی از افراد فعال در عرصه هنر‌های سنتی و صنایع دستی از آینده کارشان نگران هستند و باید طرحی برای حمایت و صیانت از آن‌ها ریخته شود و دولت، متخصصان و نهاد‌های مرتبط باید به فکر هنرمندان باشند. البته پیشنهادهایی چون تخصیص وام‌های ۱۲ درصدی داده شده است، اما این کار‌ها برای حمایت از هنرمندان صنایع دستی و جبران خسارت‌های وارد شده به آن‌ها کافی نیست.

معاون سابق صنایع دستی کشور افزود: من نگران حال هنرمندان عرصه صنایع دستی هستم. ما در سال‌های گذشته بزرگترین بازار جهانی صنایع دستی را در نوروز داشتیم و میزان فروشمان هم خوب بود، اما اگر امروز به فکر طرحی مناسب برای حمایت و صیانت از هنرمندان صنایع دستی نباشیم، شاهد آسیب شدید و جبران‌ناپذیر عرصه صنایع دستی خواهیم بود.

نامور مطلق اظهار کرد: به نظر من در دوره پساکرونا توجه مردم به صنایع دستی بیشتر می‌شود، زیرا آن‌ها متوجه می‌شوند که دستکاری در طبیعت تا چه اندازه به زندگی ما ضربه زده است. بنابراین به صنایعی که با طبیعت سازگارتر هستند، روی می‌آورند. البته نقش رسانه‌ها در این میان بسیار مهم و پررنگ است. رسانه‌ها می‌توانند با تبلیغ مناسب صنایع دستی به رونق بازار این عرصه کمک کنند. از نظر من دوره پساکرونا دوره شکوفایی عرصه صنایع دستی خواهد بود؛ البته وضعیت فعلی حاکم بر این عرصه بسیار بحرانی است، اما صنایع دستی ما آینده بهتری خواهد داشت اگر از هنرمندان آن حمایت و کیفیت محصولاتش حفظ شود.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار