گزارش/

راهکار جدید برای فرار از پرداخت اجاره بها! /چرخ پیراهن دوزان بدون حمایت نمی‌چرخد

کاسبان هرسال نور امیدشان به فروش شب عید است که متاسفانه امسال این نور خاموش شد.

(گزارش)افت ۱۰۰ درصدی تولید پیراهن دوزان در یک ماه اخیر/ منازلی که به محل کسب درآمد تبدیل شده اند/کار در منزل؛ راهکاری برای فرار از اجاره بها مغازهبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، زمانی زیادی نیست که از شیوع ویروس کرونا می گذرد اما چنان کسبه و وضعیت اقتصادی را دچار مشکل کرد که شاهد تعطیلی بسیاری از مشاغل از پیش از عید هستیم.

خالی بودن خیابان‌ها و مغازه‌ها از جمعیت در روز‌های پایانی سال اگر چه می‌تواند از نظر رعایت اصول بهداشتی توسط مردم برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا و گذر از این بحران خوشحال کننده باشد، اما از سوی دیگر قطعا معیشت قشر بزرگی از مردم یعنی کاسبان و فعالان اقتصادی را دچار بحران کرده است.

کاسبان در طول سال خرید و فروش هایی دارند، اما هرساله نور امیدشان به فروش شب عید است که متاسفانه امسال این نور خاموش شد. خرید و فروش ها به شدت کاهش یابد و بسیاری از مشاغل تعطیل شدند، در کنار آن پرداخت اجاره بها و حقوق کارگران جزو یکی از دغدغه های کاسبان شد.

حال بسیاری از مشاغل مانند پیراهن دوزان و کاسبانی که مشغول دوخت و دوز هستند، برای ادامه فعالیت در منزل مشغول به کار هستند. اما این رویه مشکلاتی را نیز برایشان فراهم کرده، چرا که کار کردن در منزل آن هم سری دوزی مشکلاتی را برای آنها به وجود آورده است.


بیشتر بخوانید: چادر‌ مشکی چینی و کره‌ای بر سر زنان ایرانی/ آیا چادرهای ایرانی ارزان، کیفیت هم دارند؟


تعطیلی دوخت پیراهن و تبدیل وضعیت به دوخت ماسک و البسه پزشکی

حسن کوچکی رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان  در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: با شیوع ویروس کرونا وضعیت تولیدی ها به شدت مشکل دار شد و مانند سابق نتوانستند به کار خود ادامه دهند.

او بیان کرد: هم اکنون به دلیل شرایط ویژه نیز تمام تولیدی ها تعطیل هستند، یکی از اصلی ترین مشکلات پرداخت اجاره بهاست که اگر مالکان با مستاجرین کنار آیند این شرایط را بهتر می توانیم پشت سر بگذاریم.

کوچکی ادامه داد: برخی از تولیدکنندگان به شدت با مشکل مالی برخورد کرده اند، از این رو کار را در خانه انجام می دهند تا دچار مشکلات حاد مالی نشوند اما به دلیل نبود جا، نبود امکانات نمی توانند به خوبی فعالیت کنند. شرایط کنونی به شدت سخت است و به دنبال راه حلی برای این موضوع هستیم اما در کنار آن نیاز به کمک مسئولان داریم.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان تشریح کرد: اگر خواهان تولید، اشتغال زایی، حمایت از کالای ایرانی، استقلال کشور و رسیدن به اهداف انقلاب هستیم، باید موضوع حمایت از تولیدکنندگان داخلی را در اولویت کار‌ها قرار دهیم و البته این صنف نیز از این قاعده مستثی نیست.

(گزارش)افت ۱۰۰ درصدی تولید پیراهن دوزان در یک ماه اخیر/ منازلی که به محل کسب درآمد تبدیل شده اند/کار در منزل؛ راهکاری برای فرار از اجاره بها مغازه

او با اشاره به افزایش قیمت پارچه در بازار،  گفت: قیمت‌ها نسبت به سال گذشته تغییری نداشته است، چرا که تقاضا در بازار کم است. هم اکنون پوشاک خارجی در بازار کم و صادرات و واردات در این صنف کاهش پیدا کرده است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان بیان کرد: برخی از کاسبان برای ادامه فعالیت به صورت آنلاین و اینترنتی خریدهای خود را به فروش می رسانند تا بتوانند از پس مشکلات مالی خود بر آیند. در شرایطی که تقاضایی برای خرید وجود ندارد، مشکلات اقتصادی فعالان این صنف نیز مضاعف خواهد شد و بصورت‌های مختلف همچون برگشت خوردن چک‌های صادره یا پاس نشدن آن بروز پیدا می‌کند.

این مقام مسئول با بیان اینکه برگشت خوردن چک‌ها در صنف مذکور به دلیل عُرفِ نانوشته‌ای که در استفاده از این اوراق در بازار پارچه وجود دارد، گفت: این رویه متاسفانه به یک پدیده نامطلوب و ناخوشایند مبدل شده است.

رئیس اتحادیه پیراهن دوزان و پیراهن فروشان گفت: در شرایطی که شاهد مدل‌ها و تنوع بسیار کثیر در واردات محصولات چینی هستیم، اقبال مردم به خرید البسه آماده و امتناع از خرید پارچه و سفارِشِ دوخت به خیاطی‌ها بیش از گذشته خواهد بود.

فعالیت پارچه فروشان به صورت مجازی

حسین نورائی آشتیانی رئیس اتحاده پارچه فروشان در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: پارچه فروشان و کاسبان از اول فروردین ماه کار خود را تعطیل کرده اند و تا ۲۳ فروردین فعالیت نخواهند کرد که این رویه مشکلات مالی زیادی را برای آنها فراهم کرده است. 

او درباره افزایش قیمت پارچه، بیان کرد: افزایش قیمتی در خصوص پارچه نداشته ایم و قیمت ها همانند گذشته است. بخشی از مردم به درستی حساسیت شرایط موجود را درک کرده و اصل مهم ماندن در خانه برای کنترل این ویروس خطرناک را اجرا می‌کنند، اما با توجه به اینکه این اوضاع می‌تواند چندان کوتاه‌مدت نباشد، آنچه به حفظ و تداوم شرایط ماندن در خانه کمک می‌کند، رفع نیاز‌های مردم از با ایده‌ها و طرح‌های ویژه است.

این مقام مسئول معتقد است که حتی قیمت ها نسب به گذشته کاهش داشته است. رکود و کساد در بازار، یکی از عوامل مهم در این کاهش قیمت به حساب می‌آید و کسبه به فکر گذراندن این دوران سخت هستند و افزایش قیمتی نداشته اند.

(گزارش)افت ۱۰۰ درصدی تولید پیراهن دوزان در یک ماه اخیر/ منازلی که به محل کسب درآمد تبدیل شده اند/کار در منزل؛ راهکاری برای فرار از اجاره بها مغازه

رئیس اتحاده پارچه فروشان با اشاره به نقش تحولات اجتماعی و فرهنگی سالیان اخیر و تغییر سبک زندگی مردم در کسادی بازار پارچه اظهار کرد: بدون تردید، بازار پارچه نیز از وضعیت کلان اقتصادی کشور تاثیر می‌گیرد و در بستری که شاهد بروز مشکلات متعدد اقتصادی هستیم، آسیب پذیر شدن بازار مذکور در تلاطمات اقتصادی دور از ذهن نخواهد بود.

کار در منزل؛ راهکاری برای فرار از اجاره بها مغازه

یکی از تولیدکنندگان پیراهن در گفت وگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  گفت: هم اکنون در آمدهایمان به شدت افت کرده و عملا تعطیل هستیم. برای ادامه روند کار برخی از تولیدکنندگان مجبور هستند  کار را در منزل ادامه دهند که مشلاتی را برای آنها فراهم کرده است.

این تولید کننده پیراهن تشریح کرد: پرداخت اجاره بهای مغاره و پرداخت حقوق کارگران مشکل است که به هیچ عنوان توان پرداخت اجاره بها و حقوق آنها را نداریم. برخی از کاسبان برای ادامه روند کار به صورت مجازی فعالیت می کنند و اجناس خود را اینگونه به فروش می رسانند.

او با اشاره به فروش برخی از محصولات خارجی، بیان کرد: در شرایطی که توان و بنیه تولید داخلی کشور امکان تهیه و تامین پارچه مورد نیاز را دارد، هیچ ضرورتی برای عرضه و توزیع پارچه‌های خارجیِ چینی وجود ندارد. فرهنگ سازی و آگاه سازی عموم مردم به اهمیت صنعت نساجی و نقش بسیار موثر این صنعت در اشتغالزایی از دیگر الزاماتی است که با اتکای به آن می‌توان به تشویق و ترغیب شدن هر چه بیشتر مردم به خرید پارچه‌های ایرانی امیدوارتر شد.

ارائه تسهیلات کم سود و موثر و حمایت هر چه بیشتر دستگاه‌های ذی‌ربط از صنعت نساجی، نظام توزیع و تولیدکنندگان داخلی پوشاک، ضرورت دیگری است که یقینا با حصول آن، شاهد تحولی شگرف در حوزه فعالیتی مذکور خواهیم بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: صنعت ، اخبار اقتصادی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
حمید
۰۹:۱۵ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
من از کارفرمایان محترم خواهشمندم تا وقتی آقایان بیکار هستند از جذب و به کارگیری خانمها اکیداً خودداری نمایند! در برخی مشاغل به کارگیری خانمها (معمولاً بخاطر درآمد پایینترشان نسبت به آقایان) آنقدر زیاد شده که وقتی اطلاعیه میزنند که نیاز داریم اصلاً به جنسیت آنها اشاره نمیکنند! آقایان هم بخاطر همین رغبت کمتری به فراگیری این مشاغل از خود نشان میدهند. درصورتی که همانکار را آقایان با کیفیت، دقت و جدیّت بیشتری میتوانند انجام دهند. مشاغلی مثل تایپیست، منشی، فروشنده، خیاط و چرخکار، برنامه نویس، اتوکد کار، طراح و معمار، از آنجمله اند!
Germany
ناشناس
۰۹:۰۸ ۲۳ فروردين ۱۳۹۹
چقدر پیش از عید تشویق و ترغیب برای تولیدی ها شد. وامروز فقط تولیدی ها هستند که ضرر کردن . فقط کارمند اداری و بازنشسته ها وضعشون خوبه .
آخرین اخبار